בתום תקופה ממושכת של למידה מרחוק, אתמול שבו כ-345 אלף תלמידי כיתות ז'-ט' לספסל הלימודים. התלמידים ילמדו לפחות יומיים בשבוע בהרכב של חצאי קבוצות (עד 20 תלמידים לכל היותר). חזרתם של תלמידי כיתות ז'-ט' לבתי הספר, משלימה למעשה את חזרתם של כלל תלמידי מערכת החינוך ללימודים בבית הספר.

איתי קרויטרו, יו"ר מועצת התלמידים הארצית, בוועדת הקורונה

אלא שבשל מגבלות הקורונה ושיטת הקפסולות – יותר ויותר הורים מדווחים כי ילדיהם לא לומדים באופן יעיל מאז החזרה לספסל הלימודים. על פי ההנחיות, תלמידי תיכון וחטיבות הביניים ילמדו יומיים בשבוע ולא שבוע מלא, אלא שהמורים יכולים ללמד רק מספר מצומצם של קבוצות. כך נוצר מצב שבו מורה שבעבר לימד כמה שכבות – נדרש כעת ללמד שכבה אחת בלבד.

"התלמידים לא לומדים את המקצועות החשובים. הבת שלי חזרה ליומיים בשבוע לארבע שעות בכל פעם. במקום ללמוד בימים אלו את מקצועות הליבה לבגרות, אין מורים שיכולים להיכנס לכיתה ולכן הם לומדים רק שיעורי מחנך וספורט. איך היא תיגש לבגרות במתמטיקה ואנגלית? בתי הספר רוצים לעמוד במתווה ולא מצליחים לבנות מערכת לטובת התלמידים. מאז תחילת השנה התלמידים בשכבה של הבת שלי לא למדו מתמטיקה, אנגלית ולשון בצורה מסודרת" מספרת ורד בן שטרית, אם לתלמידת כיתה י"א בצפון הארץ.

בעקבות המצב הבעייתי, אתמול התייצבו עשרות מנהלים ברחבת משרד החינוך בירושלים. המסר מבחינתם היה שהחינוך חייב להיות בראש סולם העדיפות החברתי. בפגישה שקיימו עם מנכ"ל המשרד עמית אדרי, הבהירו המנהלים כי הם מעוניינים בשותפות באופן קבלת ההחלטות, מתוך ראיית הצרכים האקוטיים בבתי הספר. בשבועות האחרונים מחו המנהלים פעם אחר פעם על כך שהחלטות קבינט הקורונה מנותקות מהמצב בשטח. "לא הגיוני לומר לנו תפתחו את בתי הספר אבל בלי מורים, בלי תקציבים ובלי כיתות. ביקשתם לפצל – פיצלנו, אבל איך אני כמנהל יכול לגרום למורה לספורט להפוך גם למורה למתמטיקה ומורה לאנגלית?", טען מנהל בית ספר ממרכז הארץ.