הקשיים בחינוך: מאז עברה מערכת החינוך ללמידה מרחוק פוצלו כיתות רבות לקבוצות קטנות. אלא שגם עם החזרה לבתי הספר החליט משרד החינוך להגביל את מספר הכיתות שכל מורה רשאי ללמד. כך למשל, מורה לספרות שקודם לכן לימד שש כיתות שונות, נדרש ללמד כעת שלוש קבוצות בלבד, שמרכיבות יחד כיתת לימוד אחת. הדבר קרה גם במקצועות נוספים, וכעת מנהלים רבים ברחבי הארץ טוענים כי במצב שנוצר התלמידים צוברים פערים לימודיים.

"איך אפשר לבחור בין מתמטיקה לעברית?", שאל מנהל בית ספר יסודי במרכז הארץ, "אני כמנהל נדרש כעת לומר להורי התלמידים שהילדים שלהם לא יכולים ללמוד השנה את כל המקצועות אלא רק חלק. אני מבין את ההיגיון שעומד מאחורי ההחלטה לפצל את התלמידים לקבוצות, אבל צריך לחשוב גם על ההיבט הזה".

יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)
יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)

אורי שובל, תלמיד כיתה ב', מספר: "אמרו לנו בתחילת השנה שבמחצית הראשונה רק חצי מהכיתה תלמד מתמטיקה ובמחצית המורים יתחלפו ואז נלמד את המקצועות האחרים. בינתיים אסור לנו לפגוש את התלמידים מהקבוצות האחרות וזה די מעציב כי רוב החברים שלי שם". אמו של אורי, רות, מוסיפה ואומרת: "אני מנסה לעזור לו לשמור על הרמה הלימודית על ידי מורים פרטיים, אבל לצערי לא לכולם יש את האפשרות לעשות זאת. יש כאן מצוקה אמיתית. אם המערכת מצפה שההורים יהפכו למורים – אז מישהו צריך לומר זאת בקול".

גם המורים לא מרוצים מהמצב. אורנה לפידות, מורה לחשבון בבית ספר יסודי, זועמת: "מצפים ממני ללמד חומר של שנה שלמה בחצי שנה ולאחר מכן להתחלף בקבוצות ולקוות שהתלמידים אולי יזכרו משהו בשנה הבאה. אי אפשר ליצור ככה למידה רציפה, צריך היה להוסיף מורים או לחלופין לאפשר לנו ללמד את כלל התלמידים תוך שמירה אמיתית על הנחיות הריחוק".

תלמידות בית ספר בבני ברק, ארכיון (למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
תלמידות בית ספר בבני ברק, ארכיון (למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

נכון להיום, מנתוני משרד החינוך עולה כי מתוך 512,555 ילדי הגנים, 342 ילדים בלבד נמצאו חולים, והם 4.19% מכלל החולים באוכלוסייה, בעוד חלקם באוכלוסייה הכללית הוא 5.61%. בחינוך היסודי, מתוך 1,072,301 תלמידים – 506 נמצאו חולים, והם 6.2% מכלל החולים באוכלוסייה, בעוד חלקם באוכלוסייה הכללית הוא 11.74%. בעקבות התחלואה בקרב הילדים, נסגרו שבעה בתי ספר יסודיים ו־209 גנים.

ובתוך כך הכריזה מועצת התלמידים העירונית בתל אביב כי תקיים היום בכיכר רבין הפגנת מחאה נגד מתווה משרד החינוך. לדבריה, "המתווה שוכח מתלמידי חטיבות הביניים והתיכון". בהודעה מטעמם נכתב: "אנו מוחים על חוסר השקיפות, אי־השוויון וההתייחסות לתלמידי החטיבות והתיכון כמטחנת ציונים, תוך התעלמות מהקשיים החברתיים והנפשיים שאיתם הם מתמודדים".

בין היתר דורשים התלמידים צמצום נוסף של החומר הלימודי בשל העומס הנפשי שבו הם מצויים, לדבריהם, מניעת הפגיעה בציוני התלמידים ושמירת תוקפם בעיני המוסדות להשכלה גבוהה, הכרה בנזקי הלמידה בזום ומחויבות למציאת פתרונות בתיאום עם התלמידים כמו צמצום שעות, מפגשים פנים אל פנים בפארקים והרחבת הזמן המוקדש לתמיכה רגשית.

נוסף לכך התלמידים קוראים למשרד החינוך למצוא מתווה המאפשר חזרה הדרגתית של כיתות ה'־י"ב לבית הספר, בהקדם האפשרי, ולפי הנחיות הריחוק החברתי. בהפגנת התלמידים תומכים גם מועצת התלמידים והנוער הארצית והנהגת ההורים הארצית.

ההורים נגד מתווה משרד החינוך: "שכחתם את החטיבות"

משרד החינוך פרסם את מתווה החזרה ללימודים שגובש על ידי צוות בין־משרדי בהובלת שר החינוך יואב גלנט – וספג על כך ביקורת מכיוונים שונים, בהם גם מהנהגת ההורים הארצית שטוענת כי המתווה לא מספק מכיוון שאינו כולל את תלמידי כיתות ז'־י'.

יש לציין כי אומנם המתווה אושר בשבוע שעבר בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך מועד הפעלתו באופן מלא או חלקי מותנה באישור קבינט הקורונה. לפי המתווה, כיתות א'־ב' ילמדו בכיתות מלאות, חמישה ימים בשבוע, חמש שעות ביום; תלמידי כיתות ג'־ד' ילמדו בקבוצות קבועות של עד 20 תלמידים בקבוצה, חמישה ימים בשבוע, חמש שעות ביום; ותלמידי כיתות ה'־ו' ילמדו גם הם בקבוצות קבועות של עד 20 תלמידים בקבוצה, לפחות שלושה ימים בשבוע ולפחות 14 שעות שבועיות. לעומת בתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים צפויות להישאר סגורות, ואילו כיתות י"א־י"ב יקיימו למידה בקבוצות של עד 20 תלמידים, לפחות יומיים בשבוע.

בית ספר אילוסטרציה (צילום: עדן דגני)
בית ספר אילוסטרציה (צילום: עדן דגני)

מיכל כהן, החברה בוועדה המייעצת לממונה על המאבק בקורונה ומנכ"לית משרד החינוך לשעבר, הגיבה על המתווה: "מתווה משרד החינוך טוב אבל הבעיה היא בהתנהלות הממשלה, בהחלפת מתווים חדשות לבקרים ובאמון הציבור שנפגע ושבלעדיו נגיע לסגר שלישי. ילדים זקוקים לאינטראקציה ולמפגשים פיזיים. ילדים בכיתות א'־ב' צריכים להמשיך ללמוד לאורך כל היום באותה קפסולה. נכונה גם ההדרגתיות בין הכיתות השונות וחשובה גם החלוקה בין הרשויות – אלו שיכולות לפתוח את בתי הספר ליותר ימים, שיעשו זאת. אי אפשר להחליף מתווה כל שבועיים ולהמשיך לשגע את ההורים והילדים – ואסור בשום אופן להכניס שיקולים פוליטיים למערכת קבלת ההחלטות".

גם בהנהגת ההורים הארצית טענו כאמור כי המתווה אינו מספק. "אני מברך את משרד החינוך על המתווה שפורסם", אמר מירום שיף, יו"ר ההנהגה, "אבל מה לגבי תלמידי כיתות ז' עד י' שהם שקופים? הם כבר חודשים נמצאים בבית, והגיע הזמן שנדאג גם להם".