שרת החינוך חתמה היום (שלישי) על אישור רפורמת הבגרויות החדשה המתמקדת במקצועות המח"ר (מורשת חברה ורוח): היסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות. יו"ר ארגון המורים, רן ארז, שוחח הערב עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM ו הסביר מדוע הוא כה מתנגד לרפורמה: "לא מחפשים כל הזמן לקלקל, גם הפעם היו לנו שיחות עם שרת החינוך וגם העלנו בפנייה את כל החששות שלנו. קיבלנו ממנה בצורה שלא משתמעת לשתי פנים שההיא מתכוונת לטוב, שהכול יהיה בסדר, היא תדאג ששעות לא יקוצצו ומורים לא יפגעו בשכרם".

"ברגע שהדברים האלו צריכים להעלות בכתב ולהיות חתומים גם במשרד האוצר, משרד האוצר כדרכו מפנצ'ר את הסיכום ואין סיכום. רק להסתמך על המכתב של השרה אנחנו לא יכולים. שי פירון שהיה שר חינוך עשה רפורמה, כתב לנו מכתב והיום שרת החינוך מבטלת את זה. מי יודע מה יהיה בעוד חודש או שנה עם שר אחר? אם אין התחייבות ברורה של משרד האוצר הכול זה חלף עם הרוח", הוסיף.

לדבריו, "המאבק שלנו התחיל בכך שאנחנו דואגים לזהות הישראלית והיהודית שלנו. ברגע שלא נבחנים בתנ"ך, בספרות, באזרחות, בהיסטוריה, למעלה כדי להצליח במקצועות אחרים יתחילו לקחת שעות מספרות והיסטוריה כדי לחזק את המתמטיקה והאנגלית. המקצועות האלו יתחילו להתמעט ולהצטמצם וגם מורים יפגעו, אבל אין ספק שקודם כל זה יפגע בזכות הישראלית שלנו. אנחנו דואגים גם לזה וגם לזה. אם ארכיטקט הכי מוכשר מתכנן בניין יפה ומשוכלל, בלי פועלים ובלי פיגומים הבניין הזה יישאר על הלוח".

"במקרה שלנו הפועלים הם המורים, אי אפשר לעשות את הרפורמה הזו בלי המורים, אלו שצריכים לעשות את העבודה. אם לא מבטיחים לנו שכמות השעות שמלמדים היסטוריה, תנ"ך וספרות לא תישאר לפחות כפי שהיה ולא יקצצו את זה כדי לחסוך כסף אז ברגע שעוברים למבחנים פנימיים מנהלים יגידו למורים לא נורא תלמד ספרות שעתיים פחות ואנחנו נסתדר עם הציונים. אנחנו מכירים את המערכת ויודעים שזה יקרה", אמר.

יפעת שאשא ביטון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יפעת שאשא ביטון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עוד הוסיף ואמר כי "עדיף שתהיה בגרות חיצונית בתנ"ך כי כאשר יש לך מטרה אתה חותר כדי להשיג אותה. ברגע שאין בגרות חיצונית מתחילים להתפשר, עם פחות לימודים. שי פירון החליט שבתנ"ך כמו במקצועות אחרים יהיו 30 אחוזים מהלימודים פנימיים ו-70 אחוזים לבגרות חיצונית, מה שמו ב-30 אחוזים? את לימודי השואה מפני שזה משהו פנימי ואפשר להסתדר".

"אני רוצה לומר שבשיטות הישנות שהיו לפני שנים, בהם למדנו, עובדה שגם אתה, בן כספית ואני הגענו למה שהגענו. ילדים למדו אז גם בגיל שלוש לקרוא והיום מגיעים לכיתה ז'-ח' ולא יודעים לקרוא. אני לא רואה בישן דבר פסול, אין שום סיבה לא לחדש אבל יחד עם זאת לא להזניח את מה שהיה טוב. הכתובת עומדת באוצר, הם אלו שמחזיקים את פנקס הצ'קים והמפתחות - פקידי האוצר הם בעלי המאה ובעלי הדעה", סיכם. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm