הן מגיעות מטייוואן, ארה"ב, ברזיל ועוד, והן כאן איתנו בישראל בזמן משבר נגיף הקורונה. ההיגיון אומר שירצו לחזור למשפחותיהן בזמן הטלטלה שעובר העולם, אולם המתנדבות בעמותת אקים חיפה בוחרות להישאר כאן ואף מעוניינות להאריך את שהותן.

טליטה קמיליו, בת 37 מברזיל, מספרת שהגיעה להתנדב באקים חיפה כי הרגישה שמשהו חסר לה בלב. "עבדתי כעשר שנים בתחום המחשבים והבנתי שאני זקוקה לעבודה עם אנשים, וכשמצאתי את התוכנית הזו הרגשתי שזה שידוך מושלם", היא מספרת.

טליטה מעידה שהחליטה לא לשוב לברזיל ולהישאר בישראל למרות סכנת הקורונה והבידוד, כי עבורה זו הזדמנות של פעם בחיים: "אני פה בשביל לסיים את השליחות הזאת. ייתכן שהגורל הביא אותי לפה במיוחד בזמן הזה, כי יש כעת יותר אנשים חלשים, ואנשים אחרים יכולים לתת להם תמיכה וחוזק. לאחר שסיפרתי לבני המשפחה שלי שישראל היא מקום בטוח, הם אפילו מפצירים בי להישאר פה".

יי צ'ינג לי, בת 22 מטייוואן, מספרת כי כבר התנדבה בעבר לתקופות קצרות בארגונים שונים בדרום־מזרח אסיה, אולם שאפה למצוא תוכנית התנדבות ארוכת טווח שתאפשר לה להכיר תרבויות מגוונות וזוויות הסתכלות שונות על החיים. "גן אור, שהוא מרכז יום טיפולי, שיקומי וחינוכי שמיועד לאנשים עם נכויות התפתחותיות קשות ושבו אני מתנדבת, הוא הבית שלי כרגע ואני רוצה לסייע לתלמידים שם לעבור את הקשיים, במיוחד עכשיו, בתקופה הקשה הזו", היא אומרת.

ג׳ודי שמידט המתנדבת בעמותה. באדיבות אקים חיפה
ג׳ודי שמידט המתנדבת בעמותה. באדיבות אקים חיפה

המתנדבת המבוגרת בחבורה היא ג'ודי שמידט, בת 67 מקולורדו שבארה"ב, שמספרת: "ביקרתי פה ב־2011, התאהבתי בישראל וחיפשתי את ההזדמנות לחזור לתקופה ארוכה יותר. התנדבתי בעבר בטיפול באנשים עם מוגבלויות ולא חשבתי פעמיים. זו ההחלטה הכי טובה שקיבלתי בחיים, ולכן אין שום סיכוי שאחזור עכשיו לארה"ב, למרות הקורונה. אני מעדיפה להיות עם המשפחה שיצרתי לי כאן, בישראל, בזמנים האלו, מאשר להיות בכל מקום אחר בעולם".

לפני כשנה וחצי הצטרפה עמותת אקים חיפה לתוכנית של משרד הרווחה, שבמסגרתה מגיעים מתנדבים מחו"ל להתנדב במוסדות רווחה. השנה פעילות בעמותה שש מתנדבות מחו"ל במסגרת מרכז היום גן אור בקריית אתא. "הן מסייעות בהובלה, האכלה, הוצאה לטיולים ובכל מה שנדרש סביב הטיפול ב'חברים', כך אנו קוראים להם", מספרת לימור בוטנרו, אחראית מתנדבים באקים חיפה.

יי צ'ינג לי המתנדבת בעמותה. באדיבות אקים חיפה
יי צ'ינג לי המתנדבת בעמותה. באדיבות אקים חיפה

מנכ"לית העמותה מיכל סגל מוסיפה נוכח הקשיים הפיננסיים הקשים שעמם מתמודדות מאות עמותות: "בימים אלה יצאנו בקמפיין גיוס תרומות דרך אתר האינטרנט שלנו, במטרה להקים קרן מיוחדת לטובת טיפולים פרא־רפואיים, פעילויות העשרה מותאמות ותמיכה במשפחות נזקקות שבהן בן משפחה עם מוגבלות. לא ניתן לקורונה לשבור את רוחנו. הדיירים שלנו מתמודדים בצורה מדהימה עם הבדידות, השעמום והמרחק מההורים, אך כדי שזה יימשך - אנחנו צריכים להמשיך ולספק להם פעילויות, הדרכות מרחוק ותמיכה רגשית".