עיריות רבות ברחבי הארץ הודיעו היום (שישי) כי הן לא מתכוונות לפתוח את הלימודים בתחילת השבוע, וזאת בניגוד להחלטת השרים על מתווה החזרה ללימודים. מנגד, הודיעו כמה עיריות כי הן יפתחו את בתי הספר ביום ראשון הקרוב, לפי המתווה שעליו סוכם.

פורום 15 הערים העצמאיות, שבו חברים ראשי העיריות מתל אביב, רמת גן, אשדוד, באר שבע, אשדוד, גבעתיים, הרצליה, חדרה, חולון, חיפה, כפר סבא, נתניה ,פתח תקווה, ראשון לציון, רחובות ורעננה, ביקשו לדחות את מועד הפעלת מערכת החינוך בשל "אי סדרים בהנחיות הממשלה".

במכתב ששלחו לראש הממשלה בנימין נתניהו נכתב: "מאחר שהעיריות שלנו הן אלה הצריכות ליישם בפועל את החלטת הממשלה בעניין, אנו מבקשים להבהיר כי בנסיבות שנוצרו, כמו גם העובדה שעד לרגע זה לא התקבלו הנחיות סופיות, ברורות ומעשיות לצורך הפעלת מערכת החינוך, אנו סבורים שהעיתוי שנקבע להפעלת החלטת הממשלה ביום ראשון הקרוב אינו מאפשר את יישומה הבטוח והתקין".

עיריית תל אביב-יפו כי הודיעה כי כיתות א'-ג' לא ייפתחו בתחילת השבוע, להוציא החינוך המיוחד שהלימודים בו יימשכו כפי שהיה עד כה. בעירייה מתחו ביקורת על ההחלטה שהתקבלה, וציינו כי היא אינה אחראית. ראש עיריית תל אביב רון חולדאי אמר כי "לא ניתן לפתוח את כיתות א'-ג' ביום ראשון על סמך הנחיות הניתנות ביום שישי. מתוך אחריות לשלומם ובריאותם של הילדים ושל הצוותים החינוכיים, לא נוכל לפתוח את מוסדות החינוך אלא לאחר שנלמד, נבין וניערך על פי ההנחיות שיינתנו בהמשך".

ראש עיריית רמת-גן כרמל שאמה הכהן אמר כי "החלטת הממשלה ברגע האחרון מנותקת מהמצב והבעיות בשטח. לא ניתן לפתוח את מוסדות החינוך ללא פתרונות לבעיות, כמו מורים שיש להם ילדים בגילאי גן". הוא הוסיף כי "רמת גן תפתח את מוסדות החינוך רק כשכל הבעיות ייפתרו וזה לא יקרה עד יום ראשון. לגבי ההחלטה בעניין כיתות י"א-י"ב אליה נחשפנו רק כעת נקיים דיון מסודר ונעדכן".

גם עיריית בת-ים הודיעה כי לא תפתח את כיתות י"א-י"ב ביום ראשון הקרוב, למרות החלטת הממשלה בנושא. מנגד, מסר ראש העיר צביקה ברוט כי כיתות א'-ג' יחזרו ללימודים ביום ראשון, לאחר שלדבריו, העירייה נערכה לקליטת התלמידים בצורה טובה: "אני לא אפתח את בתי הספר לפני שנדע להבטיח להורים שבתי הספר נקיים ברמה גבוהה, הצוותים החינוכיים ערוכים עם מערכת שעות, ושהציוד מלא ומאפשר קיום לימודים תקינים. כרגע זה לא המצב ואנחנו נמשיך לעבוד בצורה מסודרת ולא בשליפות".

בבני ברק הודיעו בתום דיון ארוך בנושא כי ראש העיר אברהם רובינשטיין החליט יחד עם הנהלת אגף החינוך וצוות חמ"ל החירום העירוני, כי הלימודים במערכת החינוך העירונית לא יחודשו בשלב זה: "מתוך אחריות לשלום תושבי העיר ובדאגה מסכנת תחלואה מחודשת". בראשית השבוע הבא תקיים העירייה דיון מעמיק נוסף עם כלל הגורמים הרלוונטיים על מתווה עתידי אפשרי לחזרה ללימודים.

