יום המורה 2019 מצוין היום, בפעם השביעית, במערכת החינוך, וביום זה נשכחים לרגע כל תחלואי המערכת ובעיותיה ומתרכזים באמירת תודה והבעת הוקרה לצוותי החינוך.



השנה החגיגות מגיעות בדיוק בזמן למערכת שעוד מלקקת את פצעיה בעקבות פרסום נתוני מבחן פיז"ה בתחילת החודש. הנתונים מהמבחן שוב מציבים את ישראל במקומות נמוכים בכלל המקצועות (קריאה, מתמטיקה ומדעים) ומראים כי הפערים בין המגזרים ממשיכים להתרחב, וכך תלמידים הבאים מרקע סוציו־אקונומי גבוה מגיעים להישגים גבוהים יותר משל אלה הבאים מרקע סוציו־אקונומי נמוך.



ביום זה, כשמתבצעות מחוות קטנות כגדולות עבור צוותי ההוראה בגנים ובבתי הספר, קל לשכוח שלמרות הבעיה שיש גם עובדי הוראה שאינם מתאימים למערכת, יש גם רבים המגיעים מתוך תחושת שליחות - ומהר מאוד מבינים שעם שליחות בלבד אי אפשר לשלם במכולת.



לכן אין זה מפתיע שנתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) מצביעים על כך ששיעור העזיבה כעבור שנה בקרב בוגרי הכשרה להוראה נמצא במגמת עלייה בשנים האחרונות, וכך גם כעבור חמש שנים מכניסת מורים חדשים למערכת.



נושא השכר הוא אחד הרגישים - שכר מורה מתחיל בבית ספר תיכון עומד על כ־8,000 שקלים, בעוד מורה מתחיל בבית ספר יסודי מרוויח כ־2,000 שקלים פחות בממוצע, זאת בשל אי־חידוש הסכם השכר "אופק חדש", שהסתיים למגינת לבם של המורים בסוף יוני, ובהיעדר ממשלה מכהנת לא נראה באופק הקרוב שהסכם חדש ייחתם.



אך לא ניתן לדבר על מעמד עובדי ההוראה מבלי להתייחס לאיכותם - תנאי הקבלה שמציבות מכללות רבות לחינוך למועמדים הם דלים וגמישים, ורבים מהם אינם נדרשים לגשת לבחינה פסיכומטרית. מנגד, בשנים האחרונות קיימת מגמת עלייה בשיעור בוגרי התוכניות להסבת אקדמאים להוראה, כך שגם כוח איכותי חדש נכנס למערכת.



הנהגת ההורים הארצית פנתה השבוע למשרד החינוך במטרה לשנות את שם "יום המורה" ל"יום המחנך", יוזמה שבהסתדרות המורים כבר הביעו בה תמיכה.


"אנו סבורים כי 'יום המורה' ככותרת אינה משקפת את כלל המחנכים. מורה באשר הוא הינו מקצוע אקדמי, וכך גם גננת. שניהם עוסקים בחינוך ובלימוד ילדינו. עם זאת, בגני הילדים מועסקות סייעות אשר מהוות חלק בלתי נפרד מהמערך החינוכי. לדעתנו יום המחנך הינו שם הולם יותר ואולי אף טומן בחובו את ההבנה שכלל עובדי מערכת החינוך הינם למעשה מחנכים בהווייתם", נאמר במכתב ההסבר.