בניסיון לאפשר לימוד מרחוק בחינוך החרדי, הקציב משרד החינוך עשרות מיליוני שקלים לרכישת טלפונים סלולריים "כשרים". אולם ל"מעריב" נודע כי המנהלים רכשו טלפונים לא מתאימים, שלא עמדו בעומס.

עם פרוץ המגיפה ותחילת הסגר הראשון, היה ברור כי בחברה החרדית קיים מחסור חמור באמצעים דיגיטליים. בעקבות כך הודיע משרד החינוך על רכישה של כ־65 אלף מכשירי סלולר "כשרים", בעלות של עשרות מיליוני שקלים.

במסגרת הדיונים בנושא נפגשו מנכ"ל משרד החינוך לשעבר שמואל אבואב ומנכ"ל משרד התקשורת לשעבר נתי כהן עם שאר הגורמים הרלוונטיים במשרדים אלה, והוחלט לרכוש טלפונים מהדור הרביעי. זאת בשל העומסים המשמעותיים ממילא על רשתות הדור השני והשלישי.

אלא שבניגוד להמלצת משרד התקשורת, במשרד החינוך מסרו את התקציבים לבתי הספר - ואלו רכשו מכשירים ככל העולה על רוחם.
כיום בישראל, הרוב המוחלט של מכשירי הסלולר "הכשרים" משתמשים ברשתות דור שני או שלישי, שעתידות לצאת משימוש בשנים הקרובות.

כך יצא שמנהלי בתי ספר רבים רכשו מכשירים מדורות ותיקים אלה, והתלמידים חוו עומסים משמעותיים, שמנעו מהם להתחבר לשיעור. "הביאו לנו את הכסף ואמרו לנו לקנות טלפונים. לא היה לי מושג ועדיין אין לי מושג מה ההבדל בין הדורות", מעיד מנהל תלמוד תורה בבני ברק.

נתי כהן אמר ל"מעריב": "העומסים היו מטורפים. כשהתלמידים הלכו למנחה ולערבית זה ירד, וכשהם חזרו לשיעורי תורה זה קפץ. כל טלפון שני או שלישי שרצה להוציא שיחה, נכשל. כמעט כל תלמיד שני שרצה 'להיכנס' לכיתה לא יכול היה לעשות את זה בימים מסוימים, בשעות מסוימות ובאזורים מסוימים. היו פיקים מאוד מאוד מאוד משמעותיים".

במצגת פנימית של משרד התקשורת, שהוצגה כבר לפני יותר מחצי שנה כחלק מההיערכות לגל התחלואה השני, נטען כי נדרש לעבור לשימוש בטלפוני דור ארבע "כשרים", כפי שנעשה בארה"ב, שם נסגרה רשת הדור השלישי. עוד המליצו במשרד לעבור ללמד באמצעות תשתיות הרדיו. אלא ששני הדברים לא נעשו – והתלמידים שילמו את המחיר.

"כועסים עלינו שפתחנו את תלמודי התורה, אבל אף אחד לא מדבר על זה שלא הייתה לנו דרך אחרת. אין מחשבים, אין טלפונים, ואין שום תשתית ללמידה מרחוק. אז מה ציפו שנעשה? ביטול תורה?", זועם מנהל תלמוד תורה חרדי.

כהן מספר עוד על הדיונים בתחילת הדרך: "אמרנו למשרד החינוך - אל תקנו טלפונים דור שתיים, משום שלא ניתן יהיה להשתמש בהם. קנו דור ארבע, כדי שביישובים החרדיים יהיה שילוב הגיוני בין הדורות. ההמלצה הייתה ברורה. גם אבואב אמר, 'חברים, אנחנו צריכים לראות שאנחנו רוכשים את זה'".

"שפכו על המכשירים עשרות מיליוני שקלים, אבל בסוף לא ניתן היה להשתמש בהם כראוי", מספר גורם במשרד התקשורת. גורם אחר מוסיף: "הכרזנו כבר מזמן, מעל כל במה אפשרית, שאנחנו הולכים לסגור את הרשתות האלה בתוך שנתיים־שלוש. מה יעשו עם כל המכשירים שרכשו? רק בקורונה צריך אותם? מה עם מלחמות? שום היערכות".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד משלים בימים אלה פער טכנולוגי של עשור ואף יותר מזה, ולאור זאת הוא העביר, בין היתר, תקציב לרכישתם של כ־65 אלף טלפונים כשרים לטובת תלמידי החברה החרדית. בהתאם למודל הרכישה, כל בית ספר רוכש את המכשיר שתואם לו".

ממשרד התקשורת נמסר: "החל מהסגר הראשון, משרד התקשורת פעל מול החברות לשיפור תשתיות התקשורת, לרבות לציבור החרדי. ניתן מיקוד באזורים שבהם נוצרו עומסים חריגים על התשתיות, זאת בין היתר כתוצאה מהלמידה מרחוק בטלפוניה הקווית והסלולרית בחברה החרדית".

"המשרד קיים מספר פגישות עם משרד החינוך והחינוך העצמאי כדי לתמוך בלמידה מרחוק. אחד הפתרונות שהוצעו היה רכש של מכשירים סלולריים מתקדמים (תומכי דור ארבע LTE) עם הכשר המתאים לצורכי האוכלוסייה החרדית. מכשירים כשרים אלו יכולים לקבל שירות מיטבי מרשת הדור הרביעי הפרוסה ברחבי הארץ".