שנת הלימודים האקדמית תשפ"א תיפתח היום באופן רשמי, ועבור אלפי סטודנטים המשבר הכלכלי שיצרה מגיפת הקורונה משבש באופן קשה את לימודיהם.

רבים מהסטודנטים מובטלים או נמצאים בחל"ת כבר מחודש מרץ, ללא יכולת לשוב ולפרנס את עצמם ולעמוד בתשלומי שכר הלימוד. עובדה שמשפיעה על יכולתם להמשיך בלימודים ולסיים את התואר הנכסף.

בסקר שערך מכון "מאגר מוחות", בהשתתפות כ־10,000 סטודנטים, בדקו השנה בעיקר את הסטטוס הכלכלי של הסטודנטים בישראל וכיצד הוא הושפע ממשבר הקורונה.

עדכון נתניהו לקראת כינוס קבינט הקורונה, קרדיט לשכת ראש הממשלה

בין היתר עלה כי בשנה האחרונה כמחצית מהסטודנטים איבדו את מקום עבודתם בשיא המשבר (14% פוטרו ו־37% הוצאו לחל"ת). הקושי הכלכלי גרם להם לשקול לחזור להתגורר אצל ההורים ואפילו לוותר על הלימודים. 13% מהסטודנטים דיווחו כי עזבו את דירתם בגלל קושי כלכלי ו־24% ציינו כי הם שוקלים לפרוש מהלימודים כבר בסמסטר הקרוב.

בקרב אוכלוסיות המיעוט המגמה בלטה אף יותר - 25% מהסטודנטים בחברה החרדית ו־52% מהסטודנטים באוכלוסייה הערבית השיבו כי הם שוקלים לפרוש מלימודיהם.

שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, טוען: "בהשכלה הגבוהה בישראל מתחילה להתפשט מגיפה חברתית קשה, שבה רק החזקים שורדים. כישלון הממשלה בצמצום אבטלת הצעירים ואחוזי הנשירה הגבוהים משקפים תמונת מציאות עגומה, שבה הסטודנטים מאבדים את עבודתם ואת יכולתם לשלם שכר דירה, לא עומדים בתשלומים ונושרים מהתואר".

יחיאב מוסיף כי אף שהשנה אומנם נראית עלייה במספר הנרשמים ללימודים אקדמיים, לא מדובר בבשורות מעודדות: "הסטודנטים שנפגעו כלכלית במשבר נשארים מאחור, ואותם מחליפים כעת סטודנטים המגיעים עם גב כלכלי מבית הוריהם. הנתונים שעולים מהסקר צריכים לעורר את מקבלי ההחלטות בהשכלה הגבוהה ובממשלה. הפניית עורף לדור הצעיר כעת היא הפניית עורף לעתידה של ישראל".