לאחר שלפני שנה המועצה להשכלה הגבוהה (המל"ג) פרסמה נתוני פילוח סטודנטים לתואר ראשון לפיהם לימודי ההנדסה בפעם הראשונה היו מסלול הלימודים הנלמד ביותר בישראל, השנה אין הפתעות והם שומרים על מקומם הראשון ומקדימים את לימודי מדעי החברה שבמשך שנים היו הפופולריים ביותר.



לפי הנתונים המתפרסמים היום (רביעי), הסטודנטים כבר לא חולמים להיות משפטנים ובטח שלא רופאים (רק כ-2,000 בוחרים בתחום), בעוד תחום ההייטק ממשיך לקרוץ לצעירים המחפשים שכר גבוה לצד תנאים מפנקים אך גם עבודה קשה ושעות ממושכות - 35,041 אלף סטודנטים בחרו בלימודי הנדסה (הכוללים את התחומים הבאים: הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, הנדסת מחשבים ותוכנה, הנדסת מערכות מידע, הנדסה אזרחית, הנדסת מכונות, הנדסה כימית וחומרים, הנדסת תעשיה וניהול והנדסות אחרות), כאשר לאחר מכן, נמצאים לימודי מדעי החברה עם 34,324 אלף סטודנטים.



מהנתונים עולה עוד שלאורך העשור חלו ירידות של כ-20% עד 25% במסלולי משפטים ומנהל עסקים שנחשבו בעבר מבוקשים. משפטים ירדו מ-15,790 אלף סטודנטים בתש"ע ל-12,223 אלף סטודנטים בתשע"ט ומנהל עסקים ירדו משיא של 23,232 סטודנטים בתשע"ג ל-18,711 סטודנטים בשנת תשע"ט.



הרשימה המלאה:
לימודי הנדסה מובילים עם 35,041 סטודנטים, מדעי החברה עם 34,324, חינוך והכשרה להוראה - 31,683 - ירידה קלה משנה שעברה. עסקים ומדעי הניהול - 18,711, מתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב - 16,780, מקצועות עזר רפואיים (12,913), משפטים - 12,223, מדעי הרוח - 10,698, מקצועות האומנות והעיצוב - 5,990, המדעים הביולוגיים - 4,831, המדעים הפיסיקליים - 2644, רפואה – 2,047, אדריכלות - 1,800 וחקלאות - 963.



יו"ר ות"ת, פרופ' יפה זילברשץ, התייחסה לנתונים ואמרה כי "הנתונים החדשים מלמדים שעמדנו במשימה ובזכות התמריצים למוסדות והרחבת התשתיות הצלחנו לחולל מהפכה במסלולי הלימוד בישראל - סטודנטים רבים בוחרים באתגר של לימודי ההייטק. מדובר בשינוי משמעותי במערכת האקדמית שיש לו השפעה רבה גם על הכלכלה הישראלית. בשיתוף המוסדות אנחנו נחושים להמשיך את המגמה, לקדם את היזמות והחדשנות בישראל ולשלב בין האקדמיה לתעשייה".



סיו"ר מל"ג, פרופ' אדו פרלמן: "העשור האחרון התאפיין בגידולים משמעותיים של סטודנטים בתחומי ההנדסה ומדעי המחשב לצד ירידה בלימודי משפטים ומנהל עסקים. מגמות אלו נובעות, בין היתר, מכוחות השוק לצד קידום התוכנית הלאומית לחיזוק מקצועות ההייטק. בקרוב נשלים את התוכנית לקידום מדעי הרוח, ובמסגרתה נפעל גם לשילוב מדעי הרוח בתחומי לימוד אחרים והנגשתם לסטודנטים רבים".



במל"ג מציינים כי לאור מגמת הירידה בלימודי מדעי הרוח, מתוכננת תוכנית לקידום מדעי הרוח באוניברסיטאות תוך הנגשתם למגוון גדול של סטודנטים ושילובם בתחומי הלימוד השונים. במל"ג מדגישים כי השינויים הטכנולוגיים מחייבים את העולם האקדמי לעשות את ההתאמות הנדרשות, ובמקום החלוקה המסורתית לפקולטות השונות, האקדמיה פועלת לשבירת מחיצות וליצירת מסלולי לימוד משולבים אשר יקנו כלים מגוונים לבוגריה.