מעיריית באר שבע נמסר כי העירייה שותפה להחלטת פורום ה-15 שלא לפתוח את מערכת החינוך ביום ראשון הקרוב, למעט החינוך המיוחד שיפעל באותה מתכונת כפי שפעלו עד כה: "עיריית באר שבע תומכת בהחזרת מערכת החינוך לפעילות, אך לא תוכל לפתוח את מוסדות החינוך ללא הנחיות ברורות בכל הנוגע לכללי הבטיחות והבריאות במוסדות החינוך. העירייה נערכת לפתיחת מערכת החינוך ותדע  לעמוד בהנחיות ובמגבלות, אך חשוב ראשית לקבל אותם באופן מסודר ואחיד, על מנת שתוכל להבטיח את שלום התלמידים והתלמידות וצוותי ההוראה. לאחר שיתקבלו ההנחיות, יפעלו ראשי הרשויות, בתאום עם משרדי החינוך והבריאות, על מנת להחזיר את הלימודים, בהתאם לתוכנית שאושרה".

עיריית פתח תקווה הודיעה כי היא נערכת לחזרה מדורגת ללימודים בהתאם להנחיות משרד החינוך ומשרד הבריאות. ראש העיר רמי גרינברג אמר: "אנו נערכים לכל תרחיש של למידה ומכינים הכיתות לחזרה של התלמידים לבתי הספר. הלמידה תעשה באופן מדורג ולפי ההנחיות במטרה לשמור על בריאות התלמידים והצוות".

לדבריו, "האתגר הינו מורכב אך צוותי המנהלה וצוותי ההוראה עושים מלאכת קודש ונרתמו לנושא באופן מלא, במסירות ובמקצועיות ועל כך תודתי להם. נפעל בהתאם להנחיות משרד החינוך ומשרד הבריאות שפורסמו כעת  ונספק מענה פדגוגי ובריאותי הולם בסביבה בטוחה.
במוצאי שבת וביום ראשון בבוקר אסייר באופן אישי במוסדות החינוך בכדי לראות את הפעילות מקרוב".

עיריית כרמיאל הודיעה כי מערכת החינוך לא תחזור לפעילות בראשון. ראש העיר משה קונינסקי: "עם התחלת השיח על החזרה ללימודים קבעתי כי החזרה תעשה באחריות ובהדרגה. ההחלטה על פתיחת מערכת החינוך ללא מוכנות אינה סבירה ואף הזויה. הנחתי את כל הצוותים המקצועיים להערך כמה שיותר מהר ובמקסימום אחריות. אם לא נקבל הנחיות ברורות וכאלה שניתן לעמוד בהן ממשרד הבריאות לא נפתח את מערכת החינוך. אני מחוייב לבריאותם של הילדים, הצוותים החינוכיים וצוות המנהלה".

לעומת זאת, בגבעתיים, ראשון לציון, לוד, יבנה ומבשרת ציון הודיעו ראשי הערים כי התלמידים כן יחזרו ללימודים ביום ראשון, אפילו שעדיין לא מדובר בחובה.

ממרכז השלטון המקומי נמסר בתגובה כי "המרכז פועל שיתוף פעולה עם הממשלה. הרשויות המקומיות והמועצות האזוריות ערוכות ומוכנות לקלוט את ילדי כיתות א-ג ואת תלמידי י״א וי״ב עפי מתווה משרד החינוך. במועצות האזוריות מציינים כי המועצות ערוכות והלימודים ייפתחו בתנאי שיימצא פתרון להגדלת ההסעות, בהתאם לדרישות משרד הבריאות, עוד היום. בימים האחרונים תוך שיתוף פעולה עם משרד החינוך, הבריאות, האוצר, השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות נערכו פעולות הכנה וניקוי שיאפשרו שמירה על הנחיות משרד הבריאות בעת חזרת הילדים למסגרות".

עוד נכתב בהודעה: "השלטון המקומי מקדם בברכה כל צעד לקראת חזרה לשגרה של ההורים, הילדים ומניעת התדרדרות מצב המשק והאבטלה. ראשי הרשויות קשובים לתושביהם וככל שיווצרו אתגרים נקודתיים הם ייפתרו על ידי אנשי המקצוע. אנו ערים להחלטת רשויות ספורות לבקש דחייה אך מבהירים: מלבד הרשויות שהודיעו על כוונתן שלא לפתוח את מערכת החינוך - רוב רובן המכריע של הרשויות והמועצות יפתחו את הלימודים כסדרן. אין ברירה אחרת - חייבים לחזור לשגרה".