"אני מכיר ילד שראה שיש מישהו שלא היה הכי מקובל בכיתה, אז מה הוא עשה? צילם ריקוד טיקטוק שעשה ממנו צחוק", מספר בן, תלמיד שמשתתף בתוכנית מנהיגים ביח"ד (יזמות חברתית דיגיטלית) מטעם עמותת עתיד בטוח, במפגש שקיימה הקבוצה עם השחקנית תמר עמית יוסף.

בן הוא אחד מעשרות ילדים מרחבי הארץ המשתתפים מזה מספר חודשים בתוכנית, שנוצרה כמענה לבידוד, הריחוק החברתי, הפחד ואי־הוודאות בעקבות הקורונה, המגבירים דיכאונות ותופעות אלימות, במיוחד ברשתות החברתיות.

"כשהייתי ילדה לא הייתי מקובלת, והדבר שהכי פחדתי ממנו היה שיצחקו עליי" סיפרה תמר לילדים, וכשנשאלה כיצד הצליחה להתגבר על הפחד ענתה: "כשהייתי קטנה הייתי מוצאת את עצמי בחברות שמבוססת על עקיצות וירידות. אחד השינויים הגדולים מבחינתי היה ההבנה שחברות כזו היא לא טובה לי, והתחלתי להקיף את עצמי בחברים שתרבות הדיבור שלהם שונה".

במסגרת התוכנית, הילדים נפגשים בצורה מקוונת עם מנחה מקצועית וגם עם השחקנית אודיה ירון, ועוברים סדנאות מנהיגות, משחק, צילום, עריכה ותסריטאות ומפיקים סרטונים וקמפיינים דיגיטליים בטיקטוק, אינסטגרם, פייסבוק ויוטיוב, לשם העלאת המודעות לבריונות ברשתות החברתיות והדרכים להתמודדות עמה. לאחרונה, נרתמו לתוכנית השחקנים תמר עמית יוסף ודניאל מורשת שנפגשו עם הילדים ועודדו את פעילותם.

"בריונות ברשתות החברתיות היא לא דבר חדש, אך התופעה התעצמה בתקופת הקורונה", אומר עו"ד סימון קוטלרמן, ראש תוכנית מנהיגים ביח"ד וחבר בוועד המנהל של עמותת עתיד בטוח, ומוסיף:

"הקמנו את התוכנית במטרה למלא את החלל שנוצר בשל פעילותה החלקית של מערכת החינוך בתקופת הקורונה, ומתוך הבנה שהדרך היעילה ביותר להתמודדות עם הסכנות הקיימות ברשתות החברתיות היא מינוף האספקטים החיוביים של פלטפורמות אלה. אנחנו רואים בילדים שגרירים של מניעת אלימות ובריונות, וכל שיתוף של הסרטונים שהם מפיקים ברשתות החברתיות מגיע למאות ילדים ויוצר אימפקט עצום".