רופא במחלקה לרפואה דחופה (חדר מיון) בבית החולים "שיבא" אובחן היום (חמישי) כחולה בקורונה. הרופא חזר מצרפת ב-2 במרץ בטרם פורסמו הנחיות בידוד על יעד זה, ועבד במחלקה לרפואה דחופה של בית החולים במשך משמרת אחת באותו היום, בטרם נכנס לבידוד בית. מבית החולים נמסר כי מצבו של הרופא קל והוא הועבר למתחם המבודד והמרוחק של בית החולים. כל מי שבא עימו במגע נשלח היום באופן מידי לבידוד בית מניעתי. מטופלים שטופלו ישירות על ידי הרופא יעודכנו באופן אישי.

מוקדם יותר קראה הסתדרות המורים לממשלה להשבית את הלימודים בבתי הספר בעקבות משבר הקורונה. מזכ"לית ההסתדרות, יפה בן דוד, שלחה מכתב לראש הממשלה, בו ביקשה ממנו "לגלות אחריות לאומית ולהורות על סגירת מוסדות החינוך כדי לעצור את התפשטות הנגיף". 

ואולם, בהערכת מצב במשרד החינוך הבהיר השר רפי פרץ כי "כרגע בהתאם להחלטת משרד הבריאות והמלל אין צורך בביטול הלימודים בסיטואציה הנוכחית.  אנחנו עם יד על הדופק בנושא הזה ונמשיך לעדכן. אנחנו מתואמים באופן הדוק עם משרד הבריאות, אנחנו לא לוקחים סיכונים מיותרים מצד שני אנחנו משמרים את השגרה באופן זהיר עם הוראות ברורות. אני רוצה להדגיש בעניין הפייק ניוז. אל תאמינו לכל מיני הודעות פייק שרצות ברשתות החברתיות - החלטה רשמית אם תהיה כזאת, תצא אך ורק דרך דוברות  המשרד".

"ישראל היא מדינה צפופה ביותר, ורק בשבוע האחרון קפץ מספר הנדבקים פי שלושה", כתבה בן דוד בפתח דבריה, והוסיפה: "בתי הספר וגני הילדים מהווים מדגרות למחלות זיהומיות, החושפות את כל באי המקום. זוהי סכנה חמורה ומיידית לתלמידים, לעובדי הוראה, לבני המשפחות ובפרט לבעלי מערכת חיסון ירודה ו/או הסובלים ממחלות רקע". 

"כל המאמצים למנוע התפשטות אפידמיולוגית כלל ארצית, לא יצלחו ברגע שבו הנגיף ידביק קהילות שלמות של באי בתי הספר", הוסיפה בן דוד. "כבר כעת, עובדי הוראה רבים שלהם מחלות רקע, מערכת חיסונית מדוכאת או בני משפחה רגישים פוחדים ללמד ונמצאים בביתם, על חשבון ימי מחלה. אני מבינה אותם ומודיעה כי הסתדרות המורים תגבה אותם". 

את דבריה חתמה באומרה כי "יש לגלות אחריות לאומית לבריאות הציבור ובכללם תלמידי ישראל, מחנכי ישראל ובני משפחותיהם כדי לעצור את ההתפשטות ואת הקורבנות הבאים". 

יפה בן דוד (צילום: אריאל בשור)
יפה בן דוד (צילום: אריאל בשור)


ההנחיה החדשה של משרד הבריאות להימנע מהתקהלות של 100 איש ומעלה בכדי למנוע את התפרצות נגיף הקורונה השפיעה קשות גם על מוסדות האקדמיה שנאלצים בימים אלו לבחון מחדש את התנהלותן בפתיחת הסמסטר. המוסדות להשכלה גבוהה מתארגנים לתרחישים אפשריים של הגבלת הגישה למוסדותיהם וכוללים למידה דיגיטלית בכל המוסדות ופתיחת הסמסטר במועד מאוחר יותר בחלקם.

אוניברסיטת תל אביב הודיעה כי היא מקיימת מעבר מדורג ללמידה מרחוק. בתחילה קורסים רבי משתתפים יועברו באופן מקוון, ובמקרה של איסור על קיום לימודים בקמפוס יועברו כל הלימודים לאונליין. בימים האחרונים כבר שודרו למעלה מ-100 שיעורים מקוונים בעבור סטודנטים המצויים בבידוד. 

באוניברסיטת בר־אילן מתקיימים כסדרם קורסים הנוכחים בהם פחות מ־100 איש. האוניברסיטה השיקה פלייליסט לימי בידוד הכולל 112 הרצאות העשרה שניתנו בה במסגרת אירועי "מדע על הבר".

באוניברסיטת אריאל הוחלט כי פתיחת סמסטר ב' תדחה לעת עתה ליום ראשון 15.3.20, הלימודים במכינה יתקיימו כסדרם, כאשר לעומת זאת המכללה האקדמית נתניה דחתה גם היא את תחילת הסמסטר בשבוע ל־ 19.03.2020.

הקריה האקדמית אונו קיבלה החלטה על ביטול הלימודים והמבחנים בכל הקמפוסים אתמול והיום. החל מיום ראשון לא תתקיים הוראה בקמפוסים והלמידה תהיה מקוונת בלבד.

גם במכללת לוינסקי לחינוך הלמידה תהיה מקוונת בלבד החל מיום ראשון הקרוב, בעוד שבאוניברסיטה הפתוחה הסמסטר יתחיל ביום ראשון 15.3. בטכניון פתיחת סמסטר אביב תהיה ב־18.3

אף מוסד אקדמי לא יקיים הרצאות ושיעורים הכוללים למעלה מ־100 איש, ואלו יועברו מרחוק לכלל הסטודנטים. המוסדות מתכוננים לאפשרות בה שעריהם ייסגרו לחלוטין, אך הנחיות חדשות יוצאות מדי יום. לפי שעה שיעורים עם מספר נוכחים מצומצם יתקיימו כסדרם בכל מוסד אשר לא הודיע אחרת.