בתום דיונים ארוכים הודיעו בסוף השבוע משרדי הבריאות והחינוך כי הגיעו להסכמות באשר למתווה החינוך החדש. על פי המתווה, תלמידי בתי הספר והגנים ימשיכו ללמוד פרונטלית בבתי הספר, ושיטת הרמזור תופסק. כמו כן תבוטלנה הגבלת ה־70% והוראת צמצום המגעים (למידה במרחב הפתוח). 

מנהלת ביה"ס 'נופים' בתל אביב, סמדר מורס, שוחחה היום (ראשון) עם ענת דוידוב ב-103FM והתייחסה למצב הכאוטי במוסדות החינוך: "אנחנו חווים את הכאוס ואת הבלבול, ומרגישים שממש אי אפשר לראות מבעד למסך הערפל הסמיך הזה. אני מרגישה שהאמון במנהיגות הולך ומתמעט כי אין בהירות ואין שקיפות".



"אנחנו כבר שנתיים במשבר הקורונה, ועדיין אנחנו חווים את אותם דפוסים והתנהגויות כאילו שאין הפקת לקחים, כאילו שאין למידה, כאילו שאין התקדמות. אנחנו ממשיכים לקבל מתווים שמשתנים חדשות לבקרים, אנחנו צריכים ללמוד בכל יום הנחיות חדשות, לתווך אותם להורים. אנחנו עברנו לנהל חמ"ל קורונה ובית חולים, ולא בית ספר. אנחנו עוסקים כל היום בבדיקת מגעים, בבידודים, בדיווחים במערכות כאלה ואחרות ממחושבות, בחיסונים, בתווים ירוקים, במכתבים להורים, בהודעות לקהילה",הוסיפה.

לדבריה, "לצד החיים האלה בתוך הקורונה, יש ילדים שנזרקים לשולי השוליים, ואין לנו זמן ופניות כמו שצריך, לתת להם מענה. יש תחושה שההיבט הרפואי, שמשתקף דרך העדשה הצרה של משרד הבריאות, הוא זה שמשתלט על מערכת החינוך. עדיין יש ילדים שסובלים מפגיעות מתמשכות ורחבות היקף לאור התקופה האחרונה שהם ישבו בבית". 

בהתחייסה למתווה החדשה, אמרה מורס כי "אנחנו נכנסים לתוך לופ שאנחנו צריכים עכשיו גם כן לאסוף את תוצאות הבדיקות ולראות אם מורים נחשפו. מספיק שיש לי מורה אחד מאומת שישב בהשתלמות מורים, כל בית הספר יכול לשבת בבית ולהתחיל להתעסק בבדיקות. אנחנו נמצאים באמת בלופ אין סופי". 

בהמשך, תקפה את משרד החינוך ואמרה: "הייתי מצפה מהמנהיגות, שלדעתי נמצאת בשבר קשה ונוראי... שהמשרדים האלה, שניהם ישבו ביחד, שמשרד הבריאות יהיה קשוב יותר למשרד החינוך ולצרכים של הילדים, שייבנו פורום קורונה רב מקצועי, שישבו שם גם אנשי בריאות, וגם אנשי חינוך, ופסיכולוגים ויועצות ועובדות סוציאליות וגורמים בלתי פורמלים, וגורמי חינוך מהרשות ונציגי הורים, שישבו ביחד. זה כל כך בסיסי. מה הסיבה לזה שהמתווים מתחלפים השכם וערב? זה בדיוק שבר המנהיגות. פשוט אין שקיפות ואין נתונים, ואנחנו לא יודעים בכלל למה משנים את המתווים בצורה כזאת".

"איך יכול להיות שבדיקת האנטיגן הביתית הייתה הדבר הכי לא אמין עד לפני כמה ימים, והיום היא הקריטריון. קודם דיברו על PCR שהוא באמת מאוד אמין, היום PCR יצא בכלל מהמתווה. יש לי חבר שהוא מנהל בית ספר, אותו גורם מוסמך אמר לו, 'אתה צריך להכניס את הכיתה לבידוד, לאור הנתונים שהצגת'. יום למחרת, אותו גורם בדיוק אמר לו, 'אתה לא צריך להכניס את הכיתה. תוציא אותם מהבידוד, זה לא נכון'?", אמרה.

לדבריה, "תחשבי על מנהל בית ספר, מה הוא חושב על ההחלטות של הממשלה? מה הוא חושב על אותו גורם מוסמך שהוא עובד איתו? באיזה עיניים הוא מסתכל עליו? זו המציאות של מנהלי בתי הספר".

עוד הוסיפה מורס כי "כיתות הולכות ולומדות יותר ויותר בזום. בתי ספר נסגרים ועוברים לזום. אבל זה בדיוק מה שכל כך התנגדתי לו, כי אני חושבת שהזום הוא רעה חולה. הוא מנתק את הילדים עוד פעם ולא מאפשר להם שגרה ורצף לימודי, וגם לא לנו, רצף טיפולי, כדי לתת מענה לצרכים המאוד קשים שלהם או המאוד מורכבים שלהם. אנחנו רוצים לתת את המענה ולעבוד ולתת פתרונות לילדים, אבל לא מאפשרים לנו. הזום הוא לא הפתרון היחיד. נראה שאנשים חושבים פה על סקאלה של אפס ואחת, וזה לא עובד ככה". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103