שלושת ארגוני הגג המפעילים את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בשכבת הגיל אפס עד שלוש, הן המפוקחים על ידי משרד העבודה והרווחה והן הגנים הפרטיים, ואיגוד המטפלות במשפחתונים המפוקחים, איימו היום (שבת) שלא לחדש את העבודה גם ב-10 במאי. הם מסרו כי הם מתקוממים על המסר שהוציא שר העבודה והרווחה, אופיר אקוניס, מישיבת הממשלה אמש, לפיו ראש אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור, דיווח לשרים ש"נפתרה הסוגייה התקציבית" מולם.

בפורום הארגונים המפעילים את רשתות מעונות היום שבפיקוח ממשלתי אמרו כי "מדובר בישראבלוף - הממשלה מקבלת החלטות אך לא מנחה את הגורמים המקצועיים כיצד ליישמן. במצב הנוכחי וללא הנחיות ברורות ותיקצוב מינימלי לא נוכל לפתוח את המעונות ב-10 במאי. לא נסכן חיי פעוטות ומטפלות". מדובר בראשי ויצ״ו, נעמת, אמונה, נשי חרות, החברה למתנסים, נאות מרגלית, בית יעקוב, איגוד מעונות יום ועוד המדגישים עוד כי בניגוד לנמסר משר העבודה והרווחה אקוניס, שציטט את האוצר, עדיין לא סוכם עם משרד האוצר הפיצוי בגין חודש מרץ ולא ניתנה התחייבות האוצר שלא להשית על ההורים את עלויות החזרה לשגרה. גם מפורום גני הילדים הפרטיים הכוללים את כלל הגנים הפרטיים, נמסר כי בניגוד להודעת ראש אגף התקציבים - המשבר מול המעונות והגנים הפרטיים לא נפתר ושם מאיימים: "אם לא יפתח איתנו מו״מ בתחילת השבוע - מבחינתנו שנת הלימודים הסתיימה".

אליהם הצטרפה חברות איגוד המטפלות בארגון "כוח לעובדים" שמסרו: "לא רק שהמשבר לא נפתר אלא שלא היתה כל תגובה לפניותינו אל משרד הרווחה ולא הוצע שום פיתרון. 3,700 המטפלות, המנהלות משפחתון מביתן, לא זכאיות לדמי אבטלה ורק כשליש מהן קיבלו עד כה מענק עצמאים, לרוב בסכום זעום של כ- 2,000 ש"ח. בכוונתנו שלא לפתוח את המשפחתונים, המשרתים כ 18,000 פעוטות, גם לאחר ה-10 במאי".

א.מ.א. - איחוד מעונות ארצי המאגד מאות מעונות יום לגילאי 0-3 שנים, של יזמי חינוך ורווחה בפיקוח משרד העבודה והרווחה הפועל בשיתוף פעולה עם ארגון ינבוע (מעיין) של המעונות המפוקחים במגזר הערבי, הודיע גם הוא כי בניגוד למה שנמסר על ידי האוצר לממשלה, המו"מ על הפיצוי הנדרש נקלע למבוי סתום. "לפיכך, לא ניתן יהיה לחדש את הפעילות ב 10.5 ב-700 מעונות היום של יזמי החינוך והרווחה, הכוללים 50 אלף ילדים. כל עוד לא יסוכם על הפיצוי הייחודי כולל הכרה בהוצאות על שכירות ובינוי של המעונות בחודשי המשבר וכל עוד לא  נעשו מהלכי תיאום והערכות של חזרה לפעילות על פי כללי השמירה על הבריאות, לא תחודש הפעילות במעונות".

חילוקי דעות בין ראשי הרשויות בסוגיית פתיחת הלימודים

במקיבל, חילוקי דעות בין ראשי רשויות מקומיות על ההחלטה להתחיל מחר בהדרגה את החזרה ללימודים בבתי הספר.  בחלק מהערים הלימודים לא יתחדשו, בעוד שערים רבות הלימודים יתחדשו בהדרגה.

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, הודיע שהעירייה לא תפתח הבוקר את גני הילדים וכיתות א'-ג', להוציא את החינוך המיוחד שהלימודים בו יימשכו כפי שהיה עד כה.

"לא ניתן לפתוח גנים וכיתות א'-ג' ביום ראשון על סמך הנחיות שניתנו ביום שישי. מתוך אחריות לשלומם ובריאותם של הילדים ושל הצוותים החיכוניים, לא נוכל לפתוח את מוסדות החינוך, אלא לאחר שנלמד, נבין וניערך על פי ההנחיות שיינתנו בהמשך", ציין חולדאי ואמר כי "הגנים ובתי הספר נקיים, הצוותים ממתינים בהתרגשות, אבל אנחנו לא נשחק לפי כללים של אנשים שלא לוקחים אחריות".

חולדאי, שהסתייג מהסגר הגורף שהוטל לפני כחודש וחצי ואשר גרם לשיתוק המשק, הדגיש, כי במהלך כל המשבר העיריי הפעלה על פי כל ההנחיות וגם בימים האחרונים נערכה מערכת החינוך בתל אביב-יפו להיפתח ביום ראשון.

