בצל מגבלות הנגיף: בשל מגבלות משרד הבריאות לא ניתן להתקהל, ולכן בוטלו הטקסים המסורתיים לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה. מאידך, בבתי הספר שלומדים באופן מקוון החליטו לא לוותר - ויצאו ביוזמות מקוונות להעשרת הידע ולחיזוק המודעות של תלמידים בנושא.

תלמידי התיכון המשותף כ.א.ן (כפר אדומים, אלון, נופי פרת), של האגודה לקידום החינוך, יקיימו טקס ועמידה משותפת בזום בעת הצפירה. אברהם צין, ניצול שואה תושב כפר אדומים, שאמור היה להגיע לבית הספר ביום השואה ולספר את סיפורו לתלמידים, אירח אמש בזום, במסגרת המיזם "זיכרון בסלון", את תלמידי בית הספר ותושבי היישובים, וסיפר את סיפורו.

כמוהם, גם בבית הספר רעות הירושלמי יתקיים הבוקר טקס מקוון לכל תלמידי בית הספר, שיעמדו יחד בצפירה. בטקס, שהכינו תלמידי כיתות י"א, מספרים התלמידים על החיבור האישי שלהם ליום הזיכרון לשואה ולגבורה בתקופה זו. בטקס תשתתף גם שושנה גזונדהייט, ניצולת שואה וסבתו של נועם גזונדהייט, הרכז החברתי של בית הספר ומורה לתושב"ע. היא תעביר מסר לילדים על חשיבות זיכרון השואה והלקחים העולים ממנה. לאחר מכן יתקיימו 15 "חדרי זום", שאליהם ייכנסו התלמידים לפי בחירתם. כל חדר יעסוק במגוון נושאים הקשורים לזיכרון השואה, שיועברו על ידי אנשי הצוות.

התלמיד סהר גרינברג בקטע קריאה מקוון (צילום: צילום מסך)
התלמיד סהר גרינברג בקטע קריאה מקוון (צילום: צילום מסך)

אביה פינקלשטיין, מנהלת בית הספר: "גם במציאות שנכפתה עלינו אנחנו מאפשרים לכל תלמיד ותלמידה למצוא את מקומם בציון יום השואה, שקשה לתפוס את עוצמתו, בוודאי בגילאי ההתבגרות".

בתיכון אנקורי, קמפוס ראשון לציון, הכינו טקס שבו משתתפים תלמידי כיתות ט' עד י"א. הטקס הוקלט מראש, וכל תלמידי בית הספר יצפו בו יחד דרך אפליקציית זום. בין השאר, התלמידים יספרו את סיפורם של האנשים שגם בשעת התופת יצאו לעשות מעשים טובים עבור האחר: קבוצות בגטו והתארגנויות יחידים לעזרה הדדית, נוער וילדים, שהבריחו מזון תוך כדי חירוף נפשם, וחסידי אומות עולם שהעזו לעזור לבני עם אחר שנרדף.

משה גרדוס, מנהל התיכון: "בהחלט אפשר ללמוד כיצד בכל מצב, גם הקיצוני והאכזרי ביותר, ניתן לעשות משהו לטובת החברה ולטובת הזולת. עודדנו את התלמידים שלנו ליצור טקס שמעורר מחשבה על כך. הסיפורים מעוררי המחשבה וההשראה שהתלמידים יעלו בטקס 'מדברים' על תובנה זו".