אחרי עשרות שנים בהן בני נוער עם מוגבלות התרגלו להיות מהצד שמתנדבים עבורו, השנים האחרונות הביאו למהפכה של ממש בתפיסה: תכנית הפיילוט 'לשם שינוי' בשותפות משרד החינוך, משרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים, ג'וינט אשלים, הרשת להתנדבות ישראלית, אלווין ישראל ומרכז השלטון המקומי, פעלה במהלך ארבע השנים האחרונות לקידום התנדבות של בני נוער עם מוגבלות במגוון תפקידים ובארגונים שונים. 
כעת, לאחר תהליך של פיתוח ידע, למידה מההתנסות ובניית ארגז כלים עשיר להשתלבות של בני נוער עם מוגבלות בתור מתנדבים במגוון מוקדי פעילות, תכנית הפיילוט הופכת למציאות יום-יומית בכל רחבי המדינה. 
לצד המשרדים הממשלתיים והשותפים לדרך שצפויים להמשיך בהפעלת היוזמה-

רשויות מקומיות, עמותות, ארגונים ומסגרות שונות מוזמנות לקחת חלק בפעילות שנותנת לכל הצדדים באוכלוסייה ליהנות ממתנדבים בעלי מוטיבציה ויכולת, ועל ידי כך גם ליצור שינוי עמוק ומהותי בתפיסה של החברה והקהילה כלפי בני נוער עם מוגבלות.
"ההתנדבות הפכה את אנה לאדם שמח ובוגר יותר. פתאום היא מרגישה כמו כולם." 
אנה סלימוב בת 19 מראש העין היא אחת מבנות הנוער שמתגוררות ב "בית בראש העין", הוסטל שמתפקד כבית לחיים, בפיקוח מנהל מוגבלויות במשרד הרווחה. בתפוסתו המלאה מתגוררים 36 דיירים (מתבגרים ובוגרים) אשר מאובחנים ברמות שונות של אוטיזם. 
"אני מתנדבת במרכז אביבית ובגינה קהילתית. כשאני באה להתנדב יש לי הרגשה טובה. כשאני מתנדבת, עם חברים מהגינה- אני מרגישה יותר טוב". מספרת אנה.
מננה, אמה של אנה מספרת על השינוי שעברה, "הם שותלים, צובעים ובונים יחד.  זה נותן לה מוטיבציה לעשות דברים חדשים בחיים. כיף לראות אותה הופכת ליותר בוגרת ויותר שמחה. ההתנדבות מאפשרת לה גם לתת, לא רק לקבל- זה גורם לה לקחת אחריות. פתאום היא מרגישה כמו כל בן אדם אחר."
 
ניב יקיר, רכז חינוך ופנאי ב "בית בראש העין" מספר על האופן בו ההתנדבות שינתה את חייהם של הצעירים "בבית יש דיירים על הרצף האוטיסטי, מתפקוד נמוך עד בינוני ומעלה. עבור כל מי שהתנדב בפרויקטים השונים מדובר ללא ספק בפעילות משנה חיים. הם גילו את עצמם ואת היכולות שלהם. "
 
"אנה למשל מתגוררת אתנו כבר 8 שנים, בת יחידה ומאוד קשורה לאמא שלה שמגיעה באופן קבוע לביקורים. מדובר בנערה ברוכת כישרונות, חכמה, יצירתית, אוהבת לשיר ומבינה במוזיקה. ההתנדבות גרמה לה למצוא את החוזקות שלה, את הדברים שהופכים אותה לכל כך מיוחדת". 
 
"ב-4 השנים האחרונות אנה מתנדבת בפרויקטים שונים בקהילה. החל מהגינה הקהילתית שם היא פועלת כבר שנה שלישית, משתתפת ב"הרכב מנצח" הרכב מוזיקלי עירוני הפתוח לכל בני הנוער- עם וללא מוגבלות, ואפילו מתנדבת במרכז אביבית עם ילדים, שרה להם ועוזרת בפעילות יצירה. "
 

"היא השתנתה מהקצה אל הקצה, וההתנדבות הפכה אותה לאדם פתוח ומקבל. היא למדה על סיטואציות חברתיות, איך להציג את עצמה, איך לשאול לשלומם של אחרים, למדה לדבר עם ילדים בגבוה העיניים, למדה לשתף, עשתה קפיצת מדרגה מאוד משמעותית. היא למדה להכיר את עצמה ולהיות קשובה לרצונות שלה. ההתנדבות היא זו שהעניקה לה את ההתפתחות הזו. "

המפגש החברתי עם בני נוער מתנדבים אחרים, עובדים ומוטבי ההתנדבות הוא חלק בלתי נפרד מהרווח של המתנדבים, והוא משמעותי בייחוד עבור אותם בני נוער שהתקשו ליצור קשרים חברתיים. במהלך ההתנדבות, הם פוגשים בכל שבוע עמיתים ויוצרים איתם קשרים מתמשכים. 
 
ההתנדבות הפכה את אנה לאדם שמח ובוגר יותר - צילום HoopA creative
ההתנדבות הפכה את אנה לאדם שמח ובוגר יותר - צילום HoopA creative
"היא מתחברת לבני נוער נוספים מהקהילה, שואלת, מתעניינת. זה לא היה לפני. היא הייתה יושבת בצד לא מעורה. לא היו לה את הכלים לפתח שיחות עם אחרים, ואילו היום בזכות ההתנדבות היא יודעת איך להציג את עצמה. היום למשל היא יודעת בדיוק מה היא רוצה להזמין במסעדה ומתעקשת על כך, זה לא היה בעבר." 
ניב מספר שאנה היא לא המתנדבת היחידה שיצאה נשכרת מעצם ההתנדבות. כל אחד מהדיירים עבר תהליך מאוד משמעותי בזכות היכולת להתנדב. גם הקהילה עברה שינוי ונחשפה ליכולות ולכישורים של הדיירים, ופתאום המטבע התהפך והם אלה שמקבלים פניות לבוא לעזור ולשמח.
"אחת הדיירות ניחנה במוטוריקה עדינה ומיוחדת, וזו דוגמא מצוינת איך היכולות והכישורים הייחודיים יכולים להירתם לטובת נתינה לקהילה. היא לא לקחה חלק בפרויקט קהילתי עד שהחלה להתנדב ב"אפיה באהבה", התנדבות במסגרתה הם מכינים מאפים שנתרמים למשפחות מעוטות יכולת בראש העין. אותה דיירת ארזה במהירות ובאהבה את המאפים ודאגה שהתוצרים לא רק יהיו טעימים, אלא גם יראו טוב ויכבדו את המשפחות שמקבלות אותם".   

צוותים חינוכיים, רכזי מתנדבים ומובילי התנדבות באשר הם - מוזמנים להשתמש באופן חופשי בידע שנצבר ובכלים שפותחו במהלך ארבעת שנות הפיילוט, דרך אתר 'לשם שינוי' והמדריך השלם להתנדבות של בני נוער עם מוגבלות. 

לאתר ולהורדת המדריך היכנסו>> 
תכנית 'לשם שינוי'  מופעלת בשותפות משרד החינוך, משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, ג'וינט אשלים, הרשת להתנדבות ישראלית, אלווין ישראל ומרכז השלטון המקומי.