יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, שלומי יחיאב, שוחח הערב (ראשון) עם ענת דוידוב ב"איפה הכסף" ב-103FM אודות השפעות נגיף הקורונה על המשך שנת הלימודים האקדמית.

מהי תמונת המצב של הבחינות? הסמסטר יבוטל?
"אנחנו באמת נמצאים כבר איזה שבועיים-שלושה באיזו שאלה, בכאוס לקראת תקופת המבחנים הזאת שעדיין לא ברור בחלק מהמוסדות לאן אנחנו צועדים. אני חושב שהסיפור ממש תפס תאוצה בשבוע האחרון שגל התחלואה עלה ואנחנו רואים את המספרים עולים ואז היום בבוקר היה דיון בקבינט הקורונה על הנושא ואנחנו מבינים שהגורמים המקצועיים במשרד הבריאות כבר ממליצים להקטין את הכמות של ההתקהלות במקומות סגורים, אני חושב שזה מתחיל להפוך את הקערה כי בסוף אחת הסיטואציות בתוך האוניברסיטאות למשל ובמכללות הגדולות צריכים עשרות ומאות סטודנטים כדי לבחון אותם ואז אנחנו מגיעים לאתגר שלא בטוח שיהיה ניתן לקיים בצורה פיזית את כל המבחנים".

היה אפשר להאריך את תקופת המבחנים על פני תקופה ארוכה יותר וליצור כך את הריחוק המתבקש?
"רעיון זה ועוד כמה רעיונות אנחנו בעצמנו הבאנו, והאגודות המקומיות שלנו היו בשיח עם ראשי המועצות, בשבועיים האחרונים שמנו על השולחן שאנחנו דורשים פתרונות עבור עוד סטודנטים שמבחינתם זה לא משנה אם תקופת המבחנים תרווח לחודשיים או לארבעה למשל סטודנטים שנמצאים בעצם באוכלוסיית סיכון או גרים עם אוכלוסיית סיכון או סטודנטים שנכנסים לבידוד, לגבי כל אחת מהאוכלוסיות האלה עדיין יש מוסדות שלא באו ואמרו לנו שיהיה עבורם פתרון הרמטי.

"אז אם את שואלת אותי, אני חושב שהבעיה פה היא הכאוס שיש במערכת. מהבוקר אנחנו כמובן ראינו את התגובה של ראשי האוניברסיטאות, ומנגד את מה שמשרד הבריאות והשר להשכלה הגבוהה פרסמו, אני חושב שיש כרגע בעיה בתוך המערכת שכל הגורמים לא ישבו יחד עדיין למצוא את כל האתגרים גם עבור הסטודנטים. נגיד למשל, אנחנו מודעים לחלוטין שבתוך המערכים במקוונים יש אתגרים של טוהר המידות, של אמון, ואני אומר ואמרתי את זה גם בוועדת החינוך בכנסת, מבחינתי זה אתגר גם מבחינתנו הסטודנטים כי אם יש סטודנטים שמעתיקים בבחינות זה פוגע בסטודנטים אחרים, בחברים לספסל הלימודים".

אתה רואה אופציה שסטודנטים עושים מבחנים בזום ולא יקומו או יציצו? זה לא קצת צחוק מהעובדה? מבחן ברפואה?
"השיח לא התנהל רק בזירה של המדעים המדויקים עדיין יש לנו אזורים שכמו שדיברתי לגבי האוכלוסיות, אני למשל למדתי משפטים מדיניות ציבורית כל מיני מקצועות שביכולת שלהם להעביר את זה כהחלטת בסיס למקוון ואז לברור מה לעשות פיזית זה עדיין לא קרה בכל המוסדות. נקודה שניה גם לגבי המקצועות רפואה ומדעים מדויקים אני רוצה שהסטודנטים יבחנו כמו שצריך ויקבלו את הציון רק לפי מה שבאמת מגיע להם ויכול להיות שיש קבוצות של סטודנטים שהם לא יכולים להגיע למבחן בתצורה פיזית ועבורם המענה שקיבלנו בחלק מהמוסדות – 'בוא נראה בסמסטר הבא או בשנה הבאה' - אלה פתרונות שמבחינתנו לא מקובלים'".

יתרה מכך, סטודנט עלול להגיע למבחן כשהוא נושא את הנגיף אך לא יודע, להדביק מאות סטודנטים שמפוזרים ברחבי הארץ שיצרו שרשראות הדבקה שלא יהיה ניתן לעצור. כולם יפסידו בסוף.
"אני חושב שאולי גם בגלל זה ההבדל. שאלו אותי הבוקר מה ההבדל בין הבגרויות למוסדות האקדמיים, אני חושב שאחת הנקודות שמשרד הבריאות אולי שקל, בגרויות זה אנשים בשכונה, בעיר. פה, הסטודנטים שלנו כרגע, אם יש לי סטודנטים שלומדים בבן גוריון הם מפוזרים בכול הארץ, הם לא גרים במעונות. הם בבתים בצפון, בדרום, בירושלים, אז אותו סטודנט שמדביק 200 אחרים, יכול להיות שהם יתפזרו בכול הארץ ויכול להיות שזה היה אחד השיקולים של משרד הבריאות לבוא ולצמצם. אנחנו במלכוד, בשני הצדדים כנראה שאי אפשר להגיע לפתרון מדויק כי אם היה כזה כנראה שהוא היה על השולחן, אני חושב שאנחנו נמצאים בנתק שיח בימים האחרונים ואני חושב שכלל הגורמים צריכים לשבת היום, עכשיו, ולהגיע לשיח".

יש סכנה לביטול שנת הלימודים?
"אני חושב שלא, כי אנחנו לא ניתן לזה לקרות".