ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים היום (שישי) דיון הערכת מצב לבחינת פתיחת מערכת החינוך. בדיון השתתפו: שר החינוך, שר הפנים, שר העבודה והרווחה, שר הבריאות שר האוצר, ר׳ המל״ל, מ"מ מנכ"ל משרד רה״מ, מנכ״ל משרד החינוך, מנכ״ל משרד הבריאות, מנכ״ל משרד האוצר, ר׳ שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, המשנה לר׳ המל״ל וגורמים נוספים. במהלך השיחה נבחנו ההיערכות הלוגיסטית-מנהלתית של מערכת החינוך והרשויות, נתוני התחלואה העדכניים, ממצאי  דו״ח גרטנר בנושא הדבקה בקרב ילדים ותמונת המצב במדינות נוספות.

משרד החינוך עדכן כי תהליך ההכנה של הרשויות וצוותי החינוך ובכלל זה קליטת התלמידים, יסתיים לכל המאוחר עד ליום שלישי הקרוב, ה-5 במאי.

כאמור, בסופו של הדיון הוחלט לחדש את פעילות מערכת החינוך, תוך עמידה בכל התנאים התברואתיים שנקבעו על ידי משרד הבריאות. ביום ראשון הקרוב יחזרו ללימודים כיתות א-ג וי"א-י"ב בחינוך הכללי ובחינוך החרדי - שכבות הגיל המקבילות לכיתות ז'-י״א. בנוסף, תלמידי החינוך המיוחד יחזרו ללימודים באופן מלא ביום ראשון, ולגבי הנוער בסיכון - יוחלט בשעות הקרובות.

עוד נקבע כי "בשבוע הקרוב יושלמו ההכנות הלוגיסטיות-מנהלתיות בפעוטונים ובגנים מתוך כוונה להחזיר אותם לפעילות ב-10 במאי, כאשר לפני כן תתקיים הערכת מצב בנושא. באשר לכיתות ד'-י' - יגובש מתווה לחזרה לפעילות כבר בחודש מאי ולא יאוחר מה-1 ביוני". בדיון הוחלט עוד כי הלימודים לא יוגדרו כחובה, למעט בחינות הבגרות, וכי משרד החינוך "נדרש לוודא במוסדות החינוך אמצעים שיבטיחו עמידה בתנאי ההגיינה והתברואה". כמו כן, ההחלטה צפויה להתעדכן בצו בריאות העם, על ידי מנכ"ל משרד הבריאות. 

בתוך כך, התקבלה הצעתו של העבודה והרווחה אופיר אקוניס, לפיה מסגרות לידה עד גיל שלוש ייפתחו לכל המאוחר ב-10 במאי, כדי לספק לארגונים מספר ימי התארגנות לבקשתם. בנוסף ראש אגף תקציבים באוצר דיווח לשרים שנפתרה הסוגיה התקציבית מול מעונות היום והגנים הפרטיים. משרד הבריאות רצה בהתחלה לקבוע את ה-1 ביוני כתאריך החזרה הסופי, אך לבסוף לבקש השר אקוניס, הוחלט כי הלימודים יחזרו לכל המאוחר עד התאריך הזה, בתקווה לפני כן.

שר החינוך רפי פרץ: "מערכת החינוך הייתה ערוכה לפתיחה ביום ראשון בהתאם למתווה שאושר בוועדת השרים, וכך גם הצגתי זאת בישיבה היום. אני שמח שוועדת השרים אישרה היום את פתיחתן של כיתות א'-ג', הרחבת החינוך המיוחד, וכן את חזרתם של תלמידי י"א-י"ב – יש בכך בשורה משמעותית מאוד לתלמידים, למורים ולמדינה כולה".
 
מנכ"ל המשרד שמואל אבואב: "אנחנו מברכים על ההחלטה של ועדת השרים לפתוח את מערכת החינוך כבר ביום ראשון. אנחנו פועלים לילות כימים כדי להכין את בתי הספר לקראת החזרה ההדרגתית לשגרה. גיבשנו מתווים מפורטים תוך התאמתם לצרכים הנדרשים. נמשיך לנטר ולהשלים את הפערים שעוד נותרו, ובמקביל לפעול להחזרתה של כלל מערכת החינוך ללימודים".

מתווה החזרה

ילדי הגנים ותלמידי כיתות א'־ג' צפויים לשוב ביום ראשון לספסל הלימודים, תוך פיצולם לקבוצות קבועות בנות עד 15 תלמידים. הקבוצות תהיינה קבועות ותשמורנה על מרחק ביטחון זו מזו כדי למנוע סכנת הידבקות, כשמוסדות הלימוד יחוטאו ויאווררו תכופות. פעולות חיטוי כבר החלו השבוע לקראת החזרה ללימודים, וגם הורים נטלו בהן חלק. לעת עתה, ימשיכו תלמידי כיתות ד' ומעלה ללמוד באופן מקוון.

בית ספר שומם בצל משבר הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
בית ספר שומם בצל משבר הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

במשרד הבריאות טוענים כי אין מניעה לחזור ללימודים, אך בשלב זה ממליצים כי הגנים יישארו סגורים. בנוסף, יש לציין כי אף שהורים רבים מברכים על החזרה לשגרה ושמחים על כך שילדיהם ישהו במסגרת חינוכית עם חבריהם, חלק מהם חוששים מפני גל התפרצות שני של הנגיף. מספר הורים אף הודיעו כי לא ישלחו את ילדיהם ללימודים, והם יוסיפו ללמוד מרחוק עד שיתבהר המצב.

קבוצה נוספת של הורים שמוחים על החזרה לבתי הספר - הם הורים לילדים עם מחלות קשות, אשר מערכת החיסון שלהם חלשה והם בקבוצת סיכון. שיבת אחיהם או הוריהם ללימודים ולעבודה לא יכולה להתקיים מפאת חשש לבריאותם, והם טרם קיבלו מענה מותאם, אף שדרשו זאת משר החינוך. גם במגזר החרדי והערבי, שם שיעורי ההדבקה גבוהים, נרשמת כוונה נמוכה לשוב ללימודים. אתמול התקיימה ישיבה של ראשי הרשויות הערביות ובכירי המגזר, ובסיומה הוחלט כי החברה הערבית לא תחזור ללימודים ביום ראשון הקרוב.

בתוך כך, אתמול התקיימו מחאות גננות מול הכנסת בירושלים ובכיכר רבין בתל אביב. מאות מנהלות גני ילדים פרטיים מחו על החלטת משרד האוצר שלא לפצותן כלכלית על התקופה שבה הגנים היו סגורים, והתריעו מפני קריסה כלכלית. הגננות שהפגינו הודיעו כי לא יפתחו ביום ראשון אלפי גנים פרטיים ומשפחתונים של משרד העבודה והרווחה, וכי הן מסרבות להטיל את ההפסדים הכספיים על ציבור ההורים.

הפגנת הגננות בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת הגננות בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

גם הגננות בגנים הפרטיים והציבוריים חוששות מפני הדבקה מחודשת. דורית חזן, יו"ר ארגון גננות מחנכות, אמרה כי לא התקבלו תשובות בהירות ממשרד הבריאות. "חלילה אם ילד אחד או גננת יידבקו, מדובר על 35 משפחות שייכנסו לסגר. המדינה תחזור אחורה - ואז כולם ישובו לסגר".