שי שמש משמש כראש מטה גליל מערבי בפיקוד העורף ומורה לאזרחות בתיכון בצפון הארץ, אשר פוטר על ידי מנהלת התיכון בטענה שהוא עושה יותר מדי ימי מילואים, אליהם נקרא בעקבות מגפת הקורונה שהתפשטה בארץ. שמש התארח היום (חמישי) בתוכנית "הקבינט" עם אלון בן דוד, רוני דניאל ויואב לימור ב-103FM, והסביר כיצד הצליח להתמודד עם המצב המורכב, ומה הייתה תגובתו של משרד החינוך.

אתה בשימוע, זה אמיתי?
"כן, סיפור אמיתי, הכול קרה במהלך השבוע האחרון. אם אתם רוצים אספר בקצרה".

יכול להיות שיעור באזרחות לתלמידים שלך על הסיפור הזה.
"נכון, אני מורה לאזרחות בתיכון בצפון. במקביל אני גם ראש מטה גליל מערבי בפיקוד העורף. אני מורה חדש רק שנה. במהלך השנה האחרונה לא עשיתי כל כך הרבה ימי מילואים ורובם היו בימי החופש. אני עובד בחצי משרה. גם כשנעדרתי מהעבודה בגלל מילואים בימים הבודדים המנהלת ממש נזפה בי וממש דרשה ממני להפסיק. היא אמרה לי 'תבחר: או שאתה עושה קריירה צבאית או שאתה מורה, אתה לא יכול גם וגם'".

החוק לצידך במקרה הזה, לא?
"החוק לצידי. העניין הוא שכאן קיבלנו חלון להסתכל כמו בניסוי מעבדה כזה, המנהלת לא ידעה שזה אסור על פי חוק ולכן נהגה בצורה מאוד גלויה ולא ניסתה להסתיר".

כמה ימי מילואים עשית בפועל?
"השנה בגלל משבר הקורונה גויסתי לפני כחודש וחצי ועשיתי ברצף 40 ימי מילואים. רוב ימי המילואים היו בתקופה שבית הספר היה מושבת ממילא והמשכתי ללמד את התלמידים שלי מרחוק".

דרך הזום?
"כן, בדקתי עבודות, נתתי ציונים, הכול כרגיל. אבל לפני שבוע שכבות י"א י"ב חזרו ללמוד והמנהלת דרשה ממני לחזור ולהתייצב פיזית בבית הספר. הסברתי לה שאני עדין מגויס בפיקוד העורף, היא מכירה את משבר הקורונה, היא אמרה לי – 'תשמע, אם אתה לא חוזר אני אאלץ לפטר אותך'. אמרתי לה – 'אם זו ההחלטה שלך'. היא התקשרה, שיחה כזאת לפרוטוקול של 'אני מוציאה לך מכתב המלצה לפיטורים בעקבות העובדה שאתה עושה ימי מילואים ומפסיד ימי עבודה, אני מוציאה את זה כתוב', וכעבור יומיים קיבלתי את המכתב במייל".

אני מתקשה להאמין. תגובת משרד החינוך: "הוא מועסק על ידי רשת 'אורט', טופל, כמובן שהשימוע בוטל". האמנם?
"כ.ן צריך להגיד שבימים האחרונים פניתי לכמה גורמים לקבל סיוע, כולל גורמים בכל מיני תפקידים וגם ארגון המורים ורובם במקרה הטוב גילו סימפתיה ואמרו 'אנחנו לא יכולים לעזור', ובמקרה הרע אמרו לי 'אתה מקשקש וטועה והיא יכולה לפטר אותך בגלל העילה הזאת'. רק אתמול בעקבות יום ההוקרה למערך המילואים, הייתה לי בטן מלאה וכתבתי פוסט בפייסבוק שהתחיל לרוץ ויצא לתקשורת, ורק אז העניינים רצו בקצב מאוד מהיר. אתמול אחר הצהריים קיבלתי טלפון מרשת 'אורט' שכרגע הליך הפיטורים הוקפא והשימוע מבוטל".

כרגע?
"אמרו כרגע, והם יבחנו האם הטענות שלי מוצדקות ויחליטו מה לעשות".

אני מקווה שזה יתוקן ותחזור לעבודה ושאנשים טובי כמוך הולכים למערכת החינוך. 
"שזה ייתן חוזק לשאר אנשי המילואים שימשיכו במה שהם עושים. מגיע להם כל חיזוק אפשרי, בלעדיהם איפה אנחנו?".