רק חודש חלף מאז נפתחה שנת הלימודים, וכבר נרשמו מעשי אלימות רבים נגד עובדי הוראה מצד תלמידים והורים. בשבוע שעבר אירעו ארבעה מקרים שונים, שלושה מהם בגני ילדים, והם הדגישו שוב את מצוקת צוותי החינוך ואת תחושתם כי הם נתונים לבדם במערכה יומיומית שכולה התמודדות עם ילדים והוריהם.


ענת דדון, יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, הסבירה ל"מעריב" כי יש ילדים שהמערכת אינה מתאימה להם, אך ההורים אינם קשובים לכך או מעדיפים להתעלם.



“מדי יום אנחנו מקבלים פניות מכל הארץ על אלימות קשה מאוד שנוקטים ילדים", אמרה דדון. “בשבוע שעבר הוזעקתי לגן בבת ים וכשהגעתי, הרגשתי כאילו אני בזירת פיגוע. ילקוטי הילדים היו זרוקים בכביש בחוץ, לצד הנעליים שלהם. הסייעת ישבה וידה נפוחה, והילדים צרחו ובכו. יש ילדים שמשרד החינוך והרשות המקומית עושים להם עוול גדול, הם אינם מסוגלים להיות בגן שבו יותר מ־30 ילד".



“כבר בשנה שעברה דיווחה הגננת הקודמת על אירועי אלימות של אותו ילד כלפי הצוות וכלפי בני גילו - אך זה לא הזיז לאיש, השאירו אותו בגן. כשהתקשרה הגננת לאביו ואמרה לו שהבן שלו מכה. מה הוא ענה לה? ‘אני מזמין לך משטרה, כי את מרביצה לבני’. האב לא בא, והילד נשאר בגן. אלימות נגד גננות הפכה לתופעה. כולם אומרים שזה רק ילד בן 5, אבל כשילד כזה חוטף התקף זעם, הוא מסוכן יותר ממבוגר, כי אסור לגעת בו. היום יש משרה במשרד החינוך: המפקחת על זכויות הילד. למה אין מפקחת על זכויות הגננת? עוד מעט יצטרכו לייבא גננות מחו"ל, כי כולן רוצות לברוח".



ש’, גננת בגן חובה בעלת ניסיון של כ־15 שנה בתחום החינוך, חוותה באופן אישי אירוע אלים מצד הורה. “ראשה של אחת הילדות היה מלא כינים, ואמרתי לאביה שכדאי שיעשו טיפול כי קשה לה, היא מתגרדת כל היום. הוא תפס אותי ואמר לי שזו הפעם אחרונה שאני מדברת על הניקיון של הילדה שלו. ניסיתי להרחיקו כדי שלא תהיה מהומה לעיני הילדים. לחצתי על לחצן המצוקה ואיש לא הגיע. המפקחת אמרה לי בהמשך: ‘פני למשטרה אם את מרגישה מאוימת, אין לי דרך אחרת לעזור לך’. אני מצפה שלהורה אלים כזה לא יאושר להיכנס לגן".



ביום רביעי דווח על שלושה מעשי אלימות שונים נגד עובדי ההוראה - שניים מהם בגני הילדים. בגן בבת ים הכה ילד כבן 5 בצורה חריגה את הצוות החינוכי ואף כמה מילדי הגן. הגננת והסייעת פונו לטיפול רפואי עקב חשש לשברים בזרועותיהן. בגן בערד התלוננו הגננת והסייעת על אלימות מצד אחד מילדי הגן מתחילת השנה, ולאור זאת הגננת נמצאת זה שבועיים בחופשת מחלה. תקרית אחרת אירעה בבית ספר בקריית גת, שם הורה תקף מילולית את המנהלת.



משרד החינוך: “אנו רואים בחומרה רבה את התקיפות, ומסרבים לעבור על אירועים כאלה לסדר היום. לנוכח זאת, וכחלק מהגיבוי שאנחנו נותנים לעובדי ההוראה, קידמנו תיקון לחוק העונשין המחמיר את הענישה כלפי הורים אשר מאיימים על עובדי ההוראה או תוקפים אותם: עד חמש שנות מאסר".