בזכות הירידה בתחלואת הקורונה חזרה מערכת החינוך להוראה וללמידה בכיתות, אבל את השלכות המגיפה והלמידה מרחוק על מורים ותלמידיהם עדיין קשה לאמוד. מחקר חדש שנעשה על ידי ד"ר טוני גוטנטג ופרופ' קריסטה אסטרחן מבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית בדק את שחיקת עובדי ההוראה מהלמידה מרחוק ואת הקשר שלה לאיכות הלמידה והעלה תוצאות עגומות. יותר מכך, מורים רבים דיווחו שהם פחות שבעי רצון מעבודתם ואחד מכל שישה חושב לעזוב את המקצוע. המורים דיווחו כי בהוראה מרחוק הם חשו יותר לחץ ופחות אמפתיה כלפי התלמידים לעומת תחושותיהם בלמידה פנים אל פנים.

63% חשו לחץ בינוני עד גבוה ו־20% דיווחו על שחיקה בינונית עד רבה. בקרב 47% השחיקה התבטאה בעיקר בתשישות רגשית ובקרב 14% תופעה של דה־פרסונליזציה של התלמידים (תחושת ניתוק של אדם מעצמו). ד"ר גוטנטג ציינה בהקשר לממצא זה: "מצאנו ששחיקת המורים – רובן מורות, אגב – נבעה מהימצאותם 'בין הפטיש לסדן' בקונפליקט הבית־עבודה. מחד, מחויבות למקצוע ההוראה, ומאידך מחויבותם למשפחותיהם".

המחקר נעשה בקרב מדגם מייצג של כ־500 מורים בבתי ספר ממלכתיים וממלכתיים־דתיים בשיא הסגרים, השני והשלישי, והוא התבסס על סקר אינטרנטי שהופץ לאנשי ההוראה. המורים והמורות שנבחרו למחקר מלמדים בחטיבות ביניים שלמדו מרחוק במשך רוב שנת הלימודים הנוכחית.

מורים רבים דיווחו כי הם מרגישים שמעריכים את עבודתם פחות, שיש להם קשיים ביורוקרטיים בעבודתם, מחלוקות וחוסר חיבה כלפי מורים אחרים, פחות אהבה כלפי מקצוע ההוראה ותחושה שהמקצוע הוא חסר משמעות. באופן רחב יותר, מורים שחוקים דיווחו על יותר הרגשת דיכאון וחרדה ועל פחות שביעות רצון מחייהם. 26% דיווחו על תחושת דיכאון, לעיתים עד כל הזמן, ו־25% דיווחו על חרדה במשך יותר ממחצית מהזמן עד כמעט כל יום.

"אני שמחה לראות שיש מי שמתעניין במצב עובדי ההוראה, חוקר לעומק ולא אומר שהם מרוויחים ונהנים, כי האמת היא ההפך הגמור", אומרת מורה ותיקה לספרות. "חייבים לתת מענה, אחרת השחיקה תתבטא בעזיבה המונית של המקצוע ובפגיעה ממשית בבריאות הנפש של המורים".
נוסף להשלכות על רווחת המורים עצמם יש לשחיקה בתקופת ההוראה מרחוק גם השפעה על איכות ההוראה. מורים שחוקים פחות נטו להשתמש בטכניקות הוראה איכותיות בזום, בהשוואה למורים פחות שחוקים. 

החוקרות ציינו כי לנוכח הממצאים הן מקוות שהחזרה לשגרה וללמידה פנים אל פנים בכיתות יביאו לשיפור בתחושות בקרב מורים ותלמידים. עם זאת, גם בזמן החזרה לשגרה קיימת שחיקה רבה במקצוע.