כמה עשרות סטודנטים חירשים וכבדי שמיעה, חניכי ובוגרי עמותת "מעגלי שמע", המלווה חירשים וכבדי שמיעה בישראל, שלחו השבוע מכתב לשר ההשכלה הגבוהה זאב אלקין, בבקשה לדיון דחוף לפני פתיחת שנת הלימודים האקדמית. הם מבקשים לדון בהתאמת הלימודים המקוונים לכלל הסטודנטים החירשים וכבדי השמיעה, שמתקשים בלימוד מרחוק וחוששים כי הדבר יפגע בציונים ובאיכות לימודיהם. 

"אנחנו פונים אליך כסטודנטים שחוו לימודים תחת הקורונה במתכונת מקוונת, וקוראים לך לדאוג שהשנה האקדמית תיפתח עם מקסימום התאמה לסטודנטים החירשים וכבדי השמיעה. לימודים מקוונים באמצעות זום הם קשים מאוד עבורנו. ראשית, ישנו עניין הסאונד הלקוי, שדורש מאיתנו להתאמץ באופן כפול ומכופל על מנת להבין את הנאמר. שנית, קריאת שפתיים איננה מיטבית דרך הזום. זה לא יעיל או ישים, ופוגע ביכולת שלנו להשתלב בלימודים ולצלוח את השנה באופן שוויוני", כותבים הסטודנטים. 

מישל רוז בת ה־23 היא רכזת בעמותת מעגלי שמע ובוגרת העמותה. מישל לומדת בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית ומתחילה שנה ב' במדעי בעלי החיים. היא מספרת: "שנת הלימודים האקדמית מתחילה לא רק בשיא הקורונה, אלא גם בשיא אי־הוודאות. הסמסטר יתחיל במתכונת המקוונת, בדיוק כפי שהיה בסמסטר הקודם. בשביל לשרוד את התואר ככבדת שמיעה, צריך הרבה תמיכה ועזרה מהחברים שמכירים במהלך התואד, ובמסגרת הזום - זה פשוט בלתי אפשרי להכיר אנשים חדשים". 

מישל מדגישה: "הלימודים בזום עבורנו הם בלתי אפשריים כמעט. איכות הווידיאו הירודה שלא מאפשרת לעקוב אחר שפתיים, הסאונד הגרוע, האינטרנט שלפרקים אינו עומד בקצב. כל אלה לא מאפשרים למידה יעילה, בצמוד לזמני הקורס. בסמסטר הקודם נאלצתי לקחת עשרות שיעורים פרטיים וללמוד לבד למבחנים, מכיוון שלא יכולתי להפיק הבנה של החומר דרך הזום. אני חוששת כי בהמשך הציונים שלי ייפגעו. כדאי שהמערכת האקדמית תפיק לקחים".

במכתבם של הסטודנטים מעמותת מעגלי שמע לשר אלקין נכתב: "אנו פונים אליך בכדי לקיים ישיבה דחופה של ראשי המוסדות האקדמיים בישראל בהשתתפותנו, כדי לחשוב יחד כיצד למקסם את היכולת שלנו להשתלב בשנת הלימודים האקדמית הקרובה, על מנת שנתחיל את השנה ונלמד במהלכה באופן שוויוני".