"לחזור ללמוד מהבית": יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז, הגיע לתוכניתה של ענת דוידוב ב-103FM היום (שני) על מנת להסביר את עמדתו לגבי המשך קיום הלימודים בבתי הספר התיכוניים בעקבות התפרצות הקורונה במספר מוסדות לימוד ברחבי הארץ בימים האחרונים: " צריך לחזור ללימוד מהבית, לימוד מקוון", אמר.

מה העמדה של ארגון המורים העל-יסודיים בעקבות ההתפרצות קורונה בקרב מורים, תלמידים והורים?
"הבוקר שלחתי מכתב למנכ"ל משרד החינוך ומנכ"ל משרד הבריאות, ודרשתי מהם להפסיק את הלימודים הפיזיים בבתי הספר ולהחזיר את התלמידים ללימוד מקוון מהבית. כאשר לימדנו מהבית היה מרחק פיזי בין האנשים, ומגפת הקורונה דעכה, עד שכולם חשבו שזה נגמר. חזרנו להיות ביחד, וברגע שהתלמידים הגיעו לבית הספר הם התנשקו, התחבקו, לא שמו מסיכות. הייתה הרפיה מאוד גדולה – והנה הכל חוזר".

אתה אומר לסגור הכל באופן מידי, ולחזור לאיפה שהיינו לפני עשרה ימים?
"בדיוק. צריך לחזור ללימוד מהבית, לימוד מקוון. אמנם זה הרבה יותר קשה למורים, אבל יצרנו סביבה לימודית וסדר יום לתלמידים, והמגפה דעכה. עכשיו, לא רק שהתלמידים והמורים נדבקים, הם לוקחים את זה גם הביתה, ושוב בעצם המגפה הזאת עלולה להתפרץ".

תלמידים בבית ספר בימי קורונה (צילום: מרק ישראל סלם)
תלמידים בבית ספר בימי קורונה (צילום: מרק ישראל סלם)

מי פה לא אחראי? משרד הבריאות? משרד החינוך?
"זה בעצם מה שקרה. אמנם אף אחד לא ידוע איך המגפה הזאת מתנהלת, אבל אנחנו מתקדמים בניסוי וטעיה. הגיע הזמן להבין – עם ישראל הוא לא עם ממושמע, הוא תמיד חושב שלו זה לא יקרה. צריך להחזיר את הדברים אחורה, כי אחרת נגיע למצב בו היינו קודם".

יש תלמידי י"א-י"ב שצריכים להשלים בגרויות, להיבחן במבחנים, בעבורם היית ממליץ כן לפתוח את הכיתות?
"כן, ומפני שיש הרבה כיתות ריקות אנחנו יכולים ללמד במספרים קטנים של אפילו 5-6 תלמידים בכיתה אחת. התחייבנו בפני משרד החינוך ובפני מנכ"ל משרד החינוך אישית שאנחנו נלווה את התלמידים בהתאם לשיקול הדעת המקצועי שלנו עד לבגרויות, ואני משוכנע שעם העבודה שאנחנו עושים אחוז הזכאים לבגרות השנה לא ירד לעומת השנה שעברה".

יש שר חינוך חדש. נפגשתם? דיברתם בטלפון? הוא קרא לך לפגישה?
"לא. אף פעם לא קרה דבר כזה. אני מכיר את כל שרי החינוך מיצחק נבון ועד היום, וביום הראשון שהם נכנסו לתפקיד תמיד דיברנו בטלפון או שנפגשנו כדי להכיר אחד את השני. פה זה עוד לא קרה, ואני מקווה שזה לא מפני שהוא מזלזל חס וחלילה בארגון המורים או במורים עצמם, אלא שפשוט הוא עסוק מאוד בעיסוקים אחרים".

אולי זה בגלל הנזק שעשתה לארגונים, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד?
"אני לא רוצה לתת לה ציונים, דעתי ידועה לכולם. אני חושב שמה שהיא עשתה זה דבר לא יפה. המורים עבדו באינטנסיביות, בכל הכוח ומכל הנשמה בלימוד מקוון, ולא היה שום סיבה לנדב אותם לתרום עוד תשעה ימי עבודה בחינם. תשעה ימי עבודה זה כמעט חצי-משכורת. היא רוצה שהמורים בבתי הספר היסודיים, בגני הילדים וגם בחטיבות הביניים יוסיפו עוד תשעה ימי עבודה בחינם בקיץ. אין לזה כל סיבה".

קורונה בישראל: ניקיון בבית ספר בראשון לציון לקראת החזרה ללימודים (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל: ניקיון בבית ספר בראשון לציון לקראת החזרה ללימודים (צילום: אבשלום ששוני)

ומה אתה אומר? אתה לא תיתן את ימי העבודה האלה?
"אין שום הסכם עם מישהו שיכול לחייב אותנו לעבוד בחינם. אם אנחנו נרצה להתנדב, אני לא צריך שמישהו יחייב אותי".

אז אם הם החליטו והתקבלה החלטה שרירותית, איפה אתם כארגון? איך אתה תשמור על המורים?
"אנחנו גומרים את שנת הלימודים ב-20 ביוני. זו לא השבתה, אנחנו יוצאים לפגרת קיץ ב-20 ביוני, נסיים את שנת הלימודים ב-20 ביוני, נמשיך ונעבוד עם התלמידים לקראת הבגרויות וניתן תגבורים, אבל לא נלמד לימודים פרונטליים בבתי הספר חוץ מהעזרה שניתן לתלמידים בבגרויות".

וזה מה שקורה, המורים מתפקדים בתור שוטרים.
"בדיוק, ולכן הם הפסיקו להעיר לתלמידים. כרגע המגפה הזו פורצת שוב, ואני מצדיק את המורים על כך שהם חוששים. חלק מהם לא צעירים".

גם מי שאין לו מחלות רקע, ויש לו בבית ילדים קטנים או הורים מבוגרים.
"מי שיש לו בגרעין המשפחתי הקרוב מחלות רקע, שלו או של בני משפחה, ולא רוצה להגיע – אנחנו ניתן לו את הגיבוי המלא, כי אנחנו לא רואים בזה הפרת חוזה עבודה".