לאחר חתימת ההסכמים בין משרד האוצר למעונות והגנים הפרטיים - אלפי ילדים שבו הבוקר (ראשון) למסגרות חינוכיות. ההורים ישלמו רק בגין הימים שבהם ישהו הילדים במסגרת. כל מסגרת תפרסם באופן מסודר עדכון לגבי הרישום ומועד התחלת ההפעלה.

הצהרונים יפעלו מתום יום הלימודים בהתאם להרכב הקבוצתי שבו מתקיימת הלמידה לאורך היום, ובאותו מתווה הפעלה שבו פעלו עד כה מתום יום הלימודים בגן ובבית הספר.

הפעלת הצהרונים אומנם מהווה בשורה המאפשרת למאות אלפי הורים לשוב לעבודה סדירה, אך כיוון שהיא תלויה במסגרות יום הלימודים - עבור ילדי הגנים היא תתקיים רק במשך חצי מהשבוע, שכן הם לומדים ברוטציה (חצי מהגן מגיע בימים ראשון עד שלישי וחצי ברביעי עד שישי). הפעלתם מאפשרת להורים לשהות בעבודה רק מחצית מהשבוע.

חזרה לגני הילדים בצל הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
חזרה לגני הילדים בצל הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

במסגרת השבת הצהרונים לפעילות, צוות הצהרון יקיים חפיפה בעת חילוף המשמרות בין הבוקר לצהריים לצורך עדכונים והמשך טיפול והתייחסות של צוות הצהרון. צוות הצהרון יבצע בדיקות נוכחות ויצור קשר עם תלמידים חסרים. אם תלמיד הגיע לצהרון אך לא לגן או לבית הספר קודם לכן - יידרש צוות הצהרון לאסוף ממנו הצהרת בריאות חתומה.

על צוותי הצהרון יהיה לבצע חפיפות ולהתעדכן במידע רלוונטי לגבי התלמידים, לקבוע את סדר היום בתוכו ולדאוג שתתקיים פעילות במרחביו בשונים ולפי קבוצות אורגניות שבהן לומדים גם בכיתות ובגנים, אשר ימנו עד 18 ילדים בקבוצה. תוכנית שבועית תוכן לילדים במסגרות, ועליה לכלול פעילויות שייתנו מענה בתחום הרגשי ובתחום הלימודי לילדים.

על הצוות החינוכי לדאוג לשמירה על ניקיון והיגיינה, וכן לעמידה בתנאי משרד הבריאות לקיום פעילות תקינה ומבוקרת. כחלק מזה עליהם לדאוג כי הילדים שוטפים את ידיהם לפני ואחרי שאכלו, לחטא שולחנות וכיסאות ולשמור על הניקיון הכולל של המקום.

חזרה לגני הילדים בצל הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
חזרה לגני הילדים בצל הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

הגשה של מזון תהיה תוך שימוש בכפפות ולאחר בדיקה מחמירה שלו. אין הגשה עצמית של אוכל. איש הצוות שיגיש אותו יעטה מסיכה, הסועדים ישמרו על מרחק של שני מטרים זה מזה ולא יורשו להחליף כלים או מזון ביניהם.

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, התייחסה בריאיון בכאן רשת ב להתנהלות משרד האוצר ולחופשת ל"ג בעומר: "ההתנהלות של האוצר כושלת וביריונית. רציתי לאפשר התנדבות של גננות בל"ג בעומר אבל האוצר דרש עוד ועוד ימי עבודה בחינם. אי אפשר לנצל עד אין קץ את המסירות של עובדי ההוראה".

מנכ"ל משרד החינוך: "לא מצליח להבין את התסכול של ההורים"

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, הביע את דעתו בריאיון לענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FMעל מורת רוחם של ההורים: "אני מצליח להבין את התסכול, אבל אני מבין גם את התוכנית שחוזרים בהדרגתיות. אני מבין גם שמדינת ישראל היא בין החלוצות, בין 7 המדינות, מתוך 177 מדינות, שהתחילו להפעיל את מערכת החינוך. והעיקרון של התוכנית, אחרי כל שבוע של עשרות שעות בדיוני הממשלה לפני שהם מקבלים החלטה, נקבע שהתוכנית עוברת בהדרגתיות. היא עושה את זה בזהירות, שתמיד היא בודקת את עצמה ב-3 פרמטרים - האם יש פה גידול במספר החולים מעל 100? האם יש יותר מ-250 חולים קשים? והאם כל 10 ימים יש הכפלה במספר התחלואה?"

