עימות פרץ היום (ראשון) בין שר האוצר, אביגדור ליברמן, ושרת החינוך, יפעת שאשא ביטון על רקע התוכנית לייעול מערכת החינוך שהציג במסיבת עיתונאים. שאשא ביטון איימה כי ללא שיפור משמעותי בשכר המורים, תקציב המדינה הבא לא יעבור. מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית ורון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, שוחחו על כך עם ענת דוידוב, בתוכנית "איפה הכסף?" ב-103FM

בפתח דבריו התייחס שיף למתווה: "המתווה שהוצג היום הוא מאוד חשוב, נאמרו שם אמירות מאוד חשובות. אני חושב שהן פותרות לא מעט מהבעיות, הן בהמשך להרבה מאוד מעשים שנעשו על ידי שרת החינוך השנה. זה מה שישדרג אותנו, זה לא מספיק רק לתת עליית שכר".

על פרטי המתווה אמר: "שר האוצר אמר היום 'אני מוכן לתת עליית שכר למורים אבל אני רוצה שלצד העלייה יהיו שינויים נוספים', כגון תגמול עבור הישגים, עבור מצוינות, התאמת ימי חופש במערכת החינוך, שזה חשוב גם לנו ההורים".

בתגובה נשאל על הביקורת מצד המורים על המתווה. שיף השיב: "הקשבתי לו (ליברמן) טוב, הוא אמר שהוא מתכוון לעלות שכר לכולם ויותר למורים הצעירים. הוא לא נכנס למספרים ואני גם לא חושב שבמסיבת עיתונאים מישהו מצפה ששר האוצר ינהל מו"מ, זה לא המקום ולא העת". 

"כולנו מבינים שיש לנו בעיה אצל המורים הצעירים, הם לא מגיעים למערכת החינוך. אפשר ללכת למכללות היום ולראות שאין ביקוש למקצוע הוראה, אנשים לא רוצים ללמוד את המקצוע הזה ואם לא ניתן למורים הצעירים נהיה בבעיה חמורה", הוסיף. 


"אם יפה בן דוד אומרת וגם שר האוצר אז איפה הבעיה שלנו?"

עוד אמר שיף כי הוא לא רואה בעיה שתוביל לעיצומים, מאחר שלדבריו יש הסכמה עקרונית בין ליברמן ובין מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בו דוד על כך שהשכר של המורים הצעירים כיום הוא נמוך: "מתחיל להישמע שתהיה לנו הסכמה. אם גם יפה בן דוד אומרת וגם שר האוצר אז איפה הבעיה שלנו? שניהם אומרים שצריך לתת יותר למורים המתחילים, שניהם אמרו שצריך לתת לוותיקים". 

על גמישות המנהלים אמר: "ליברמן דיבר על זה בצורה מאוד ברורה, הוא אמר שבמדינת ישראל לוקח לפטר מורה מעל 300 ימים, מצד שני בצרפת לוקח 63 ימים ואין שום סיבה בעולם שאצלנו זה לא יהיה בלוחות זמנים סבירים. כולנו מכירים את המורים בבתי הספר שנמצאים שם והמנהל לא יודע מה לעשות איתם, הם רק מקלקלים". 

עוד נשאל, האם ההפגנה של הסתדרות המורים, המתוכננת להתקיים מחר ברחבת המוזאון בתל אביב, באה בתזמון מקרי בלבד. שיף אמר כי "היה חשוב לשמוע את שר האוצר, הוא אמר דברים מאוד חשובים. אני לא חושב שאי פעם שמענו את שר האוצר אומר שהוויכוח בנינו הוא בכלל לא על עליית השכר, בזה יש הסכמה. חשוב לשמוע את זה, הוא אמר 'אני חושב שמגיע שכר הגון והוגן למורים ולמנהלים'. אני חושב שהדיון הוא מה בנוסף, על זה יש כנראה ויכוח, על זה הם מתווכחים ובצד הזה דווקא אנחנו ההורים רוצים את המצוינות, להגיע להישגים".




"הכשל הזה של אי הסנכרון בין מערכת החינוך ליומן היומיומי של כולנו הוא בעייתי"

בהמשך הצטרף לשיחה רון תומר והתייחס לדברים שאמר שר האוצר היום: "מה שחשוב ממסיבת העיתונאים זה לא רק המה, זה גם האיך. פעם ראשונה ששר האוצר ומשרד האוצר משנה כיוון ומבין שכל הנושא של ההוראה בישראל וכל הנושא של לוחות הזמנים וגם תגמול המורים זה לא רק נוגע למו"מ צר שבין האוצר למורים, בסוף אנחנו כמגזר עסקי כולנו רוצים הוראה טובה כדי לייצר את דור העתיד". 

עוד אמר תומר: "לכן החשיבות ששמו ליד השולחן גם אותנו וגם את ההורים היא קריטית ומראה על גישה שונה - על זה אני כבר אומר שאפו. עכשיו באמת השאלה איך אנחנו מייצרים את המצוינות במערכת החינוך מצד אחד ומצד שני עוזרים לתלמידים וההורים להינות מהפירות האלו".

כמו כן, התייחס למשמעות שמאחורי סנכרון ימי החופשה של צוותי ההוראה עם שוק העבודה: "במרכז יש הרבה פעילויות גם בחודש אוגוסט לילדים ואם אתה מרוויח שכר קצת מעל הממוצע אתה גם יכול לעמוד בזה. אבל אם אתה גר בפריפריה ואתה לא מרוויח שכר מעל הממוצע, אם אתה משפחה חד הורית, אם אתה אישה שלצערי הרבה פעמים הנטל נופל עליה וזה גורם לה למעין תקרת זכוכית בהתקדמות בעבודה, אתה מבין כמה הכשל הזה של אי הסנכרון בין מערכת החינוך ליומן היומיומי של כולנו הוא בעייתי".

"זה דבר שהוא חוצה דברים. יש מגזר אחד שלא סובל מאי ההתאמה הזו וזה המורים. המורים תמיד יוצאים לחופש כשהילדים שלהם יוצאים לחופש. לכל מורה, ואני לא מדבר על ראשי איגודים הם לפעמים מתבצרים בעמדתם, אבל לכל מורה יש קרובי משפחה והם רואים מה קורה פה ולכן אם כבר באים לפתור את חולי מערכת החינוך, וכן, צריך לתגמל את המורים כשורה", הדגיש נשיא התאחדות התעשיינים.

עוד הוסיף והדגיש כי "שר האוצר אמר שהוא מוכן להכניס את היד לכיס אבל אם הוא כבר עושה את המעשה הזה בואו נעשה את זה חכם שהתועלות יהיו לא רק להשתיק את השביתה הבאה או בשנתיים הקרובות אלא בואו נייצר פה מערכת חינוך שמקדמת מצוינות. זה גם איך פותחים את הכיס, לא רק כמה". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM