בחודש הבא כמיליון תלמידי הגנים וכיתות א'-ג' יצאו לחופשת חנוכה בזמן שהוריהם אמורים להמשיך לעבוד כרגיל, ולפי איך שזה נראה כרגע, הם יצטרכו למצוא פתרונות יצירתיים לתעסוקת ילדיהם במהלך החופשה. אומנם הדיונים בממשלה סביב ביטול תוכנית "בתי הספר של החגים" ממשיכה להתקיים, אך בינתיים לא נמצא התקציב לכך ואפילו שר החינוך, רפי פרץ, שהיה אמור להגיע לדיון בנושא בוועדת הכספים ולהציג את עמדת משרדו, לא מצא לכך זמן וביטל הגעתו ברגע האחרון, למרות שגורמים בסביבתו מכחישים שהוא מלכתחילה אישר הגעתו לדיון.



מדובר על דיון שנערך היום (שני) בוועדת הכספים בנושא ביטול התוכנית עקב העברת התקציב הייעודי לה לחינוך המיוחד, ערב פתיחת שנת הלימודים הנוכחית. בין משתתפי הדיון הייתה הסכמה מלאה לגבי חשיבות המשך הפעלתה של התוכנית ומציאת התקציב בהקדם, אך לא יצאה אמירה משמעותית מחדר הדיונים, מלבד אמירתו של יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, שייפגש עוד היום עם ראש הממשלה ויעלה את הנושא וכן אמר כי יערב בנושא את שר האוצר משה כחלון.



ח"כ גפני יפגש עם ראש הממשלה. "לא כך פועלת מדינה מתוקנת". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ח"כ גפני יפגש עם ראש הממשלה. "לא כך פועלת מדינה מתוקנת". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ההורים בינתיים זועמים שהם יצטרכו לשלם בחלק מהרשויות על מימון התוכנית מאות שקלים ובחלקן הן פשוט לא יתקיימו כאמור ויצטרכו להפסיד ימי עבודה. זאב גולדלבלט, מנכ"ל פורום ועדי ההורים היישוביים, אמר כי "רואים בהורים באר עמוקה ממנה ניתן לשאוב", והתייחס לתשלומי ההורים אותם הם נדרשים לשלם מדי שנה, בסך של כחמישה מיליארד שקלים. לדבריו, "שוב מגלגלים את העלויות לפתחם של הורי ישראל ופוגעים יותר מכל בשכבות החלשות כי המבוססות ימצאו פתרונות".



התוכנית "בתי הספר של החגים" הוצגה בינואר 2018 ע"י שר האוצר משה כחלון ושר החינוך דאז נפתלי בנט. מטרת התוכנית הייתה קיצור חופשות פסח וחנוכה, 5 ימים בכל חופש, עבור ילדי הגנים ותלמידי כיתות א'-ג' והענקת מסגרת חינוכית מסובסדת מהבוקר עד 13:00, כשהתשלום עליה דיפרנציאלי - אשכולות למ"ס 4-1 - ללא תשלום, 7-5 - 20 שקלים ליום פעילות (100 ש"ח לכל התוכנית) ו-10-8 - 30 שקלים ליום פעילות (150 ש"ח לכלל התוכנית).


עלות התוכנית נאמדת ליום הפעלה בכ-40 מיליון שקל, כשהעלות הכוללת עבור 10 ימי פעילות היא כ-400 מיליון שקל, אך במהלך הדיון נאמר כי למשרד החינוך חסרים 160 מיליון שקלים בלבד כרגע להפעלת התוכנית בחופשת חנוכה.



התוכנית באה לתת מענה להורים העובדים, לצמצם פערים ולתת הזדמנות שווה לכלל התלמידים, במקביל להקלה על נטל תשלומי ההורים והקניית תוכנית העשרה חינוכית לתלמידים. למרות שברשויות המקומיות כבר החלו בפעולות הכנה לקראת יישום התוכנית, כל המטרות החשובות האלה יאלצו בינתיים להמתין.



השרים כחלון ובנט מציגים את תוכנית קיצור החופשות בינואר 2018. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
השרים כחלון ובנט מציגים את תוכנית קיצור החופשות בינואר 2018. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



חלק מהרשויות הודיעו אומנם שיפעילו את התוכנית אך יעשו זאת בתשלום מלא וכך גם בעיריית לוד. סגן ראש העיר, יוסי הרוש, שנכח בדיון, הסביר כי מהלך זה יוביל לכך שירשמו פחות ילדים כי ההורים פשוט לא יוכלו לשלם את המחיר המלא - כ-300 ילדים בלבד ירשמו להערכתו, לעומת למעלה מ-1,000 במחיר המסובסד.



יו"ר הוועדה, ח"כ גפני אמר כי "כך לא פועלת מדינה מתוקנת. אני דורש למצוא ממון לתקציב. המשק יפסיד הרבה יותר אם הפרויקט לא יתממש".



נציגי משרדי החינוך והאוצר הודיעו כי אין פתרון לסוגיה בשנת התקציב הנוכחית, וכי בשנה הבאה הנושא יבחן במסגרת התקציב ובהתאם לעמדת הממשלה. נציג משרד החינוך התייחס להעברת תקציב הפעלת התוכנית לטובת פתרון המשבר בחינוך המיוחד ואמר כי "חל גידול בהיקף ילדי החינוך המיוחד, סוכם בעבר לממן את החינוך המיוחד על חשבון החופשות".



נציג משרד האוצר הסביר כי "בעקבות מענה מיוחד שנדרש לחינוך המיוחד וחוסר תקציב בלתי צפוי, הוחלט להקפיא את התוכנית בחופשת חנוכה. מאחר ששנת 2019 היא שנת תקציב סגורה, אין לנו את היכולת להעמיד תקציב". בהתייחסו לתקציב 2020 ציין כי הנושא יבחן במסגרת דיוני התקציב ועמדת הממשלה, כך שלמעשה גם בשנה הבאה עתיד התוכנית אינו ברור.



שר החינוך כאמור לא הופיע לדיון וחברי הכנסת מכחול לבן, מאיר כהן, אבי ניסנקורן ואורלי פרומן זעמו על כך. ח"כ כהן אמר כי "שר החינוך לא נלחם בנושא" וח"כ ניסנקורן אמר כי "כשיש נושא קריטי השר צריך לבוא ולהגיד את דברו. גם אם הוא לא יכול לעמוד בזה, שיגיד את זה". ח"כ פרומן כעסה ואמרה כי ''שוב אנחנו פוגעים במיליון ילדי ישראל וההורים שלהם. הם לא מעניינים את שר החינוך שלא בא לדיון. גם למכתב ששלחתי לו הוא לא ענה לי".



ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) כתבה בפייסבוק כי "נשגב מבינתי איך השר שעבורו מדובר בלא פחות מאירוע לא מגיע לדיון כזה ולמה הוא לא מגיב למכתבים ולפניות ששולחים לו חברי כנסת בנושא. מדובר בלא פחות מזלזול ביותר ממיליון תלמידים, בהורים שלהם ובמשפחותיהם שלא יכולים לצאת לעבודה בגלל שלילדים שלהם אין מסגרת בחגים. מפה אני קוראת לשר החינוך- קח את עצמך בידיים, תגלה מנהיגות ותפעל בדחיפות על מנת שהתקציב למיזם יעבור- מדובר בסך הכל 160 מיליון שקלים".