מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד שוחחה היום (ראשון) עם ענת דוידוב ב-103FM על מתווה משרד החינוך לפתיחת שנת הלימודים הבאה: "אני לא יודעת איך הוא יוצא לדרך, כי אנחנו עדיין לא רואים גיוס של כוח אדם איכותי ומקצועי". לדבריה, המתווה קשה ליישום. "מדובר במתווה לא טוב וריק מתוכן", הוסיפה, "אנחנו לא רואים שם דברים באמת מהותיים ומקצועיים גרידא. אלה דברים מאוד כלליים, אין ירידה לעומק".

האם יש איזה שהוא דבר טוב שאת בכל זאת רואה בתוכנית הזו. אנחנו מדברים על הילדים הקטנים, עד כיתה ב' או ג' שילמדו בכיתות בריחוק חברתי, ומ-ד', נדמה לי שמתחיל הבלגן. באיך את רואה את הדברים?
"לפי מה שהבנתי, בכיתות ג'-ד' רוצים לעשות קפסולות, וגנים וכיתות א' ו-ב' יהיו בכיתות מלאות".

יש מורים ומורות שלא רוצים לבוא, גם בגלל הגיל וגם בגלל מגבלות בריאות כאלה ואחרות, והשאלה היא, האם יחייבו אותם להגיע? צריך לאפשר למורים שפוחדים, או לגננות, לשבת בבית. אנחנו רואים שהיו מקרים של הידבקויות.  
"בואי נחלק את זה לשני אופנים, קודם כל נדבר על עובדי ההוראה שנמצאים במצבי סיכון, שעדיין לא נמצא להם פתרון. ואני הודעתי כבר ואמרתי את זה, שאם לא יימצא פתרון לכל עובדי ההוראה במצבי סיכון, אנחנו נכריז על סכסוך עבודה, ואני לא אפתח את השנה. היה מקרה מאוד קשה ומצער, שגננת מפתח תקווה, בשם שלווה, הלכה לעולמה, כי היא הייתה בקבוצת סיכון".

אגב, היא ידעה שהיא בקבוצת סיכון, והיא לא הסכימה לוותר. היא אמרה, 'זו השליחות שלי, זה התפקיד שלי, ואני הולכת עם זה', וגם בני המשפחה שלה לא מאשימים את המערכת.
"נכון, היא ראתה את זה כשליחות גדולה, כמו כל יתר ציבור עובדי ההוראה. וגם, עובדי הוראה נאלצים להגיע מאחר ומנכים להם אלפי שקלים מהשכר. מה אנחנו מבקשים? אנחנו מבקשים דבר מאוד אלמנטרי, לדאוג לכל אותם עובדי הוראה שנמצאים בסיכון, שיוכלו לעשות למידה מרחוק לאותם תלמידים - ובטח יהיו כמה תלמידים במצבי סיכון - ושיוכלו ללמד מהבית. כמו שגם במשרדי הממשלה מוצאים לאותם עובדים בסיכון את הפתרון שיעבדו מהבית, דמם של עובדי ההוראה לא שונה מאחרים".

את כבר נפגשת עם שר החינוך, נכון?
"אני נפגשתי מספר פעמים עם שר החינוך".

והאם אמרת לו את הדברים האלה, את ההגבלות האלה, את המגבלות האלה, ומה הייתה התגובה שלו?
"בוודאי. הוא אמר שצריך למצוא להם פתרון, אבל הוא קודם רוצה להתעסק במתווים. יש גם את הבעיה של הנושא של מכסות פרישה, שטרם אושרו מכסות פרישה לכל אותם עובדי הוראה, שבאמת תרמו תרומה חשובה למערכת, מיצו את עצמם במערכת, שחוקים, ומבקשים לפרוש. אומרים, 'חברים, אנחנו שחוקים, תנו לנו לצאת', ולא נותנים להם לצאת. ומצד שני גם לא יכולים לקלוט עובדי הוראה חדשים שמחכים בפתח, ורוצים להיקלט בעבודה, בשביל זה הם הלכו ולמדו והשקיעו, ואומרים להם, 'כרגע אין קליטה, בגלל שעדיין לא פרשו אותם עובדי הוראה שחוקים'. אנחנו דורשים שיהיו פתרונות מעשיים, מה עשינו? נפגשנו נציגי מנהלים, מורים וגננות, מכל רחבי הארץ, עם מנכ"ל משרד החינוך. אמרנו, 'בואו תשמעו את הליקויים שהיו, שלא תחזרו על אותן טעויות. בואו תלמדו מהאנשים שבאמת עובדים ביום יום, הם אלה שמתמודדים עם כל הבעיות שיש'".

תראי, זה שר חינוך חדש, ובאמת אולי צריך לתת לו איזה שהוא קרדיט, שהוא לפחות משתדל, והוא מאציל סמכויות, ונותן למנהלים לנהל לבד אוטונומית. כלומר, הוא לא הולך להתערב אלא, בגדול, קובע מדיניות. אתם לא מוכנים לפרגן?
"אנחנו הראשונים שנפגשנו והושטנו יד, וגם אמרנו שיש לשר החינוך רצון טוב לבוא ולפתור את הבעיות, אבל אי אפשר להגיד שיש גמישות ונותנים אוטונומיה, כשלא נותנים אוטונומיה למנהלים. איזו אוטונומיה נותנים למנהלים? מדברים על אוטונומיה, אף אחד לא נותן אותה".

מה זאת אומרת? או שהמנהלים מחליטים או שהם לא מחליטים.
"המנהלים לא מחליטים. קובעים להם את המסגרות, ועכשיו הם צריכים להתמודד עם מה שנקבע להם. מה זו אוטונומיה? זה שאתה מחליט. אתה לא יכול לתת אחריות בלי סמכות. הם קובעים להם את המסגרת הכללית, ואומרים להם, 'עכשיו תשברו את הראש ותמצאו את הפתרונות'".

יואב גלנט (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
יואב גלנט (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

אם הדברים לא יגיעו לכדי פתרון, האם תלכו לסכסוך עבודה?
"מה אנחנו בסך הכול מבקשים? אנחנו מבקשים פתרונות. אנחנו לא משרד החינוך, אנחנו איגוד מקצועי. טובת הילדים עומדת לנגד עינינו, ולכן אנחנו רוצים את הפתרון האופטימלי עבורם. לא יכול להיות שייקלטו גם אנשים שלא הוכשרו, שאין להם ניסיון רקע חינוכי, זה לא הגיוני".

אין לך הרבה זמן להכריז על סכסוך עבודה.
"יש לי זמן, ואני לא מכריזה עכשיו מסיבה אחת פשוטה, כי אני פשוט עושה את הכול כדי לנסות למצוא את הפתרונות. אם והיה, ואני אראה שלא יהיו פתרונות - אני אכריז סכסוך עבודה, ואני אאלץ לא לפתוח את שנת הלימודים, עם כל הצער והכאב".

כלומר, יש סיכוי ששנת הלימודים לא תיפתח בזמן?
"הכול תלוי במשרד החינוך ובמשרד האוצר".

ולא בכם? רק הם?
"אף אחד לא יכול לבוא אלינו בטענות. אנחנו עשינו ועושים את המירב ואת המיטב. ראינו את זה כאשר נסגרו בתי ספר, מי הראשונים שהתגייסו, מי הראשונים שעשו, ובמקום לבוא ולשאת אותם על כפיים - הם היו המושמצים. צריך להוקיר ולהעריך את ציבור עובדי ההוראה, הם עושים מעל ומעבר באתגרים, ובמשבר הזה של הקורונה".