מחקרים מראים כי כ־80% מהסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה נוכחים לדעת שתואר אקדמי לבדו אינו מספיק להשתלבות בשוק העבודה. טייקונים כמו אילון מאסק וגוגל מעידים כי הם מוכנים לקבל עובדים ללא תואר, אם הם בעלי ניסיון. לאור התחושה שהאקדמיה אינה מכשירה תלמידים להתקבל בשוק העבודה, פתחה חברת Jolt לפני כחצי שנה את תוכנית "אל־תואר" – מסלול לימודים מעשיים ללא קשר למל"ג האמור לתת לתלמידים יתרון בשוק התעסוקה.

Jolt הוקמה בשנת 2015, על ידי רועי דויטש, ניצן כהן ארזי ונדב לשם, שאליהם הצטרף ליאור פרנקל כשותף. לפני כשנתיים הושק הקמפוס הראשון שלה, בתל אביב, ומאז היא מפעילה קורסים מעשיים בהשתתפות מיטב אנשי התעשייה מרחבי העולם. התוכנית מתאפיינת בהעברת תוכן מעשי במגוון תחומים כגון ניהול אנשים, פיתוח כישורים אישיים, שיווק ומכירות, דאטה, ניהול מוצר ופיננסים. 

באמצעות אפליקציה ייעודית כל משתמש יכול לבחור איזה קורס הוא מעוניין לקחת ומתי, לראות את פרטי הנרשמים ולבחור ליד מי לשבת. החברה מעודדת נטוורקינג ומציגה  על מסך הכיתה את מי שעושה צ'ק־אין לשיעור כדי שיכירו אותו, ובשיעורים הסטודנטים מעלים סוגיות הצצות בעבודה וקשורות לחומר הנלמד.

השיעורים מועברים בזמן אמת דרך ממשק שפיתחה החברה, שמראה במסך אחד את "לוח" השיעור, המצגת והחומרים שמציג המרצה, ומצדו האחר את המרצה ברזולוציה שמאפשרת לדעת במי הוא מסתכל בכיתה ולהרגיש שהוא חלק מהכיתה גם אם הוא נמצא בצדו השני של העולם. בכל קורס לומדים כ־14 סטודנטים כדי לשמור על אינטראקציה בין כולם ולהעניק לתלמידים יחס אישי. 

כל קורס מקנה מספר נקודות לימוד שונה, בהתאם לאורכו, ועובד בשיטת “pay as you go”, משמע שכל לקוח משלם לפי ההתקדמות האישית שלו, והוא גם יכול להפסיק את לימודיו לאחר שהשיג מהתוכנית את מבוקשו. 

נוסף לכך החברה מפעילה מערכת שיתוף וניהול תלמידים האוספת מידע על נקודות הקרדיט של כל סטודנט, התשלום וחוות דעתו על השיעורים. הציון הממוצע עולה על 9 מתוך 10. הממשק מאפשר אפוא לעקוב אחרי נתוני התלמידים ולנטר את מידת שביעות רצונם והתקדמותם – דבר שאינו קורה באקדמיה. 

דורון אהרנסון, מנכ"ל פעילות החברה בישראל, מספר שאת הסילבוס מרכיב צוות של 12 אנשי תעשייה מובילים בעולם שמתאימים את השיעורים לתכנים שהם מעוניינים שעובדים שלהם יידעו. כיום החברה בעלת עשרה סניפים, שבעה מהם בארץ חמישה בגוש דן, אחד בחיפה ואחד בירושלים, ושלושה בלונדון. בימים אלו היא מתכננת להרחיב את פעילותה בארץ ובלונדון ולהגיע גם לניו יורק. 

לדבריו, ממחקר פנימי, בוגרי Jolt מוצאים עבודה ומתקדמים בעבודה מהר יותר מעמיתיהם שבחרו במסלול אקדמי. "ערך היא מילת המפתח", אהרנסון מחדד ומדגיש שבעולם שבו צעירים מחליפים עבודה כל שנה־שנתיים והשוק משתנה, חשוב להישאר עדכניים. "זה סטארט־אפ ישראלי שהולך לשנות את הענף", הוא מסכם.