הארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים, בהם נעמת, ויצו, אמונה, נשי חרות, נאות מרגלית, בית יעקב, הגן הקיבוצי, מרכז המועצות האיזוריות, החברה למתנסים, רשת מעונות אמילי, איגוד מעונות יום, ועוד, הודיעו היום (שני) כי מעונות היום לא יחזרו לפעילות ב-1 בספטמבר. לדברי הארגונים, הם ניסו במהלך השבועות האחרונים לפנות אל הגורמים הרלוונטיים בממשלה ולדרוש את תקציבי השיפוי שהובטחו בעקבות משבר הקורונה ובעבור עלויות התפעול שהאמירו  – תקציבים שעד לרגע זה לא הועברו.

כזכור, ב- 10 במאי נפתחו המעונות באופן חלקי וב- 17 במאי נפתחו באופן מלא, זאת בהמשך להחלטת הממשלה ובכפוף לעמידה בכללי משרד הבריאות. למרות זאת, השיפוי שהובטח למעונות לא הועבר בטענה כי המעונות נפתחו וחזרו לשגרה מלאה, בעוד המצב שונה בתכלית. בארגונים המפעילים את מעונות היום ציינו עוד כי לפחות 10% מהפעוטות לא שבו למעונות, וכי נתוני ההרשמה לשנה הבאה מצביעים על ירידה חדה בנרשמים

עוד ציינו בארגונים כי "כ-10% מהמעונות נסגרו לפרקי זמן של שבועות בעקבות גילוי של חולים מאומתים במסגרות – עובדה שהובילה לדרישה מוצדקת מצד ההורים להחזרת שכר הלימוד ולתשלום של המעונות עבור ימי מחלה לצוותים. בנוסף, הקורונה הביאה עמה הוצאות נוספות שלא היו קודם לכן – מחיטוי יסודי של המתחמים, דרך תגבור כוח אדם בכל מעון ושעות עבודה נוספות של הצוותים ועד הוצאות שוטפות על מזון שהתקלקל עקב סגירת מעונות שהתגלה בהם חולה מאומת".

לדבריהם, המציאות הזו הובילה את ענף המעונות, שהיה במצב קשה עוד לפני הקורונה, למצב חדש של אי יכולת לקיים שגרה תחת המגבלות הבריאותיות, שמייקרות עלויות מצד אחד בעוד תקציבי השיפוי שהובטחו לא הועברו מצד שני וההכנסות יורדות.
 
"מדינת ישראל נמצאת במשבר בריאותי, כלכלי וחברתי, מהקשים בתולדותיה. לא ייתכן מצב שבו מאות אלפי הורים יישארו בבית יחד עם הפעוטות רק כי תקציב שכבר הובטח שיועבר פשוט לא מועבר", הדגישו בארגונים, "מדובר בצעדים שנעשים בלית ברירה, וגם בשעה מאוחרת זו נעשה הכל בכדי לאפשר פתיחה של המעונות. חשוב לנו שההורים ידעו – אנו מחויבים בראש ובראשונה לבריאותם של ילדיהם ושל הצוותים שלנו. במצב הנוכחי, לא נוכל להפעיל את המעונות, בהתאם לכללי משרד הבריאות ובאופן שישמור על בריאות הפעוטות והצוותים".

לדבריהם, פתיחת המעונות ללא התקציב היא חוסר אחריות. "לא נוכל לפתוח את המסגרות ללא חיטוי, ללא תקינה והפרדה שעומדות בכללים וללא יכולת לשמר פעילות לאורך זמן בגלל מחסור תקציבי. נמנענו בכל דרך מצעד שכזה, קל וחומר בתקופה של משבר כלכלי כה חריף ורצון לאפשר יציאה של ההורים לעבודה אך האלטרנטיבה היא הפעלת מעונות שאינה בטוחה לפעוטות", ציינו הארגונים, "ענף המעונות במצב קשה עוד לפני הקורונה – אין אנו דורשים כעת לפתור את בעיות היסוד של הענף. הממשלה הקימה ועדה בינמשרדית שהייתה אמורה לפרסם מסקנותיה לפני למעלה משנה אך בחרנו שלא להיאבק על נושא זה בתקופה זו. הדרישה שלי היא שיתנו לנו את המינימום הדרוש עבור פתיחת המעונות באופן בטוח".
 
יור נעמת , חגית פאר הסבירה: "אני קוראת לראש הממשלה להתערב באופן אישי ולאפשר את פתיחת המעונות ב 1 בספטמבר. לא יעלה על הדעת מחדל של אי פתיחת השנה והשארת מאות אלפי הורים בבית עם הפעוטות בשל אי העברת תקציבי חירום שהובטחו. צריך להבין- מדובר בכספים שנועדו להבטיח שגרת יום בטוחה לפעוטות ולצוותים. במצב הנוכחי לא נוכל להסתכל להורים בעיניים באם נפתח את השנה. ענף המעונות במצב קשה עוד לפני הקורונה, הדרישה היא לא לפתור את משבר הענף אלא לקבל את המינימום הנדרש בכדי שנוכל לפתוח את המעונות באופן בטוח לפעוטות ולצוותים שלנו".