יומיים לפתיחת שנת הלימודים, ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות ח"כ שרן השכל מתכנסת בשעה זו (שני) על מנת לשמוע סקירה של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, ויגאל סלוביק מנכ"ל משרד החינוך, בעניין היערכות משרד החינוך לפתיחת השנה.

במהלך הדיון, התייחסה שרת החינוך לפערים הרגשיים והחברתיים בקרב הילדים שלא למדו זה שנה וחצי ואמרה כי "אפשר ללמוד פחות פרקים בתנ"ך ולתת יותר מקום להיבט החברתי".

דבריה עוררו סערה והתנגדות והיא מיהרה להבהיר: "לא רציתי להלאות, אבל אני אומרת לכם: זה פחות תרגילים במתמטיקה, פחות טקסטים בהיסטוריה, פחות פרקים בתנ"ך".

יפעת שאשא ביטון מבהירה את דבריה על לימודי התנ"ך (צילום: ערוץ הכנסת)

היא הוסיפה והסבירה: "אנחנו נאפשר למורים לגלות קשב למצב שבו הכיתה מגיעה אליהם. בכל מקצוע אולי אנחנו נלמד פחות תוכן אבל אנחנו נדאג שהילדים יהיו איתנו. כי אני אומרת כל הזמן ילד שלא פנוי ללמידה לא ילמד. לכל מי שנבהל אין כאן חלילה פגיעה במקצוע אלא מהות ורעיון".

בפתח הדיון אמרה השרה שאשא ביטון: "לא היה מובן מאליו שנגיע ל-1 בספטמבר כפתיחת שנת הלימודים, בשבוע שעבר התקבלה החלטה בקבינט הקורונה כן לפתוח את השנה מתוך הכרה בחשיבות הכל כך גדולה של החזרת הילדים לשגרה של לימודים, יציבות ותחושת ודאות אחרי שנה וחצי כה מורכבות ומאתגרות".

"ברור לכולם שאי אפשר להסתכל רק על מגפת הקורונה, חייבים לתת את הדעת גם למגפות האחרות שליוו אותנו בשנה האחרונה. דובר רבות על הקשיים שחוו הילדים, על המצוקות הרגשיות והחברתיות שנקלעו אליהן, ילדים שפשוט התרסקו לנו או נפלטו מהמערכת הייתה נשירה והרבה נשירה סמויה שזה הכי מטריד, ראינו עלייה בדיווחים על דיכאון חרדות ומחשבות אובדניות, וזה לפני שנגענו בנושא הפערים הלימודיים".

"אני מודעת לחששות ההורים בציבור. כולנו רוצים לתת סביבה בטוחה אבל מדובר בניהול סיכונים ובמתווה שגובש יחד עם משרד הבריאות, להחזיר את היעדים למערכת ולעשות את המקסימום כדי לשמור את הבריאות שלהם ואת רצף הלמידה בבתי הספר". היא הוסיפה וציינה כי "נעשה סקר של כל ילדי ישראל בכתות ה'-יא' שיבחן את ההיבטים הרגשיים של התלמידים".

"צריך לזכור שגם המורים עברו שנה לא פשוטה. לחלק מהמורים היו גם ילדים בתוך הבית שאתם היו צריכים להתמודד. גם הם צריכים את המעטפת. צריכים שאנו כמשרד נאפשר להם לעשות את העבודה בשנה הקרובה בצורה רגועה". היא אף אמרה: "אפשר ללמוד פחות פרקים בתנ"ך ולתת יותר מקום להיבט החברתי".

"לסיום, מילה לגבי החינוך המיוחד- אין שאלה שצריך לפתוח את החוק, הרציונל של החוק חשוב אבל היישום בשטח מאוד מורכב אבל זה לא נותן את המענה והפתרון של השנה הקרובה. אנחנו עדים למצוקה מאוד גדולה לגיוס גננות לחינוך מיוחד ופתיחת גנים. יש עלייה מאוד גדולה באבחנה של ילדי החינוך המיוחד. אנחנו נעשה הכל כדי שכולם יקבלו את המענה הכי טוב שאנחנו יכולים לתת בזמן הזה".

בהמשך הוסיפה השרה: "מערכת החינוך היא פתרון ולא בעיה. בעקבות היקף הבדיקות שאנו עומדים לקיים רגע לפני פתיחת הלימודים מעל מיליון בדיקות נגלה מספרים של מאומתים שאולי לא הכרנו קודם לכן. צריך לומר את זה. הבשורה הטובה היא שנוכל לבודד מאסה קריטית של מאומתים שאחרת היו ממשיכים להסתובב בתוך הקהילה ויושבים בחג עם סבא וסבתא כשהם מאומתים ואיש לא יודע. אנו חלק מהמאמץ הכולל להתמודדות עם נגיף הקורונה".

מתווה פתיחת שנת הלימודים by maariv on Scribd

אחרי השרה דיבר יגאל סלוביק, מנכ"ל משרד החינוך: "השנה הזו תהיה שנה לא פשוטה. הקורונה לא בורחת ואני מניח שתלווה אותנו גם בחנוכה ופסח. נדרש לתת לזה מענה ולהתלוות אליה וללמוד לחיות לצידה במהלך שנת הלימודים הקרובה. יהיו תלמידים שילמדו מרחוק, יהיו כיתות שיצאו לבידוד ויהיו בתי ספר שאותם נאלץ לסגור, כמו בית הספר של חסידי גור באשדוד". 

"מערכת החינוך מוכנה לפתיחה שלה ב-1 בספטמבר, היא לא תהיה קלה ולא תהיה פשוטה. יחד עם המורים והמנהלים וההורים נוכל על השנה הזאת". הוא הוסיף: "86% מצוותי ההוראה מחוסנים. 50 ניידות חיסון יפעלו בבתי ספר בהם יהיו הסכמות של ההורים".

ח"כ אופיר סופר התנגד ואמר: "לא נכון לפתוח את מערכת החינוך ב-1 בספטמבר".