מנשה לוי, מנהל תיכון 'מעיין השחר' בעמק חפר ויו"ר איגוד בתי הספר התיכוניים, שוחח עם אלון גל וליאת רון בתכניתם ב-103FM. שחר התייחס למצוקה הקשה שחווים התלמידים בעקבות משבר הקורונה והלמידה מרחוק, וניסה להסביר איך יראו מבחני הבגרות בחודשים הקרובים.

מה דעתך על זה שבגרויות החורף יתקיימו עם תוספת זמן של 25%?
"קודם כל אני מברך על ההחלטות של הוועדה. היא הוקמה בראשות רונית תירוש, שהיא מישהי שמבינה עניין והייתה מנכ"לית משרד החינוך. לשבחה יאמר שהיא קיימה שיחות גם איתי, אישית, כמה פעמיים בשבועיים שלושה האחרונים. לעניין של תוספת הזמן אני חושב שלא כל התלמידים יבחרו לנצל אותה, אבל אלו שכן צריכים יקבלו. אני לא רואה בזה משהו כל כך קריטי". 

איתי קרויטרו, יו"ר מועצת התלמידים הארצית, בוועדת הקורונה

הבעיה היא מה יקרה הלאה. זה הדור הראשון שמקבל כאלה הקלות, האם כשהם יגיעו למכללות ולאוניברסיטאות הם יצטרכו לעבור מכינה? איך מקבלים את זה במועצה להשכלה גבוהה? 
"ראשית אני רוצה להגיד לכם שלמרות שההקלות ניתנו עדיין יש בעיות שלא נפתרו. בגלל שיטת הקפסולות כל כיתה מחולקת לשניים - המורה מלמד פעם אחת את החצי הראשונה של הכיתה, ובפעם השנייה את החצי השני. אני מחודש מאי של שנה שעבר פונה למשרד החינוך ומבקש שיקצצו את החומר של בחינות הבגרות ב־50% כי מספיקים חצי מהחומר. הרי מחלקים כל כיתה לשניים, המורה מלמד כל שיעור פעמיים, ואין מספיק זמן ללמוד. משרד החינוך הודיע שהוא יקצץ בחומר ב־30% ומה התברר? שבפועל זה לא מה שקרה. לא הורידו 30%. עשו מניפולציה והורידו כל מיני דברים אזוטריים שבחיים לא לימדנו בבתי הספר ואמרו שקיבלו את הבקשה שלנו. מועד חורף אבוד, ואני מקווה שבעת בדיקת המבחנים לא יבדקו אותם בחומרה כי התלמידים לא יגיעו מוכנים. מה שנשאר זה מועד קיץ, כל הבגרויות שמחכות לנו במאי, ביוני, וביולי. שם צריך לעבוד". 

למה הם מחכים תמיד לזמן פציעות?
"יש דברים שהם יותר קשים. חלק מתלמידי ישראל פורחים בתקופה הזו, אף אחד לא מפריע להם, והם מצליחים ללמוד. יש כאלה שפשוט לא מסתדר להם, הם לא מצליחים. אנחנו עדים בכל רחבי הארץ לדיכאונות, לחרדות, ואפילו לשימוש מוגבר באלכוהול ובסמים. הגיל הזה הוא קלאסי לסוציאליזציה, לתהליך של חיברות, אבל הם לא רואים את החברים שלהם, ונשארים בבית".