בית הדין לעבודה הוציא הבוקר (חמישי) צו מניעה כנגד החלטתה של מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד להשבית את הלימודים במערכת החינוך. בעקבות כך, הלימודים יתקיימו כסדרם.

בהחלטת בית הדין נכתב כי ההודעה למורים והגננות נמסרה 11 שעות בלבד לפני פתיחת יום הלימודים - מועד שאינו מותיר זמן לקיום דיון במעמד הסתדרות המורים ומשרד החינוך. בית הדין קבע דיון במעמד שני הצדדים שיתקיים בשעה 14:00.

בעקבות מתווה ביטול הבידודים שייכנס היום לתוקף, הודיעה אתמול הסתדרות המורים כי תתקיים שביתה בבתי הספר והגנים במחאה על המתווה החדש, שמסכן לטענתם את המורות והמורים. לאור הודעת הסתדרות המורים, במשרד החינוך הודיעו כי הם פועלים להוצאת צווי מניעה.

תלמידים מגיעים ללימודים הבוקר (צילום: אבשלום ששוני)
תלמידים מגיעים ללימודים הבוקר (צילום: אבשלום ששוני)

בהודעה שהפיצה אמש יפה בן דוד מזכ"לית הסתדרות המורים נכתב: "עובדות ועובדי הוראה יקרים, לאור החלטת הממשלה שחושפת אתכם לנגיף הקורונה באופן שמסכן את בריאותכם ולנוכח אלפי פניות מכם, יינקטו מחר צעדי מחאה - אין להגיע מחר לבתי הספר ולגנים.  במוסדות החינוך המיוחד יתקיימו לימודים כרגיל. בכתות חנ"מ בבתי ספר רגילים - יצטרפו למחאה. אנא המתינו להנחיות באשר לצעדי מחאה נוספים".

בראיון שהעניקה לכאן ב' הבוקר, אמרה בן דוד: "קיבלנו את צווי המניעה. תפקידנו לדאוג ולשלומם של עובדי ההוראה, עובדי משרד הבריאות חזרו בהם מההחלטה לבטל את מתווה הבידודים. הממשלה מפקירה את עובדי ההוראה. יש מחסור בבדיקות".

"אני נוקטת בכל האמצעים, דיברנו עם כל מי שצריך, ביקשנו שלא תסכנו את עובדי ההוראה", הוסיפה מזכ"לית הסתדרות המורים. "אנחנו לא צריכים להיות מוחרגים מכלל המשק, אנחנו מגנים עליהם. שרת החינוך מפקירה את עובדי ההוראה, שתתעסק בענייני חינוך ולא בענייני בריאות".

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון מסרה קודם לכן, בתגובה להודעה על שביתה, כי ״צעדים כוחניים ופוליטיים על גבם של ילדי ישראל אינם ראויים ואינם מקובלים, בטח בימים מאתגרים כאלה. התנהלות אגרסיבית וחד צדדית לא בבית ספרנו. משרד החינוך פועל להוצאת צווי מניעה".

דורית חזן, יו"ר ארגון גננות מחנכות מבית ההסתדרות הלאומית מסרה בעקבות מתווה הבידודים: "גננות מחוסנות חולות, גנים נסגרים והממשלה ממשיכה להפקיר את הגננות. מאות גננות שחוסנו ונדבקו מעידות על תשישות וכאבים עזים גם לאחר החלמה. הגיע הזמן שממשלת ישראל תפסיק להפקיר את הגננות בשטח".

גם יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל הורה הערב לכל הסייעות בגני הילדים ברחבי הארץ, למעט בחינוך המיוחד, שלא להגיע מחר לעבודה כל עוד אין גננת בגן, ולא לפתוח את גני הילדים.

במקביל, בחדשות 12 דווח כי משרד החינוך והאוצר נערכים להוציא צווי מניעה בטענה שהשביתה בלתי חוקית עוד הערב, למרות שלא ברור אם מדובר בהכרזה רשמית על שביתה. עוד דווח כי גורמים בכירים אמרו כי ד"ר שרון אלרעי פרייס ביקשה מהמזכ"לית יפה בן דוד ללחוץ כדי שהמתווה יידחה - האשמה חמורה מאוד כלפי בכירה במשרד הבריאות שהתנגדה לביטול הבידודים.

כזכור, במשרד הבריאות רצו שמתווה הבידודים יוארך בשבוע נוסף, אך שר הבריאות וראש הממשלה לא הסכימו לכך והחליטו לבטל את המתווה כבר ממחר בבוקר, ולפי הדיווח יש גורמים בכירים שטוענים שמאחורי המהלך של בן דוד עומדת גם הבכירה במשרד הבריאות. 

מטעמה של ד"ר אלרעי פרייס נמסר בתגובה לדברים כי "הייתה שיחה, מזכ"לית הסתדרות המורים התקשרה אליה הבוקר להבין מה עמדת בכירי המשרד לגבי ביטול הבידודים, ד"ר אלרעי פרייס אמרה את עמדתה כפי שהובעה גם לדרג מקבלי ההחלטות, אך הם מכחישים את הדיווח שלפיו היא ניסתה ללחוץ עליה לכיוון כזה או אחר". 

בהמשך, גם משרד הבריאות פרסם הבהרה והכחיש את הדיווחים: "בהמשך לפרסום השגוי מהערב, משרד הבריאות מבקש להבהיר כי ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, לא ביקשה מיפה בן דוד, ולו ברמיזה, לפעול נגד יישומו של מתווה החינוך".

"בן דוד פנתה לד"ר אלרעי פרייס, על מנת לשמוע את עמדתם של בכירי המשרד על המתווה. ד"ר אלרעי פרייס הביעה את עמדתה המקצועית, כפי שעשתה בכל השבוע האחרון בדיונים המקצועיים. כל השאר - ספינים מכוונים שכל שמטרתם להכפיש".

ד"ר שרון אלרעי פרייס בוועדת החוקה, קרדיט דוברות הכנסת

מירום שיף, יו״ר הנהגת ההורים הארצית, תקף אתמול: ״זוהי הודעה אישית ליפה בן דוד, מזכ״לית הסתדרות המורים. במדינת ישראל, חיילים לא בורחים משדה המערכה, במדינת ישראל רופאים לא נוטשים את משמרתם בבתי החולים. במדינת ישראל, מורים לא עוזבים את התלמידים שלהם. את המלחמות שלך, את משחקי הכוחות , האגו וכיפופי הידיים , יפה, אל תעשי על חשבונם של הילדים שלא עשו לך כלום וכל חטאם הנורא הוא רצונם ללמוד, אחרי שנתיים מזוויעות״ .

כזכור, מוקדם יותר אתמול פורסם כי  מדיניות ביטול הבידודים במערכת החינוך תיכנס מחר לתוקף. לפי המדיניות החדשה, כל התלמידים במערכת החינוך יחוייבו לבצע שתי בדיקות אנטיגן בשבוע - בימים ראשון ורביעי. 

לפי המתווה החדש, התלמידים יידרשו לבצע שתי בדיקות אנטיגן בשבוע - בימים ראשון ורביעי, לפני ההגעה ליום הלימודים. עם כניסת המתווה לתוקף ובאופן חד פעמי יידרשו מחר כל תלמידי ישראל לבצע בדיקה ביתית לפני ההגעה ללימודים. 

לאחר ביצוע הבדיקה, נדרש התלמיד או אחד מהוריו לדווח על כך בפורטל משרד החינוך. תלמיד שתוצאת הבדיקה הביתית שלו שלילית יגיע למוסד החינוכי לשגרת לימודים, בעוד תלמיד שתוצאת הבדיקה הביתית שלו חיובית לא יגיע ללימודים וייגש להיבדק בתחנת בדיקה מפוקחת.

במקרה כזה, אם תוצאת הבדיקה המפוקחת היה שלילית - התלמיד יוכל לשוב למוסד החינוכי לשגרת לימודים. אך אם תוצאת הבדיקה המפוקחת חיובית - התלמיד יבצע חמישה ימי בידוד מלאים.

המתווה החדש יוחל על תלמידים בכל הגילים (עד 18) במוסדות החינוך הבאים: גני הילדים לרבות פעוטונים, בתי ספר יסודיים, חטיבות הביניים והתיכונים, ישיבות ופנימיות.