שישה ימים לפני פתיחת שנת הלימודים החדשה, חשף הבוקר (רביעי) משרד החינוך את תמונת המצב החינוכית לשנת 2019, הכוללת את הערים המובילות את שיעור הזכאות לבגרות ורשימת בתי הספר המצטיינים בלימודי 5 יחידות מתמטיקה ואנגלית.

מהנתונים עולה כי בזכאות לבגרות לפי מגזרים, במגזר היהודי נרשמה יציבות, כאשר בתשע"ט היו 73.1% זכאים לבגרות לעומת 72.7% בתשע"ח. באופן דומה, גם בחינוך הממלכתי נרשמה יציבות, כאשר בתשע"ט היו זכאים 80.8% לבגרות לעומת 80.2% בתשע"ח. בחינוך הממלכתי-דתי היו זכאים בתשע"ט 82.7% לבגרות לעומת 82.1% בתשע"ח, בעוד שבחינוך החרדי נרשמה עליה: 23.2% בתשע"ט לעומת 21.3% בתשע"ח.

ח"כ שאשא בידיון על פתיחת שנת הלימודים. צילום: ערוץ הכנסת

במגזר הלא יהודי (ללא מזרח ירושלים) נרשמה ירידה - בתשע"ט היו 62.8% זכאים לבגרות לעומת 63.9% בתשע"ח. במגזר הערבי היו זכאים בתשע"ט 63.9% לבגרות לעומת 64.8% בתשע"ח, בעוד שבמגזר הדרוזי נרשמה יציבות - 82.5% בתשע"ט לעומת 82.2% בתשע"ח. מנגד, במגזר הבדואי בנגב נרשמה ירידה - 48.1% זכאים לבגרות בתשע"ט לעומת 52.1% בתשע"ח.

שר החינוך יואב גלנט מציג את מתווה החזרה ללימודים (צילום: אבשלום ששוני)
שר החינוך יואב גלנט מציג את מתווה החזרה ללימודים (צילום: אבשלום ששוני)

את דירוג הרשויות עם שיעור הזכאות הגבוה ביותר לבגרות מובילה פקיעין בוקיעה (98.7%), כאשר אחריה ברשימה אריאל (97.7%), חורפיש (97.1%), קרית עקרון (96.6%), גבעת שמואל (96.2%) ובית ג'אן (96.1%). לעומת זאת, בתחתית הרשימה ממוקמות מודיעין עילית (4.7%), בני ברק (9%), ביתר עילית (15.9%), מועצת מגילות ים המלח (23.1%) ורכסים (25.5%). 

את רשימת בתי הספר המצטיינים, שכוללת את אלו שבהם הזכאות הגבוהה ביותר לתעודת בגרות בהצטיינות, מובילה אולפנת דרכי נעם בפ"ת (78.8%), ובהמשך ממוקמים ע"יס אלקסאמי מבאקה אל גרביה (56.5%), תיכון ליד האוניברסיטה בירושלים (55.5%), אולפנה לבנות (54.1), חקלאי הכפר הירוק (53.5) ועתיד למדעים לוד (52.5%). ברשימת הרשויות המובילות בשיעור הזכאות לבגרות מצטיינת ממוקמות קריית עקרון (51%), גבעת שמואל (39.4%) ורמת השרון (39.4%).

בראש רשימת התיכונים שבהם אחוז התלמידים שעברו בהצלחה את בחינות הבגרות בחמש יחידות במתמטיקה ובאנגלית, התייצב בשנה החולפת בית הספר הדרוזי למדעים ומנהיגות דרכא מירכא (97.1%), בעוד שלמקום השני ברשימה הגיעה הישיבה תיכונית תורה ומדע בירושלים (87.2%). בהמשך הרשימה נמצא תיכון הנדסאים הרצליה (77.5%), תיכון עירוני ה' תל אביב (73.2%) והמרכז הישראלי למצוינות בחינוך בירושלים (67%). 

תלמידים בבחינת בגרות, אילוסטרציה (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
תלמידים בבחינת בגרות, אילוסטרציה (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

לעומת זאת, בראש רשימת הזכאות לחמש יחידות אנגלית עומדות ישיבת בנ"ע אורות יהודה מאפרת (100% אחוז זכאות), ואחריה הנדסאים הרצליה (99.2%), דרוזי למדעים ומנהיגות דרכא בירכא (98.6%), עירוני ה' בתל אביב-יפו (97.6%) והתיכון ליד האוניברסיטה בירושלים (96.7%).

שר החינוך, יואב גלנט, מסר: "איכות ההון האנושי היא מנוע הצמיחה של הכלכלה והטכנולוגיה הישראלית, ולכן מדינת ישראל חייבת להבטיח שרוב מכריע מתלמידיה יהיה זכאי לתעודת בגרות. נתוני השנים האחרונות מצביעים שעדיין שיעור גדול של תלמידים אינו זכאי לתעודת בגרות, והדבר מחזק את הצורך בשינוי התפיסה. לנוכח זאת, בכוונתי להוביל שינויים באמצעות גמישות ניהולית ופדגוגית במערכת החינוך. המנהלים וצוותי החינוך הם מנהיגי העשייה החינוכית של בית הספר, והם אשר ייקבעו את איכות החינוך. לאור זאת, במהלך השנים הקרובות נפחית את הרגולציה, ונעביר להם יותר סמכויות ויותר משאבים. הם, יותר מכולם, מכירים את הצרכים של התלמידים שלהם ואת מאפייני בית הספר. אנחנו מאמינים שהפחתת הרגולציה, לצד חיזוק מעמד המורה יחד עם הטמעה ארוכת טווח של חומרי למידה חדשניים, יובילו לשיפור איכות ההוראה וההישגים של התלמידים במהלך השנים הקרובות"

מנכ"ל משרד החינוך, עמית אדרי, הוסיף: "תעודת הבגרות מהווה שער כניסה לאקדמיה ולעולם התעסוקה, ולכן מוטלת עלינו החובה להרחיב באופן ניכר את שיעור הזכאים לתעודה. זו לא רק חובה חינוכית אלא גם ערכית שלנו כלפי כל בוגרת ובוגר. יש לנו אחריות גם כלפי עובדי ההוראה. נתוני התמונה החינוכית מצביעים על ירידה גבוהה במדד של קליטה וליווי של עובדי הוראה ובעלי תפקידים אחרים בבית הספר. המורים מהווים את ליבת העשייה של החינוך, ולכן הדבר דורש התייחסות מקצועית מעמיקה. אני מודה למנהלים ולמורים שפועלים במסירות ובמחויבות כדי לבצע את מלאכתם החינוכית".