הורים לילדים עם צרכים מיוחדים זועמים בימים האחרונים על משרד החינוך וטוענים כי אף שהחינוך המיוחד אמור היה לשוב למתכונת מלאה, המצב בשטח שונה לחלוטין. חלק מההורים טוענים כי ילדיהם לא מקבלים את הטיפול שלו הם נזקקים וכי אין אף גורם מקצועי שמספק תשובות. לטענתם, צוותי הטיפול הבריאותי המקדם (טב"מ) שבאחריות משרד הבריאות טרם הוחזרו לעבודה מלאה.

רוני, אם לבן 3 שנמצא על הרצף האוטיסטי, סיפרה כי "בשבוע האחרון בני היה בגן פעמיים ולא זכה לקבל טיפול פרא־רפואי בכלל. אומנם היום הגן אמור לעבור למתכונת מלאה של חמישה ימי עבודה עד 14:00 אבל ללא קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק ומטפלת באומנות. הבן שלי חייב את אנשי המקצוע, שלא חוזרים בינתיים לגן. עד כה הטיפול המקוון שהילדים זוכים לו לא יעיל מספיק. גם הגננת של בני לא מקבלת תשובות מהגורמים המוסמכים לכך".

יוליה בן משה, מנכ"לית עמותת "קול הזכויות" של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, טענה בשיחה עם "מעריב" כי "'חזרת החינוך המיוחד' היא בלוף אחד גדול. הגנים מתפקדים כבייביסיטר לילדים, ולהורים אין אופציה של טיפול מקדם בקהילה. מדובר במכלול שירותים באחריות שלושה משרדי ממשלה ואי אפשר 'להחזיר' אותו בלי לתת מענה לכל השירותים שילד צריך, מטיפולים פרא־רפואיים ועד הסעות מיוחדות".

גן ילדים, אילוסטרציה (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גן ילדים, אילוסטרציה (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מעמותת אלו"ט, שמפעילה בעצמה חלק מגני הילדים, פנו למנכ"ל משרד החינוך בדרישה להחזרה מלאה של המענים לילדי החינוך המיוחד ויזמו דיון בנושא בכנסת. לטענתם, "משרד החינוך פרסם מתווה להפעלת הגנים כשמשרד הבריאות עדיין לא העביר הנחיות בהתאם למתווה זה".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "אנו נמצאים בשלבי מעבר הדרגתיים לשגרה כאשר קיימים אילוצים רבים - מטפלים שלא מגיעים בגלל בעיות בריאותיות או חששות, מחסור בחדרי טיפול מאווררים ושינויים תדירים בהנחיות. חלק מהצוותים החלו לחזור, ובהמשך להקלות הנוספות יתרחבו גם שירותי טב"מ פנים מול פנים. משרדי הבריאות והחינוך מעוניינים לחזור לשגרה בהקדם, אך יחד עם זאת נדרשת שמירה קפדנית על ההנחיות כדי לא לסכן את שלום הילדים והצוות".