מדי שנה, לקראת יום הזיכרון לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, משרד החינוך בוחר נושא שנתי ובתי הספר נדרשים ללמד לפיו. השנה נבחר הנושא ״ממשבר להזדמנות״, אלא שבחירה זו עוררה ביקורת רבה, בטענה שמדובר בזלזול בחשיבות היום. 

נכדתו של יצחק רבין בראיון מיוחד לחדשות 13

״על איזו הזדמנות בדיוק הם מדברים כאן?״, תוהה מורה ממרכז הארץ. ״במקום להתעסק בחשיבות היום וכיצד מונעים רצח פוליטי נוסף - רוב מערכי השיעור בכלל עוסקים בהשוואת הנושא למגיפת הקורונה. עם כל הכבוד, יש הבדל מאוד משמעותי בין הנושאים. זו פשוט זילות״.

המורים טוענים כי במשרד החינוך בוחרים לקשר שורת אירועים שונים, כדי לטשטש את הנושא. כך למשל, במערך השיעור לתלמידי כיתות ו׳ נכתב: ״התייחסו לאירועים הבאים ונסו למצוא קשר ביניהם: עם ישראל והעבדות במצרים - יציאת מצרים וההליכה במדבר ארבעים שנה עד ההגעה לארץ ישראל; רצח ראש הממשלה יצחק רבין; תקופת הקורונה". 

במערך אחר, המיועד לכיתות ג'־ו' בחינוך הממלכתי־דתי, התבקשו התלמידים לדון בסיפורו של רבי עקיבא, שבאחד ממסעותיו הלך ליישוב שלא הסכים לתת לו מלון ללון בו ונאלץ לישון ברחוב. בסופו של דבר התברר שבאותו הערב נחטפו אנשי היישוב ורק הוא ניצל – משום שישן בשדה שמחוצה לו. המסקנה שמבקשים בסיפור להעביר היא שלכל מעשי האל יש משמעות.

בכירה לשעבר במשרד החינוך ומנהלת תוכניות חינוכיות וחברתיות הדרה רוזנבלום אומרת: ״לצערי, כמי שעסקה 22 שנים בטקסי יום הזיכרון לרצח רבין, איני רואה שום דבר חיובי שניתן לקבל מהרצח. הייתי מצפה לנושא הרבה יותר מקרב. לא הייתי פוחדת להשתמש לכאורה ברצח המתועב כמנוף להעברת אחד מהמסרים העולים מדמותו של רבין, כמו יושרה, ענווה, אחריות ודבקות במטרה״.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "הנושא הראשי והמרכזי ליום הזיכרון של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל הוא אחדות ושותפות, כאשר נושא משני נוסף שהומלץ לעסוק בו הוא ממשבר להזדמנות. נושא זה נבנה בזיקה לנושא הראשי". בינתיים, בעקבות מזג האוויר והסערה הצפויה, העצרת המרכזית לזכרו של רבין שהייתה אמורה להתקיים בכיכר רבין בתל אביב מחר תידחה למוצ"ש 7 בנובמבר, בשעה 19:00.