במערכת החינוך של שנת 2020 - בחינוך הרשמי ובחינוך המוכר שאינו רשמי - יש 203,147 עובדי הוראה. מרבית המורים הם בעלי ותק העולה על עשר שנים. לפי נתוני משרד החינוך לרגל יום המורה, כ־27% מכלל המורים מועסקים במערכת החינוך יותר מעשר שנים, כ־20% מהם עובדים במערכת יותר מ־20 שנה וכ־11% מהם יותר מ־30 שנה. השיאנים הם שני מורים בחינוך המוכר שאינו רשמי, שלהם ותק של 60 שנה במערכת החינוך. מבחינת ההשכלה האקדמית, לכ־2% מהמורים בישראל יש תואר דוקטור, כ־39% בעלי תואר שני ול־52% יש תואר ראשון.

באיגרת מיוחדת ששלח מנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי למורים, הוא התייחס למגיפת הקורונה: "מאז שפרץ נגיף הקורונה, מנהיגותכם התגלתה במלוא הדרה. התגייסתם למשימה הלאומית והתאמתם את עצמכם במהירות למתווה הלמידה. מלימוד פיזי נוגע, קרוב ומרגיש, עברתם ללמידה מרחוק, פעולה שדורשת מיומנויות וכישורים חדשים, וזה לא הרתיע אתכם. בחרתם לערוך את ההתאמות והשינויים הנדרשים ונכנסתם באומץ לעולם החדש".

שר החינוך יואב גלנט בירך גם הוא את ציבור המורים, ואמר: "ביום זה, מוקירה החברה הישראלית, על כל שדרותיה, את המסירות, המחויבות והאכפתיות המאפיינות את המעשה החינוכי ומחולליו, ובעיקר את תוצאותיו המרשימות. השנה החולפת הייתה, ללא ספק, אחת המורכבות שידעה מערכת החינוך. פגשתי אתכם רבות, בשטח ובאמצעות הזום, והתרשמתי מקרוב מהיכולת שלכם לבצע את ההתאמות הנדרשות, להסתגל במהירות למציאות משתנה, לאלתר היכן שנדרש, ובכך לאפשר את המשכה של העשייה החינוכית לצד המאבק בנגיף".

היום צפויות להתקיים פעילויות רבות בכל רחבי הארץ כחלק מיום המורה, שציונו החל לפני שנים אחדות, ובמסגרתו התלמידים והוריהם מביעים את הערכתם כלפי פעילותם של המורים.