רון חולדאי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
רון חולדאי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

"השינויים בהנחיות, בכללים ובתנאים שהגיעו וממשיכים להגיע טורפים את הקלפים ודורשים מאיתנו להיערך מחדש", הוסיף, "אני מאמין שחשוב ביותר לייצר מסגרות לילדים שיאפשר להחזיר את המשק לפעילות מלאה, אבל המתווה המוצע אינו פתרון למערכת החינוך ובעיקר אינו מבטיח את שלומם ובריאותם של הילדים".

גם ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן הודיע שהגנים ובתי הספר בעיר לא ייפתחו מחר, והסביר כי "כולנו רוצים בחזרת הילדים למסגרות החינוך הכי מוקדם שאפשר ואף נערכנו לכך מצידנו, אבל מסתבר שבפועל זה עדיין לא באמת אפשרי״.

"ההחלטה של הממשלה לפתוח את הלימודים ביום ראשון במתכונת ובתנאים הידועים תייצר בעיקר כאוס ואפליה בין ילדים ובין ערים עלבסיסמצב כלכלי״.

לדבריו, יש עוד הרבה דברים להסדיר לפני החזרה ללימודים, בהם ההתמודדות עם מצב בו אנשי חינוך מודיעים שלא יתייצבו מדאגה לבריאותם. "מאיפה יושגו מורים כאשר מפצלים כיתה לשתי כיתות משנה שלומדות במקביל בכדי לשמור על ריחוק?", סיכם.

ברשויות מקומיות גם דורשות תקצוב מיוחד להוצאות הנוספות הצפויות, כמו הצבת אדם בכניסה לבית הספר שימדוד את החום לתלמידים הנכנסים ורכישת מוצר הגיינה בהיקפים נרחבים לנוכח הצורך לנקות בתדירות גבוהה לאחר כל שיעור את הכיתות.

לעומתם, חלק מראשי הערים הודיעו שמחר ייפתחו מוסדות החינוך. "למרות הבלגן והעובדה שיש ראשי ערים שחושבים ויפעלו אחרת ממני, אני מברך על החלטת הממשלה", אמר ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, "מנהלי בתי הספר בגבעתיים ערוכים לקבל התלמידים בכיתות א'-ג' מיום ראשון בבוקר וגם את תלמידי כיתות י"א-י"ב. מאחר וזו לא חובה נשמח לקבל את כל מי שיחליט להגיע לבית הספר. גני הילדים זה סיפור אחר. פה נדרש עוד לכולנו זמן וסבלנות עד להחזרת הילדים".

גם בנתניה, הרצליה, חולון וערים גדולות נוספות הוחלט על חזרה הדרגתית ללימודים החל מהבוקר. במקביל, ראש עיריית חולון, מוטי ששון ציין שלמרות הביקורת על התנהלות המדינה, הלימודים בעירו יתחדשו. "עוד יבואו ימים של חשבון נפש נוקב ואפילו מוצדק, אך בשלהזה אנו מחוייבים לפעול למען ההורים הכורעים תחת העומס והילדים המשוועים למסגרת", הוא הסביר.

בינתיים, גם בחברה הערבית מתנדבים לשיבה ללימודים מהבוקר.  יו"ר ועד ההורים בחברה העברית, אחמד ג'ברין אמר שלנוכח התחלואה הגבוהה יחסית בחלק היישובים הערבים והיעדר משאבים המאפשרים להכין את מוסדות החינוך לקליטת הילדים בתנאים החדשים, הוחלט להתנגד לפתיחת הלימודים כבר מהבוקר. "אנחנו נגד החזרת הילדים שלנו בצל התפרצות נגיפף הקורונה בחברה העברית. בימים האחרונים העקומה מעידה על עלייה", הוא הסביר – "אנחנו עובדים בתיאום עם כל הגופים המייצגים בחברה הערבית ובכל החלטה דנים באופן מקצועי. כולנו סיכמנו שבמצב הנוכחי, עקב כל הנתונים שאנו מקבלים ממשרד הבריאות אי אפשר להחזיר את התלמידים לבתי הספר".

לדבריו, הנתונים שמתקבלים שונים מהחברה היהודית. אצלנו המצב בתאוצה מבחינת התפרצות הנגיף בכמה יישובים. לא רואים שהגרף מתחיל לרדת. יש גם את בתי הספר שאינם מוכנים . הרשות המקומית אחראית על הבינוי בבתי הספר, אבל אין לרשויות המקומיות הכנסות מארנונה בתקופה הזו ואין לרשויות משאבים כדי לבצע את ההשקעות הנדרשות בהתאמת הכיתות והממשלה לא נתנה תקציבים לסיוע לתשתיות במוסדות החינוך כדי שיתאימו לקליטת התלמידים בתנאים החדשים. אנחנו הראשונים שרוצים שהילדים יחזרו לבתי הספר, אבל מה נעשה כשהנגיף מתפרץ? קודם כל הבריאות ונמשיך לעקוב ולפעול בשיתוף פעולה".