לאחר שעות של דיונים, החליט קבינט הקורונה לפתוח את מערכת החינוך עד גיל 6 ביום ראשון הקרוב. אלא שבמערכת החינוך עדיין לא קיבלו הנחיות ברורות. נכון לשעה זו, טרם יצא עדכון רשמי מטעם משרד החינוך בדבר פתיחת הגנים. במשרד עצמו ביקרו את תזמון ההחלטה, ואילו בחלק מהרשויות כבר הודיעו כי הם לא מתכוונים לפתוח את הגנים ביום ראשון. 

בכיר במשרד החינוך אמר הערב (חמישי) למעריב: ״שוב מגיעים לרגע האחרון ומנחיתים עלינו החלטות. בסוף תמיד יאשימו את מערכת החינוך אבל הממשלה היא שאשמה בבלבול המתמשך. מחליטים החלטות מידיות ומצפים מאיתנו לישר קו ברגע. זה לא יכול לעבוד ככה״.

עדכון נתניהו לקראת כינוס קבינט הקורונה, קרדיט לשכת ראש הממשלה

בהודעה שיצאה מטעם מנכ"לית מחוז צפון במשרד החינוך, ד"ר אורנה שמחון פנתה שמחון לגננות, וכתבה: "אבקש לעדכן כי קבינט הקורונה קיבל החלטה לפתוח את גני הילדים במתכונת מלאה החל מיום ראשון הקרוב. יש להיערך מיד לפתיחת הגנים בהמשך להתראה שניתנה השבוע".

ראש עיריית גבעת שמואל, יוסי ברודני, היה הראשון להודיע כי יידחה את החזרת הגנים. "במסגרת החלטה הממשלה, לפתוח את גני הילדים ביום ראשון הקרוב, דובר גם על המשך הסגר בערים האדומות. 50% מסגל ההוראה בגני הילדים בגבעת שמואל, מתגורר כיום בערים אדומות ובשל כך, הם אינם יוכלו לצאת מביתם ולהגיע למקום עבודתם בגבעת שמואל. אגף החינוך עושה מאמצים למציאת כח אדם חלופי במקום הגננות והסייעות המתגוררות בערים האדומות. אולם, נדרש לכך זמן הערכות ובשל לוח הזמנים הקצר, אנו מודיעים כי גני הילדים בעיר יפתחו רק ביום שני ובמתכונת של חמישה ימים בשבוע בין השעות 07:30 ל-14:00", אמר ראש העירייה. 

רשת בתי הספר ״נעם צביה״ הדתית הודיעה כי לא תפתח גם כן ביום ראשון. 

מוקדם יותר היום העריכו גורמים בכירים במשרד כי פתיחת הגנים לא תוכל להתקיים בראשון ותידחה לכל הפחות לשני זאת נוכח העובדה שהרשויות נדרשות לחטא את מוסדות הלימוד והציוד בהם.

יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)
יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)

בעקבות ההחלטה בפורום גני הילדים הפרטיים הודיעו כי הם מברכים על ההחלטה. "לאחר חודש ארוך של סגר, אנו ערוכים לקלוט בחזרה את ילדינו האהובים ולסייע להורים לשוב לעבודתם ולהניע בחזרה את גלגלי המשק", ציינו ראשי הפורום והוסיפו: "גנים רבים נוספים נמצאים על סף קריסה. אנו מצפים ממשרד האוצר למצוא פתרון ראוי על מנת למנוע קריסת גנים נוספים, דבר העלול להוביל לעליית מחירים ביתר הגנים".

גם יו"ר ועדת החינוך, חה"כ רם שפע, הצטרף לברכות ואמר: "מרגע הכניסה לסגר, עמדתי הייתה שהצעד הראשון להחזרת המשק לתפקוד צריך להיות החזרת גני הילדים. אני שמח שהקו החינוכי שהובלתי בועדת החינוך התקבל. כשההורים עובדים, מקומם של הילדים במסגרות החינוכיות ולא בזום".

מנגד, הארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים הודיעו כי המעונות המפוקחים לא יוכלו להיפתח לפני יום שני, ובחלק מהמקרים אף ביום שלישי. בהודעה מטעמם כתבו: "הליך החזרת מעון לפעילות מורכב ואורך מספר ימים, ואף על פי שהתרענו על כך על מנת שלהורים לא תיגרם עוגמת נפש מיותרת, בממשלה חיכו כרגיל לרגע האחרון".

מהסתדרות המורים נמסר: "לצערנו הרב הממשלה לא השכילה להפיק את הלקחים מהסגר הקודם והיא נחפזת שוב לפתוח מהר את מערכת החינוך ללא התאמת הגנים למצב החדש ותוך התעלמות מהגננות ומעמדות משרד הבריאות. עמדתנו העקבית היא שהמדינה צריכה להחליט מהם התנאים לפתיחת הגנים, כיצד לפתוח ורק אחכ להחליט על פתיחה. ולא להפך. שוב פותחים בגלל לחץ ציבורי, מהר ובלי היערכות מתאימה. אנחנו מזהירים כי בשל חוסר היערכות ומתן פתרונות יתכנו שיבושים קשים בפתיחת הגנים".

שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, אמר על פתיחת הגיל הרך: ״אני שמח שהצלחנו לשכנע את הקבינט בחובה לפתוח את מערכת הגיל הרך. אחוז התחלואה בתוכה אפסי וחייבים להחזירה לפעולה. שחרור מדורג של המשק חיוני אבל לא יקרה אם נמשיך לשתק מאות אלפי הורים לבית. מתווה היציאה מהסגר חייב להמשיך להיות מדוד ומדורג ומבוסס רק על שיקולים אפידימילוגיים, אחרת נמוטט את מתווה היציאה״.