אני שומע אותך כבר שבועות באולפנים מנסה לשרטט את התוכנית הסדורה שלך, ואני לא כל כך מצליח להבין את הפער בין איך שאתה תופס את הדברים לבין איך שאנחנו ההורים, הגננות, המורים, תופסים את הדברים בחוויה אחרת לגמרי, של כאוס, של בלגן, של תסכול, של אי בהירות. איך אתה מסביר את הפער הזה בין איך שאתה מתאר את הדברים לבין איך שההורים והתלמידים תופסים אותו?
"תסכול זה לא סדר יום, בסוף כל העולם נמצא במגפה, כולם נמצאים במצב חירום, והשאלה היא מה עושים. האם אנחנו אומרים, 'עד שלא נחזור למה שאנחנו רגילים, נשתק את הכול?'. כרגע המצב הוא זמני, הוא מצב מורכב, מסובך, ובמצב הזה צריך למצוא פתרונות, אין אידאליזציה, ולכן גם יש אפשרות לבחירה".

פתרון זה מה, ללמוד יומיים ולהפסיק בגלל ל"ג בעומר?
"העיקרון הוא מאוד ברור, גם כשהוא לא נותן מענה. הוא ברור כי קבעו קבוצות קטנות. המדינה, ושום מדינה בעולם, לא לוקחת סיכון להביא את כולם בבת אחת, ולא פותחים את המערכת לשגרה בבת אחת - עושים את זה בהדרגתיות. לפני שבוע בתי ספר יסודיים, כיתות יא', יב', לא אידאלי, אבל זה נפתח, רואים מה תמונת המצב, ולכן עוברים השבוע לגני הילדים. לא מושלם, לא מלא".

אבל אנחנו לא רואים מה תמונת המצב אחרי 3 ימים, אנחנו צריכים לחכות שבועיים כדי לקבל תמונת מצב עדכנית ומהימנה. כלומר, גם אם השבוע תרצו לבדוק בעוד 4 ימים, לא תהיה לכם שום אינדיקציה.
"העיקרון הוא ככל שנראה ירידה בקצב התחלואה, ככה יוקדמו הצעדים. מה שנקבע בבדיקה על ידי משרד הבריאות, במרווח של שבועיים, שזו תחנת הזמן, מבחינתם, לבחון מגמות, אני מעריך בהערכה צנועה שהיא תקוצר. ככל שהמדדים יהיו טובים יותר, כפי שהם היום, ניתן יהיה להתקדם בפעולות עצמן".

כשאתה אומר להתקדם, זה  כיתות  ד',י'?
"בשבוע הבא, התוכנית היא ד',י', הכוונה היא גם מעבר לכך, שאני מקווה שזה מה שיהיה, שמספר הילדים יוכל לגדול, ניתן יהיה להחזיק מסגרות יותר גדולות. הרי על מה כולם, ובצדק רב מלינים, על מה הכעס? ואני מבין אותו לחלוטין, שאתה נותן מענה ל-3 ימים לילדים בגן ולא לשבוע שלם. אני רוצה לומר יותר מזה, אם הפתרון היה מביא את כל ההורים לשלוח את הילדים, אז היית אומר: 'אין פה בעיה'. בכל זאת תמיד שליש מההורים, גם כשיש להם פתרון, לא שולחים את הילדים, וגם זה טבעי. יש חשש, ולא כולם סומכים, יש רבים שמפחדים לשלוח את הילדים שלהם, ולכן גם כאשר יש מסגרת היא איננה מלאה בשורותיה, היא חסרה בשליש מהילדים, אגב המדינה היחידה בעולם מתוך ה-7 פתחו, זו נורבגיה, גם שם הנוכחות היא 65% מהילדים".

מנכ''ל משרד החינוך, שמואל אבואב (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
מנכ''ל משרד החינוך, שמואל אבואב (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

אבל איך תשכנו את הילדים בכיתות ד',י'? הרי אין מקום, יש מקום X, מה תעשו? תזיזו אותם למבנים אחרים?
"התוכנית היא כזו, ויש 2 חלופות - אחת היא, נגיד ניקח את חטיבת הביניים, ילמדו 3 ימים פיזית ו-3 ימים מרחוק, אגב צריך לזכור, 65% מהעולם לומד מרחוק. החלופה השנייה היא שיחליטו להסדיר את זה יומיים, יומיים, יומיים, כי בתי הספר שם יותר גדולים. בבתי הספר היסודיים ההעדפה תישאר ותישמר לגיל הרך, מתוך כך שהילדים הצעירים מאפשרים להורים שלהם לצאת לעבודה, ולכן הם בסדר עדיפות להימצא במסגרות החינוכיות - כיתות א', ב' ו-ג'".

