עם היציאה לחופשת הקיץ הקצרה של הפעוטות, ורגע לפני חזרתם לגנים, פרשת ההתעללות בפעוטון ברמלה עדיין מטלטלת את בעלות הפעוטונים הפרטיים ברחבי הארץ. פורום הגנים הפרטיים קורא להחמיר את הענישה לגננות מתעללות ולקבוע בחוק סנקציות קשות וקנסות גבוהים. לקריאה הזאת מצטרפות גם בעלות פעוטונים, חברות הפורום, והן אף מחדדות אותה.

פרשת ההתעללות ברמלה: סרטונים ממצלמות אבטחה

מאירי כהן, המתכוננת בימים אלה לפתיחת השנה ה־20 במה שהפך למפעל חייה, גן "הקטנטנים של מאירי" בקריית אתא, חד־משמעית בדבריה: "אני רואה שני פתרונות: הראשון הוא ענישה חמורה הרבה יותר, מבחינתי מאסר עולם, כדי שחולת נפש כזאת לא תעז להתקרב לילדים בגיל הרך. השני חייב להיות מעקב אונליין במצלמות בכל גן. כמו שיש תצפיתניות בצבא על הגבולות, חייבת להיות עין פקוחה במוקד בקרה על כל קבוצת גנים בזמן אמת. חוקי הפיקוח והמצלמות לא מגינים על הילדים כמו שהם. עובדה שגם בגנים שבהם מותקנות מצלמות, עצם הנוכחות שלהן לא מונעת התעללות".

כהן מוסיפה: "אין לי מילים להביע את הזעזוע. אני נלחמת שתהיה הסדרה של החינוך בגיל הרך, ואנחנו בין האיגודים הבודדים שישבו בכנסת וביקשו שיטילו עלינו פיקוח. אני עורכת התנסות של מבחן לכל עובדת, ישיבות צוות קבועות ושולחת את הסייעות שלי להכשרה על חשבוני. אצלי, כל קבוצה היא של חמישה־שישה ילדים לכל היותר. את הפתרונות אני מוצאת בעצמי. הלוואי שיכולתי לעשות תיקון לילדים שנפגעו שם ברמלה. כל מי שעובד עם ילדים, חייב לעבוד מתוך ייעוד ושליחות בראש ובראשונה, מהנשמה".

הדר לב רדיע, בעלת "גן הדר" בגדרה, קובעת: "אני כועסת מאוד על הענישה הקלה, ומבחינתי מי שלא מבין שמדובר בחסרי ישע ובדיני נפשות, מגיעה לו הענישה החמורה ביותר. לא פלא שהפרשות האלה חוזרות. כשיצאנו עכשיו לחופשה, ניגשו אליי הורים עם דמעות בעיניים על רקע הפרסומים. הרבה מאוד גננות מרגישות שמסתכלות עליהן בחשדנות, כי התפוחים הרקובים האלה משפיעים על כולנו. בעלת גן לא יכולה להפיל אחריות על הסייעות שלה. האחריות היא על בעלת הגן, בין אם היא נוכחת בגן ובין אם לא".

הדר מסכמת: "אני מקפידה על יום חופשי לעובדות, קבוצות קטנות והשתלמויות כדי להקל את העומס. צריך גם לזכור שכדי לגייס עובדות אנחנו מגיעים בדרך כלל לנשים ממצב סוציו־אקונומי לא גבוה ועם מעט השכלה יחסית, ותמורת שכר לא גבוה אנחנו נותנים להן תפקיד שוחק מאוד. הלוואי שהמדינה תיקח אחריות על שכבת הגיל 0־3, אני הראשונה שאברך על הרחבת חוק חינוך חובה".