פרסומים עולים בדבר ביטולו או קיצורו של החופש הגדול. טרם ידוע אם המהלך יתקבל ובאיזו תצורה, אך מי שלא מעורבים בסוד העניינים הם הסתדרות המורים. במשרד החינוך מדגישים כי הלמידה ביולי תכלול מסגרות חינוכיות דוגמת "בית הספר של החופש הגדול" וכי לפני העיסוק בחופש הגדול – יש לבחון האם וכיצד חוזרת הלמידה לאחר חופשת הפסח.

משרד החינוך פתח אתמול בבוקר בהליך היוועצות ברשת בנושא הלמידה מרחוק והשיבה ללימודים, לאור דרישת משרד האוצר והמועצה לביטחון לאומי (המל"ל) לבטל את החופש הגדול בעקבות הפרת הסדר בשנת הלימודים בשל התפרצות נגיף הקורונה. זאת על אף שהתקיימה למידה מרחוק לאורך השבתת מערכת החינוך, שמוכרת כפעילות לימודית לכל דבר על ידי כל הגורמים הרלוונטיים.

לפי מתווה המתגבש בימים אלה, מסתמן כי החופש הגדול יבוטל, לפחות בחלקו, כחלק מחזרת מערכת החינוך ללמידה פרונטלית. נראה כי הלימודים ביולי יתקיימו ונשקלת חופשה בחודש אוגוסט. קודם לכן תושב הלמידה בהדרגתיות ובקבוצות קטנות, כאשר הראשונים לחזור יהיו תלמידי החינוך המיוחד, אליהם הושג כבר אישור חזרה ללימודים. בהמשך צפויות להצטרף ללמידה הפרונטלית מסגרות של גני ילדים, נוער בסיכון ותלמידי א'-ג', ולאחר מכן שאר התלמידים, אשר בזמן זה יילמדו מרחוק, תוך כדי יצירת סטנדרט ללמידה מקוונת עם פיקוח של משרד החינוך. 

עוד מסתמן כי המורים אשר מוגדרים בסיכון לא ישובו ללמד באופן פרונטלי, אלא ימשיכו ללמד מרחוק. שר החינוך רפי פרץ מתנגד לדרישה לבטל את החופש הגדול וגורמים במשרד החינוך אומרים כי אם האופציה נשקלת - יש ללמוד בחודש יולי, ולתת חופשה בחודש אוגוסט.

במשרד החינוך מדגישים כי כל נושא קיצוץ החופש הגדול הוא כרגע בגדר תרחישים והיערכויות. השאיפה היא שהמשק ישוב לפעילות, ובשביל זה חשוב שגם מערכת החינוך תשוב ללמידה בבתי הספר. אולם נכון לעכשיו לא קיבלו שום הודעה ממשרד הבריאות על חזרה ללימודים אחרי פסח. כל חלופה שעולה תצטרך לעבור אישור של משרד הבריאות וכרגע כאשר אין וודאות לגבי הימים הקרובים – אין להם דרך לדעת מה יקרה בקיץ. שאיפתם היא שכן יתקיים חופש במהלך חודש אוגוסט ושבחודש יולי יתקיימו מסגרות חינוכיות. בנוסף הדגישו גם שהלמידה המקוונת תמשיך להתקיים בימי לימודים כסדרם כחלק מהסתכלות ארוכת טווח על מערכת החינוך והתאמת הלמידה לעשור הקרוב. 

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, ביקש אתמול בבוקר לשמוע דעות ולהיעזר בחוכמת ההמונים בכדי לגבש עמדה: "לאור חשיבותה המכרעת של הלמידה מרחוק, והשימוש שנמשיך לעשות בה בעתיד, אנחנו יוצאים להליך היוועצות רחב. נרצה לשמוע וללמוד מכולם. ממנהלים וממורים. מהרשויות ומההורים. עשינו זאת בעבר בנושאים לאומיים חשובים, וראינו שלהיוועצות הרחבה הייתה תרומה חשובה למערכת החינוך". 

על אף שהנושא אושר, אתמול התראיין המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, בגלי צה"ל ואמר כי אנחנו עוד רחוקים מיציאה מהסגר וכי "החינוך המיוחד הוא דווקא לא הדבר הראשון שצריך להחזיר כרגע - מוסדות חינוך עלולים להיות מקור גדול להדבקה".

גורם בהסתדרות המורים מסר ל"מעריב"כיצפויים דיונים עם המורים בנושא בשבוע הקרוב, אך לא ידוע מתי . זה צפוי לקרות אחרי שמשרד הבריאות יחליט מה המדיניות, וכרגע חוסר האחידות בין הגורמים השונים גורם לבלבול בקרב המורים. 

מהסתדרות המורים נמסר:"הסתדרות המורים נמצאת בקשר שוטף וישיר עם הממשלה.נכון לעכשיו, טרם הוצג בפני הסתדרות המורים מתווה לפתיחת מוסדות החינוך.בכל מקרה, הסתדרות המורים לא תתפשר על ביטחונם ובריאותם של עובדי ההוראה. בדיוק כפי שנאבקה על סגירת מוסדות החינוך".