יו"ר ארגון המורים רן ארז הודיע בימים האחרונים על החרפת הצעדים בסכסוך העבודה בין הארגון לבין משרד החינוך והאוצר. היום (רביעי) הסבירה מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר ב"איפה הכסף" ב-103FM כי למרות המאבק, גם במשרד החינוך מבינים שצריכים לשפר את תנאי המורים.

"המאבק לשיפור שכר המורה הוא מאבק צודק. אנחנו לגמרי באותו הצד כולנו. נדרש שיפור של שכר המורים, כפי שאמרת בפתיח שלך. מה שציירת זהו מחסור חלקי כי ישנו מחסור באנשים פרה רפואיים, מחסור בסייעות, מחסור בגננות, וגם מנהלים לא מתנדבים. המשימה של אנשי החינוך ושל המנהלים היא מאוד מורכבת", פתחה שטאובר את דבריה.

היא הוסיפה כי המאבק הזה הוא לא דבר שנולד יש מאין, אלא עומדות מאחוריו שנים של משבר: "המשבר הזה הוא משבר שלא קיבל התייחסות מספקת בשנים האחרונות, הסימנים תמיד היו והקורונה החריפה והעצימה אותם. השחיקה והמאמץ שנדרש מאנשי החינוך בשנתיים האחרונות - אני רוצה להזכיר שמנהלים הכינו עשרים מתווים בשנה, והמורים הם אלה שהחזיקו את המשק פתוח, הם שמרו על קשר עם הילדים באותה התקופה תוך כדי התמודדות עם החרדות שלהם. כרגע, שאנחנו זקוקים להתחדשות המערכת ומביאים רפורמות נהדרות בכדי להבטיח עתיד טוב יותר לבוגרים ולמדינה המורים נמצאים במצב כזה בו הם לא יכולים להרים את הראש". 

כזכור, סיבה אחת שהובילה לפתיחת סכסוך העבודה הייתה הרפורמה שהביאה שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא-ביטון: "הוא מדבר על מקצועות מדעי הרוח, ועל הרפורמה של הלמידה. מצבם של מדעי הרוח הוא בכי רע, בואו נסתכל לאמת בעיניים. באה השרה ואומרת אני עושה מהלך בשיתוף עם הרבה מורים ואנשי אקדמיה שבא לחזק את מדעי הרוח. מעבר לזה, השרה שותפה במאבק לשיפור שכרם של המורים והיא אמרה את זה מעל לכל במה. הרבה מאוד שנים דיברו במערכת על פיילוטים כאלה ואחרים, ומורים גם בלי פיילוטים עושים דברים נפלאים ומובילים חדשנות, אבל מדינת ישראל כמערכת שלמה עדיין זקוקה להתחדשות. אנחנו יוצאים למהלך שהמעגל השלם שלו הוא בן שלוש שנים - אנחנו מתחילים בשכבת י' ובמשך שנה וחצי מלווים את המורים בשלב הראשון של התוכנית".

בנוסף, מנכ"לית משרד החינוך הסבירה כי נכון לשנת 2022, בישראל ישנם כ-200 אלף מורים, אשר עליהם המערכת רוצה לשמור באמצעות שיפור השכר. "זה לא שמחר אין מורים במדינת ישראל, אבל אין מספיק. השאלה היא לא האם יש מורה בכיתה, אלא האם יהיה מורה המתאים בכיתה. יש הבנה מוחלטת שהסכם השכר של המורים צריך להסתיים בשבועות הקרובים, הרבה לפני תחילת השנה. חייבים להביא בשורה למורים, ויש על זה הסכמה גורפת. בו זמנית, צריך להתאים את המיומנויות של המערכת לחיים בעידן הזה", אמרה המנכ"לית.

שטאובר אף ציינה כי המשבר לא יוכל להיפתר מבלי התערבות של משרד האוצר: "גם באוצר, ואני צריכה להגיד את זה בעדינות, זקוקים לקבל מסגרת תקציבית בכדי להתמודד עם זה. אפשר להסכים על העקרונות, אבל בסוף צריך להבין כמה כסף מביאים אל השולחן. הם עצמם עדיין לא יודעים את זה, ועל זאת התמרמרות".

"אני נוטה להאמין, שלמרות ההצהרות על הפגיעה של הרפורמה, רן ארז מבין וגם שמע ממני את התשובות לחששות שלו מפני הרפורמה ולגביי המחויבות שלנו לא לפגוע בתנאים ובשכר של המורים. יש התחייבות כתובה בנושא גם של השרה וגם של הממונה על השכר. הוא הגיש רשימה של תביעות שחשובות לו. השרה אמרה מה היא מוכנה לתת אבל לא כל הדברים תלויים בה. גם פה האוצר צריך להסכים ולקיים את הדיונים כדי להביא להבנה והסכמה כדי לשפר את מה שצריך לשפר במערכת. כמו שהממשלה ידעה לעשות סל לקורונה ולהביא משאבים גם בהעדר תקציב, צריך להבין שלפעמים הטיימינג הוא קריטי. והטיימינג הוא קריטי פה כי מורים יושבים על הגדר", סיכמה.

בסיום השיחה היא ביקרה את מנכ"ל ארגון המורים והסבירה כי משרד החינוך יוציא צווי מניעה כדי למנוע שביתה: "חד משמעית. אסור לפגוע במערכת החינוך, אסור לפגוע בילדים האלה. הם ישבו בבית מספיק זמן ונפגעו בנזקים של קורונה".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM