בעקבות ההסלמה בדרום ביממה האחרונה עיריות רבות במרכז ובדרום הארץ הודיעו כי לא יתקיימו הבוקר (רביעי) לימודים בבתי הספר. למרות הודעות העיריות, בפיקוד העורף חידדו במהלך הלילה את ההנחיות וציינו כי יתקיימו לימודים ביישובי גוש דן, ירקון וצפון השפלה. לאחר הודעת פיקוד העורף, במשרד החינוך אישרו כי הלימודים יתקיימו כסדרם במרכז הארץ. עם זאת, הלימודים במקומות אלה לא יתקיימו במבנים יבילים. בעקבות כך, הודיעו עיריות תל אביב, רמת גן וגבעתיים כי מערכת החינוך תפעל כרגיל.



בנוגע ליישובי עוטף עזה, לכיש, מערב לכיש, מערב הנגב, מרכז הנגב ודרום השפלה הנחה פיקוד העורף כי לא יתקיימו באזורים אלו לימודים. בנוסף, בעקבות הירי לעבר שטחי מועצת מטה יהודה - הוחלט כי הלימודים יתחילו בשעה 10:00 בבוקר. הלימודים לא יתקיימו בשדרות, אשכול, שער הנגב, חוף אשקלון, אשדוד, בני עייש, יבנה, גן יבנה, קרית גת, קרית מלאכי, באר טוביה, יואב, שפיר, לכיש, אשקלון, חוף אשקלון, נתיבות, אופקים, מרחבים, אשכול, שדות נגב, שער הנגב, בני שמעון, באר שבע, להבים, לקיה, נאות חובב, עומר, רהט, בני שמעון, אל קסום, גדרה, מזכרת בתיה, קרית עקרון, ברנר, גדרות, חבל יבנה ונחל שורק.


כזכור, בעקבות החיסול שלשום בעזה כמיליון תלמידים נשארו בבתיהם, מתוכם כ-19 אלף תלמידי החינוך המיוחד. בנוסף בוטלו 240 טיולים וכ-11 אלף תלמידי הפנימיות וכפרי הנוער פונו מאזורי סיכון למרחבים מוגנים. בהתאם להנחיות פיקוד העורף, בסבב הלחימה הנוכחי לא רק ילדי הדרום הפסידו יום לימודים. בנוסף להם, לא התקיימו לימודים בגוש דן ועד גבול השרון והשפלה וכך גם במוסדות להשכלה גבוהה באזורים אלה, בתוכם אוניברסיטאות תל אביב, בר אילן ובן גוריון וכן מכללת לוינסקי לחינוך, מכללת אפקה להנדסה והקריה האקדמית אונו. 
 
בניסיון לשמור על שגרת לימודים פתח משרד החינוך אתרי למידה מרחוק והפעיל מרתונים לימודיים מקוונים לתלמידים הצפויים להיבחן במועד בגרויות חורף. המשרד הודיע כי הוא ערוך לפעילויות לימודיות והפוגתיות במידה ושגרת החירום תימשך. שר החינוך רפי פרץ הגיע לחדר המצב של המשרד בתל אביב יחד עם מנכ"ל המשרד שמואל אבואב ואמר כי "משרד החינוך ערוך בכל המחוזות וצריך לקחת בחשבון שיכול להיות שיהיו כמה ימים של לחימה. יש צורך באורך רוח של כולנו. משרד החינוך הולך לחומרה. ביטול הלימודים היום לא היה לשווא - חיי אדם ניצלו בזכות זה".
 
אבואב אמר כי "יתכן שמדובר באירוע קצר מועד, ויתכן ששגרת החירום תימשך ימים. החל מרגע זה, כל אירוע חינוכי, כל הסעות תלמידים, או כל יציאה מתוך המרחב, תתאפשר אך ורק בתיאום מול גורמי הביטחון וחדר מצב טיולים". בתוך כך, השירות הפסיכולוגי ייעוצי של משרד החינוך פתח קו פתוח להתייעצות של תלמידים, הורים ועובדי הוראה, המאויש על ידי  מומחיות למצבי לחץ וחירום של השירות. הקו החל לפעול היום יפעל מהשעה 7:00 ועד 22:00. מספר הטלפון: 1800-811-211.