מה יקרה ביום שלישי, חופשת ל"ג בעומר? כבר פתרתם? אתם בדרך פתרון? זה לא ייפתר?
"כרגע, בחלק מהמקומות, המסגרות יופעלו בדרכים חלופיות של סייעות. בסופו של דבר גם כאן אין יכולת לקבל החלטות חד צדדיות, זה הכול צריך להיות בהידברות, כפי שנחתם הסכם רק לאחרונה עם המורים שמוסיפים 9 ימים..."

למה זה כל כך מסובך? מדובר ביום אחד, תשלמו עליו, תנו לגננות ולמורים לעבוד.
"גם אני הייתי שמח מאוד לשלם ולהסדיר את זה, רק אתה יודע טוב מאוד שהדברים לא מתקבלים אלא בגיבוי אוצרי".

אז הבעיה היא באוצר?
"השעה הגדולה תהיה מה אתה עושה בחופש הגדול, כמה ימים אתה מחזיק את המסגרות, ולכן כרגע איך שנגמור את ד',י', מה שיעסיק אותנו זה איך להסדיר את המסגרות. ולשאלתך, כרגע אנחנו יחד עם הרשויות מנסים למצוא פתרונות ליום שלישי בגני הילדים".

אני לא מכירה הרבה אנשים שעובדים חינם, כנראה שהאוצר לא מבין את זה.
"על זה ההתדיינות המאוד מאוד מורכבת, ובסופו של דבר ההתדיינות היא הרבה יותר גדולה, כי זה לא יום אחד, זה מה יקרה ביולי ומה יקרה באוגוסט. ומתוך העיקרון שאתם כרגע מדברים עליו, שצריך לשלם למי שעובד, אז צריך להעמיד את התקציב כדי להסדיר את זה, ועל זה אנחנו עובדים עכשיו".

מה קורה עם חופשת הקיץ? איפה עומד המשא ומתן בעניין של הארכת הימים של הלימודים שם?
"כרגע הסיכום הוא שעד 13 ביולי המורים משלימים את ימי העבודה כפי שנחתם בהסכם קיבוצי בינם לבין האוצר, מהיום שלמחרת צריך להפעיל גנים ובתי ספר של החופש הגדול שהם יהיו מורכבים מתוכנית לימודית ומתוכנית של קייטנות ושעות פנאי, ולשם כך צריך לאשר את התוכנית ולגייס את המשאבים, ועל זה תהיה החלטה של הממשלה".

אתם נערכים לשנה הבאה? כי השנה הזו, לחלקנו לפחות, היא שנה אבודה. מה הולך לגבי השנה הבאה? כי אי אפשר לדעת עוד מה יהיה מבחינה בריאותית, אולי יהיה גל שני. אתם מנסים לחשוב איך אתם לוקחים את הזמן האבוד של השנה הנוכחית ומנסים לדחוס אותו לשנה הבאה, מבחינת חומר הלימודים?
"ראשית, ייעשה מאמץ כבר עכשיו להשלים חלק, עד כמה שניתן, מהלימודים, ואנחנו נראה גם את הממצאים בסופו של דבר בבחינות הבגרות. בשנה הבאה אנחנו בונים 23 מבחנים פנימיים, הערכות פנימיות של בתי הספר, בשפה, במתמטיקה, במדעים ובאנגלית. ההערכה הפנימית תינתן לתוך בית הספר, ומורה תוכל לדעת מה הפערים בכיתה ב-4 המקצועות המרכזיים. לפי זה היא תוכל לנטר את תמונת המצב בכיתה, ולדעת לאיזה ילדים יש להם בעיה בגיאומטריה ולאיזה ילדים אוצר המילים באנגלית הוא כזה וכזה. הכלים יאפשרו לנטר תמונת מצב ולעשות פעולות לצמצום הפערים שנפערו מטבע הדברים בתקופה המורכבת שבה אנחנו נמצאים".