מאות תלמידים הפגינו היום (חמישי) בבית הספר "גבריאלי" בתל אביב נגד גירוש ילדי עובדים זרים והוריהם, לאחר שהבוקר נעצרו מספר משפחות של עובדים זרים, בהן אמו של אחד מהתלמידים שנמצא בינתיים במתחם ביה"ס ועל רקע מעצרם של שני תלמידים מבתי ספר אחרים בעיר בשבוע שעבר, שמאז בית הדין ביטל את צווי הגירוש שלהם.



מדובר בהתארגנות ספונטנית של התלמידים והוריהם, כשלמקום הגיעו גם בוגרי ביה"ס מחטיבות ותיכונים בעיר, שצעקו "לא לגירוש" ו"חברים לא מגרשים". אראל שאכט לוי, מהנהגת ההורים בבי"ס גבריאלי, סיפר ל"מעריב" כי אמו של תלמיד כיתה ו' נעצרה בזמן שהוא למד בביה"ס. "חשבנו שזה לא יגיע לפתחנו אבל עכשיו זה הגיע אלינו. אנחנו לא מבינים את המדיניות, הילד יליד ישראל, דובר עברית, חי בקהילה, כל המדיניות הזו ממש לא ברורה".



לדברי שאכט לוי, התלמיד מלווה מאז נודע מעצרה של אמו ע"י צוות ביה"ס. "יש חשש שהוא יצא מכותלי ביה"ס שמא יבואו ויעצרו גם אותו. היו הבטחות שלא יגעו בילדים אבל אנחנו רואים שזה לא יקרה אז לא יודעים אם להוציא אותו, בינתיים הוא בין כותלי ביה"ס והוא מוגן". שאכט לוי מוסיף כי בגלל שאין ממשלה אז לא קיימת מדיניות ברורה בנושא. "עצם העובדה שאין מדיניות מביאה לכך שפוגעים באנשים, אנחנו פוגעים בחלש. התיקון הוא לא ע"י גירוש אלא ע"י חקיקה והסדרה של המעמד של האנשים האלה בארץ, הם לא אשמים בסחבת, בטח לא הילדים".



טל צפירה, יו"ר הנהגת ההורים בביה"ס, אומר כי "לקיחת ילדים ומשפחות למעצר היא לא אנושית ולא מוסרית. זה בלתי נתפס שיום אחד אתה בא בבוקר ועוצרים את ההורים. אנחנו מבינים שיש מדיניות כלשהי אבל חייבים לשמור על אנושיות, זה לא לעניין הצורה שבה עושים את זה. מדובר בילדים שנולדו בארץ וגדלו פה. אנחנו רוצים שישחררו את המשפחות, לא עושים דברים כאלה מעכשיו לעכשיו. אין עם מי לדבר מול המדינה, אין מצב נורמלי לקיים תהליכים, צריך להפסיק את המעצרים הספונטניים מחוץ לבתי הספר".



עו"ד ליויאן סגל, ממשרד מיתר המייצג את האם של התלמיד, טוען כי משרדו לא מצליח ליצור קשר עם האם ולא ברור לאיזה מתקן הועברה ופניות לרשות ההגירה עד כה לא העלו דבר. "הלכנו למתקן גבעון והיא לא שם וכרגע ממשיכים בניסיונות לאתר ולהבין איפה היא נמצאת. משערים שהיא נמצאת במתקן של רשות ההגירה בבית דגן. פנינו לשם בפקס כי לא עונים בטלפונים במשך שעות".



להפגנת התלמידים הגיעו גם תלמידי ומורי קמפוס אנקורי בעיר כדי להזדהות עם העצורים ולמחות נגד מדיניות המעצרים. אסנת הבר קוטון, מנכ"ל רשת החינוך אנקורי, התייחסה לכך ואמרה כי "אנחנו נבוכים ומלאי בושה נוכח מדיניות שפוגעת בזכותם הטבעית של ילדים, לגדול בביטחון ובחופש, בלי קשר למוצאם, דתם, דעתם או נטייתם המינית. חברה בריאה היא חברה ביקורתית, ואנחנו רואים הכרח לחשוף את הילדים והילדות לנעשה בחברה ובסביבה בה אנחנו חיים, לנהל איתם שיח פעיל, ולאפשר להם להתנגד לעוולות חברתיות, להשתתף במחאות, ולהיות אזרחים פעילים. אנחנו גאים בהם על הבחירה להשתתף במחאה הזו".



תגובת דוברות רשות האוכלוסין וההגירה טרם התקבלה.