מערכת החינוך תיפתח הבוקר (ראשון) באופן רשמי לכל שכבות הגיל עם חזרתם של מאות אלפי תלמידים בכיתות ז'־י' לספסל הלימודים.
כזכור, שר החינוך יואב גלנט דחף לפתיחה של המערכת כבר ביום שלישי שעבר, אלא שבמשרד הבריאות התנגדו להצעה, ובסופו של דבר קבעה הממשלה כי הפתיחה תתקיים היום.



על פי המתווה שגובש, בכל שכבות הגיל ילמדו התלמידים בקבוצות מפוצלות במסגרת קפסולות, וזאת כדי למנוע מקרי הדבקה. דן פרידמן, מנהל חטיבת ביניים, מספר על ההיערכות בבית ספרו: "ניקינו את בית הספר ועודדנו את אנשי הצוות להתחסן. יש באוויר הרגשה של 'סוף קורונה', ובגלל זה אני חושש יותר. ביקשתי מאנשי הצוות לקיים שיחות עם התלמידים ולעבור איתם על ההנחיות של משרד הבריאות".

ועדיין, על אף הפתיחה – ישנם הורים הטוענים כי מדובר בתעתוע בלבד. "זה לא יותר ממסך עשן, בפועל הילדים חוזרים ליומיים בקושי, ואילו שאר הלמידה נשארת בזום", טוען אבי כהן, הורה לתלמיד חטיבת ביניים ביהוד, שמוסיף: "הילדים שלי מאסו בזום. אין שום סיבה שהם יוכלו להסתובב חופשי בקניון, אבל לפגוש את התלמידים הקבועים שאיתם בכיתה - לא יוכלו".

יעל פלח, תלמידת כיתה ט׳, מספרת על ההתרגשות שבחזרה ללימודים: "לי באופן אישי ממש קשה ללמוד במחשב, ואני לא מסתדרת עם כל המשימות והמטלות שנותנים לנו בזום. לקחתי אפילו שיעורים פרטיים, ואני עדיין לא עומדת בקצב. מתחילת השנה הייתי יותר ימים בבית מאשר בבית הספר. את המורים החדשים שהצטרפו השנה אני בקושי מכירה".

לעומתה, יהונתן רדאי, חבר כיתתה, מספר כי הוא דווקא מעדיף ללמוד בזום: "אני מעדיף ללמוד לבד בחדר שלי כשאני לובש מה שאני רוצה וקם כמה דקות לפני השיעור. אני אולי לא פוגש את החברים בכיתה, אבל בתכלס אנחנו נפגשים בערבים, ומבחינתי זה עדיף".

בתוך כך, נכון לסוף השבוע ישנם במערכת החינוך 14,520 תלמידים שהם חולים מאומתים. כמו כן, ישנם 1,330 עובדי הוראה שנדבקו בנגיף. בגני הילדים, מתוך 534,507 ילדים - 3,226 חולים; בחינוך היסודי, מתוך 1,073,769 תלמידים - 6,633 חולים; ובחינוך העל־יסודי יש 4,661 חולים מתוך 809,808.

קשיים ביישום התוכנית "מגן חינוך"

כחלק מהחזרה לשגרה יזמו משרדי הבריאות והחינוך תוכנית חדשה בשם "מגן חינוך", שבמסגרתה נדגמים עשרות בתי ספר בבדיקות קורונה שגרתיות מדי שבוע. הרעיון מאחורי היוזמה הוא לזהות חולי קורונה בקרב המורים והתלמידים,בטרם ידביקו אחרים.

עד כה נדגמו במסגרת הפיילוט כ־50 בתי ספר שונים במשך שבעה שבועות, ועוד כעשרה בתי ספר הצטרפו לאחרונה. מדובר בכ־15 אלף תלמידים בסך הכל, אלא שעל פי התוכנית המטרה היא להתרחב לכ־100 אלף בדיקות מדי שבוע.

פרויקטור הקורונה פרופ׳ נחמן אש ציין במכתב ששלח למנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי: "אנו מבקשים שתצא הנחיה מיידית של משרד החינוך להוציא לפועל את התוכנית 'מגן חינוך', הווה אומר, לפנות לצוותים ולהורים, לאסוף חתימות, לפתוח הרשאות למנהלים, להפעיל את פיקוד העורף ולבדוק בפועל בבתי הספר. ובכך להתחיל מיידית את תוכנית 'מגן חינוך' בהיקפים הולכים וגדלים".

הפרויקטור ציין כי כדי לבצע את התוכנית נדרש שיתוף פעולה עם בתי הספר. אנשי חינוך רבים מעידים על התנגדות מצד ההורים, שחוששים כי הבדיקה תהפוך מטרד לילדיהם. אלעד מלכה, מנהל בית ספר יסודי במרכז, מספר כי בבית ספרו רוב ההורים הסכימו להשתתף, אולם זה עדיין לא הספיק. "רוב ההורים אצלנו הסכימו לתוכנית, אבל היות שיותר מדי הורים התנגדו לתוכנית - הצוות החינוכי בחר לדחות את ההצטרפות לפיילוט", אמר מלכה.

פרופ' נחמן אש (צילום: דפנה גזית)
פרופ' נחמן אש (צילום: דפנה גזית)


אחת האמהות סיפרה ל"מעריב" מדוע היא מתנגדת: "אני לא רוצה שהבת שלי תיבדק כל שבוע. מה גם שסביר להניח שאם כל שבוע כל התלמידים ייבדקו - תמיד ימצאו חולים, ובית הספר ייסגר פעם אחר פעם. התחלואה בקרב ילדים היא ממילא קלה, ואין שום סיבה לשגע אותם. גם ככה השנה הזו גרמה להם ללחצים נפשיים".

מנגד, שרית לוי, אם אחרת בבית הספר, מציינת כי היא דווקא בעד התוכנית: "המטרה בסוף היא למנוע מצב שבו תהיה התפרצות בבית הספר. אין שום סיבה להתנגד לרעיון הזה. אני מבינה את ההורים שמתנגדים, אבל הם חייבים להבין שלא נצא מהקורונה אם לא נשתף פעולה".