האם בקרוב יגיע הסוף ללימוד המתמטיקה באמצעות משוואות ונעלמים? חוקרים ישראלים ואירופים עובדים בשנתיים האחרונות על תוכנית שצפויה לגרום, כך מקווים, למהפכה עולמית בלימודי מתמטיקה באקדמיה בכל העולם, ולהביא לשינוי המגמה השלילית שבה סטודנטים רבים המתחילים לימודים גבוהים במקצועות ריאליים פורשים בשל לימודי מתמטיקה קשים במיוחד.

מדובר במחקר שבו שותפים האיחוד האירופי וחוקרים ישראלים שמבוצע כחלק מפרויקט החינוך המרכזי של האיחוד האירופי פרויקט ארסמוס לאקדמיות (Erasmus project). המחקר מבקש להפסיק את הלמידה של מתמטיקה לינארית על ידי משוואות, וקטורים ומשתנים נעלמים, וליישם שיטות לימוד פשוטות ונוחות יותר באמצעות שימוש במרכיבים שונים מ"העולם האמיתי", כמו פוטושופ, מפעל ממתקים וקופסאות אוכל.

החוקרים הגיעו למסקנה שהבעיה שגורמת לשיעור פרישה גבוה כבר לאחר שנת הלימודים הראשונה טמונה בצורת הלימוד של המתמטיקה. המטרה היא לעזור לסטודנטים מבלי להתפשר על רמת המורכבות של חומר הלימוד.

מטרת החוקרים היא להנגיש את לימודי המתמטיקה בצורה קלה יותר עבור הסטודנטים בעזרת לימוד מתמטיקה באמצעות אביזרים וחפצים מהיום יום, כגון וקטורים על קופסאות אוכל, פונקציות מתמטיות בפילטרים של אינסטגרם וצילום סטורי.

ד"ר ניסים הראל מ־HIT מכון טכנולוגי חולון מוביל את המחקר מטעם ישראל, ומיישם כבר כעת חלק מהשיטה החדשה בקורסים שהוא מעביר. לדבריו, כבר ניתן לראות תוצאות חיוביות בקרב תלמידיו.

המחקר נמשך כבר שנתיים ולפי נתוני הפיילוט – הוא מניב תוצאות חיוביות שמראות על ירידה של כ־30% בנשירה מהמקצועות הריאליים או הטכנולוגיים במוסדות בהן יושמה השיטה החדשה.

פרופ' אדוארד יעקובוב, נשיא HIT מכון טכנולוגי חולון, מברך על המחקר ואומר: "לא כל יום מבוצע אצלנו פרויקט שאפתני כל כך ופורץ דרך. כפרופסור למתמטיקה אני גאה על כך שהמכון שלנו מוביל את הפרויקט בשיתוף האיחוד האירופי. מקצוע המתמטיקה הוא מקצוע נפלא, מרתק וחשוב. הפרויקט יעזור לסטודנטים להבין ולהתחבר לתוכן הנלמד בצורה מהפכנית ויביא להורדה באחוזי הפרישה במקצועות המדעים וההנדסה".