התאחדות מעונות היום הפרטיים בישראל הצטרפה בימים האחרונים לעתירה דחופה שהוגשה היום (חמישי) לבג"ץ נגד שר האוצר וממשלת ישראל. לאור משבר הקורונה, המעונות נדרשים להחזיר להורים את שכר הלימוד ששילמו להם, אבל במקביל - ההוצאות השוטפות נערמות ומכבידות על המעונות כבימי שגרה.

לאור העובדה שהתוכנית הכלכלית שהציעה הממשלה לא מסייעת בכלל למעונות היום, התאחדות מעונות היום הפרטיים בישראל, המייצגת למעלה מ-200 מפעילי מעונות יום פרטיים (הכוללים, בין היתר, משפחתונים פרטיים, פעוטונים וגני ילדים) דורשת מהמדינה פיצוי מיידי – אחרת קיים חשש אמיתי שמעונות רבים ייאלצו להיסגר סופית ולא יוכלו לחזור לשגרת פעילות גם אחרי שמשבר הקורונה יסתיים.

יניב בר-אור, מנכ"ל התאחדות מעונות היום הפרטיים: "משבר הקורונה אילץ את כלל מעונות היום הפרטיים לסגור את שעריהם, ואנו נמצאים כעת במצב של אי-ודאות מוחלט לגבי מועד החזרה לפעילות. מחד, אין לנו כרגע הכנסות ואנו נדרשים להחזיר להורים את שכר הלימוד, ומאידך – ההוצאות השוטפות נערמות ומכבידות, ואין מי שיפצה אותנו עליהן״.

יניב בר אור מנכ״ל התאחדות מעונות היום הפרטיים בישראל (צילום: ללא קרדיט)
יניב בר אור מנכ״ל התאחדות מעונות היום הפרטיים בישראל (צילום: ללא קרדיט)

עוד הוסיף בר אור: ״התכנית הכלכלית שהציעה הממשלה אינה תורמת לנו דבר, ולכן נאלצנו לפנות לבג"צ. אם המדינה לא תסייע לנו באופן מיידי באמצעות פיצוי כספי משמעותי, מעונות רבים ייאלצו להיסגר סופית ולא נוכל לחזור לשגרת פעילות".

לפי הערכות, במעונות היום הפרטיים בישראל לומדים כ-350,000 פעוטות בגילאי 0 עד 3. יחד עם התאחדות מעונות היום הפרטיים בישראל, שותפים לעתירה לבג"צ גופים וארגונים רבים המשתייכים למגזר העסקי במדינת ישראל המעסיקים מיליוני עובדים, בהם נשיאות המגזר העסקי, לשכת עורכי הדין, לשכת ארגוני העצמאים (להב), לשכת יועצי המס, עמותת מסעדנים חזקים יחד, מורשת דרך (העמותה למורי דרך בתיירות נכנסת בישראל), איגוד מקצועות העיסוי בישראל, לשכת ממוני הבטיחות בישראל וגופים נוספים.

העותרים מבקשים מביהמ"ש להורות על מתן צו על תנאי למדינה להתייצב ולתת נימוק מדוע לא להפעיל בדחיפות את הסמכות הקבועה בחוק מס רכוש וקרן פיצויים ולהתקין תקנות שיאשרו מתווה פיצויים הולם לעסקים שנפגעו מהתפשטותו של נגיף הקורונה בישראל. אי-נקיטת צעד כזה, חוששים העותרים, תוביל לקריסת המשק הישראלי כולו.   

המעונות מיוצגים על ידי עוה"ד אלי דורון, אסף גרשגורן, אפי אוחנה ועמית משה כהן ממשרד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות'. 

עו''ד אלי דורון (צילום: יח''צ)
עו''ד אלי דורון (צילום: יח''צ)

לדברי עו"ד אלי דורון, בא כוח העותרים: "מדינת ישראל חייבת לדאוג להמשך התקיימותם הרציפה של מעונות היום ושל אלפי עסקים נוספים ולמנוע את קריסתם, דבר שעלול להוביל לקריסת המשק כולו. נדמה כי המדינה לא עשתה עד כה שום צעד אפקטיבי במטרה לסייע לעסקים המדממים״.

עוד הוסיף דורון: ״ישנם פתרונות אפשריים שנמצאים בהישג יד, כמו למשל שְימוש בקרן הפיצויים הקיימת מכוח חוק מס רכוש, בה נאגרו מיליארדי שקלים והיא מיועדת בדיוק למצבי חירום כמו מה שקורה לצערנו היום. מצב הדברים הנוכחי אינו סובל דיחוי נוסף, אחרת כבר לא יישארו עסקים להציל".

ְְלטענת העותרים יש לראות בנזקי מגיפת הקורונה כנזק מלחמה או כנזק עקיף כמשמעם בחוק מס רכוש קרן פיצויים, ומוסיפים כי קרן הפיצויים היא הגוף הראוי לטיפול בפיצוי העסקים ובתי העסק הניזוקים בימים אלו.