לרגל היום הראשון לשנת הלימודים האקדמית פרופ' אריה רייך, סגן הרקטור באוניברסיטת בר אילן, סיפר הערב (ראשון) לענת דוידוב בתכניתה 'איפה הכסף' ב-103FM על היערכות האוניברסיטה לשנה החדשה. לדבריו "האוניברסיטאות התארגנו במהירות שיא ושמחתי לראות שיצאנו ראשונים בסקר שביעות רצון התלמידים". עוד סיפר פרופ' רייך על היתרונות הלימודיים שהם מוצאים בלמידה המקוונת וכיצד הם מתכוונים לשמור על רמת הלימודים.

איך אתם עוזרים לסטודנטים שלכם?
"בתחום הכלכלי גייסנו קרן חירום לחלוקת מלגות קורונה. אנחנו חילקנו משהו כמו 1,300 מלגות כאלה החל מחודש אפריל האחרון, ואנחנו מקווים לחלק מלגות נוספות גם במהלך שנת הלימודים הנוכחית. את מלגות הקורונה חילקנו בשיעור אחד שעומד על 1,000 שקל לכל סטודנט, ומלבד זה יש לנו את מדור המלגות שמחלק מלגות לסטודנטים כמו בכל שנה, בהתאם לקריטריונים הסוציו-אקונומיים". 

ראש הממשלה נתניהו בפתח ישיבת הממשלה

אני מבינה שבכל הנוגע לשכר הלימוד לא תהיה פה הנחה גדולה, וזה הולך לפי הקו של כל האוניברסיטאות. 
"את יודעת ששכר הלימוד לא נתון להחלטה של האוניברסיטה, ואנחנו פועלים לפי ההנחיות שאנחנו מקבלים". 

ומה דעתך על הלימודים המקוונים?
"זה הגיע בהפתעה לכולנו, אבל דווקא האוניברסיטאות הצליחו להתארגן סביב הנושא הזה במהירות שיא. אצלנו, באוניברסיטת בר אילן, עברו כמעט בין לילה כל המרצים, כולל המרצים המבוגרים, להוראה באמצעות הזום. דווקא שמחתי לראות הבוקר שהאוניברסיטה יצאה ראשונה מבין האוניברסיטאות הגדולות בסקר שביעות רצון של הסטודנטים. כנראה שאת המעבר הזה עשינו בצורה די מוצלחת. את הקיץ האחרון בילינו בהרבה מאוד סדנאות בנושא - איך ללמד בצורה יותר מעניינת ואפקטיבית בזום. זה באמת מטיל הרבה מאוד נטל על המרצה, להיות מאוד יצירתי וללמד בצורה מעניינת שתגרום למעורבות של הסטודנטים. 

"הוצאתי הנחייה למרצים שלי שאני לא דורש מהם ללמד את כל השעה וחצי שכתובה במערכת, או את כל השלוש שעות. הרי זה גם ככה מאוד קשה לשמור על קשב בתקופה הזו למשך זמן כה ארוך. הסברתי שחלק מהזמן אפשר לוותר על ההרצאה הפרונטלית, ובמקומה להקליט איזשהו סרטון. אפשר לתת לסטודנטים להיות מעורבים יותר, ואפילו לתת להם איזושהי מטלה. בזום יש לנו אפשרות לחלק אותם לחדרים, ואז התלמידים יכולים לנהל שיח בקבוצות קטנות יותר והמרצה יכול לעבור בין החדרים. זה גם דבר שמקנה מיומנות מאוד חשובה של עבודה קבוצתית, קל וחומר בעת הזו. היכולת לעבוד בצוות, לשמוע דעות של אחרים, ושכל אחד יוסיף את שלו. מעבר לזה, יש לנו עוד כל מיני כלים המעורבים בבינה מלאכותית, ובכך מסייעים לתלמידים לבסס את הטיעונים שלהם". 

אני מאחלת לכם הצלחה, כי זה באמת אתגר, ואני רוצה לשאול אותך מה עם לימודים מעשיים? 
"בשבועות הקרובים אנחנו מקווים שנוכל להשיג אישור להוראה פרונטלית במקצועות הנדרשים. את השבועות שנפסיד נשלים. מעבר לזה קיבלנו אישור לכל מיני קליניקות שבהן הסטודנטים מתנסים בייעוץ למטופלים, בתחום החינוך, פסיכולוגיה, ואפילו בייעוץ משפטי לקבוצות אוכלוסייה מסוימות - בעלי מוגבלויות, עולים חדשים, קשישים, ניצולי שואה וכדומה. קליניקות אלה כן יכולות לפעול בהתאם להנחיות התו הסגול. אנחנו רוצים שגם סטודנטים בשנה א' שעוד לא ראו את הקמפוס יגיעו השנה ללימודים פרונטליים לפי ההנחיות, ומקווים שנוכל לאפשר גם את זה, כי גם הם בראש סדר העדיפויות שלנו. בנינו מתווה שלם בשביל לחלק אותם בצורה הנכונה לפי התו הסגול, ואנחנו מקווים שזה יתאפשר בקרוב". 

תגיד, אתה חושש במידה מסוימת בירידה ברמת הלימודים?
"החשש תמיד קיים. בוודאי. אם חס וחלילה מהנדס שיהיה בוגר תקופת קורונה יטעה בחישוב אופן הבנייה של גשר מסוים והגשר יתמוטט אנחנו כולנו נבכה. בנוסף, אנחנו חוששים גם מעניין הנשירה, וכינסנו ועדה בנושא כבר מלפני חצי שנה. אנחנו נעשה כמיטב יכולתנו למנוע את זה ולעזור לסטודנטים". 

מה בדבר הארכת התואר בעוד שנה?
"אני לא חושב שזה דבר שעומד כרגע על הפרק, ואני לא חושב שעד כדי כך הלימודים נפגעו".