מחאת עובדי ההוראה עולה שלב: כ-15 אלף מורים הגיעו היום (שני) להפגין ברחבת מוזיאון תל אביב במחאה על שכרם ועל המשא ומתן התקוע עם משרד האוצר. במסגרת המחאה, הלימודים הסתיימו היום בשעה 13:00. בהודעת הסתדרות המורים על השביתה החלקית נכתב: "מורות, גננות ומנהלות אומרות די לשכר עלוב. זו הפגנת מחאה להצלת מערכת החינוך מקריסה".

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד התקבלה בתשואות. היא עלתה לנאום, המפגינים צעקו לעברה "לא להתקפל" והיא החלה לשיר יחד איתם "כל העולם כולו גשר צר מאוד והעיקר לא לפחד כלל". בפתח נאומה אמרה כי "ההפגנה היא לא עוד עצרת מחאה. התכנסנו עובדי הוראה ממטולה עד אילת, חילונים וחילוניות, ערבים ויהודים מכל קצות הקשת הפוליטית. ההתכנסות שלנו כאן היא לא פחות מאזעקת צבע אדום".

יפה בן דוד בהפגנת המורים בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
יפה בן דוד בהפגנת המורים בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

הפגנת עובדי ההוראה (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת עובדי ההוראה (צילום: אבשלום ששוני)

בן דוד תקפה את שר האוצר אביגדור ליברמן, וטענה כי הוא "נפל למלכודת ונגרר אחרי הפקידים". לדבריה, "אתמול הוא עשה מסיבת עיתונאים ובמקום להושיב לידו אנשי חינוך, הוא הושיב את נשיא התאחדות התעשיינים. נגמרה הבושה. הוא הוכיח שהוא רואה בעובדי ההוראה בייביסיטר לאומי שכל תפקידם הוא לאפשר לבכירי המשק להמשיך להתעשר על חשבון הציבור".

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, מסרה הערב: "עוצמת מחאת המורות והמורים מציפה את גודל המצוקה בשטח וממחישה שהזמן דוחק יותר מתמיד. נמשיך להילחם כדי ששכר המורים יעלה משמעותית ומעמד המורה יתחזק".

הפגנת עובדי ההוראה (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת עובדי ההוראה (צילום: אבשלום ששוני)

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, אמר בהפגנה: "המצב ידוע כבר שנים ארוכות, ובכל זאת ממשלה אחרי ממשלה נכשלות בטיפול הנחוץ לחינוך בישראל. אין זו רק העלאת השכר הנחוצה למורות ולמורים. צריך להבטיח לצוותי החינוך רווחה מקצועית, זמן להתפתחות מקצועית ואפיקי התקדמות. מגיע לכל מורה, מחנכת וגננת גיבוי חד משמעי מול הורים אלימים ומול התערבות יתר.
 
"גבירותיי ורבותיי, התרגלנו מדי שנה לאיומים שהשנה לא תפתח. השנה אין צורך לאיים. פשוט לא נוכל לפתוח את שנת הלימודים כסדרה. מצוקת כוח האדם לקראת שנת הלימודים הבאה עצומה. במערכת החינוך של תל אביב-יפו לבדה חסרים יותר מ-600 עובדות ועובדי הוראה, וזה בלי לדבר על מקצועות המעטפת שנחוצים למערכת כמו אוויר לנשימה. אנחנו מנסים להתמודד עם החוסרים בדרכים משלנו, אבל זה אפילו לא קרוב להיות מספיק. אסור שזה יהיה תלוי רק ברשות המקומית".

הפגנת עובדי ההוראה (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת עובדי ההוראה (צילום: אבשלום ששוני)

סגנית ראש העיר תל אביב, ציפי ברנד, הגיעה גם היא להפגנה. "נטישת המורים דורשת פתרון מורכב ומשולב. לצד שיפור השכר, גם העיריות יכולות וצריכות לנקוט פעולות לשימור המורים". היא הוסיפה, "הגעתי היום להפגנה כי אני לחלוטין מזדהה עם מאבק המורים. בעיריית ת"א אנחנו כבר מקדמים פעולות לטובת העניין: תוספת שעות למערכת, השתתפות במימון הסבת אקדמאים ודיור בר השגה ייעודי למורים", אמרה.

יושב ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית, עומר שחר: "״מי כמוכם המורים, יודעים שהציונים והערכה הם חשובים אבל מעשים יותר. וככה בדיוק, אנחנו מצפים מהמדינה. הגיע הזמן לעשות מעשה, להציב את מערכת החינוך בראש סדר העדיפויות ולא רק בהתפלגות התקציב אלא גם במהות. הגיע הזמן שהמדינה תפגין באופן ברור את הערכה והאמון שלה באנשי החינוך במטרה למצב את כבוד המורה בישראל. כן! גם בכך שמורים יכולו להתפרנס בכבוד במדינה שלנו".

בן דויד כתבה לעובדי ההוראה לקראת ההפגנה: "השלכות התנהלות זו של האוצר לא פחות ממזעזעות. עובדי הוראה רבים כבר עזבו את המערכת ועוד רבים מתכוונים לעשות כך בסוף השנה הנוכחית. בואו לצעוק בקול ברור: די להרס מערכת החינוך. די לפגיעה בעובדות הוראה ובעובדי הוראה".

במקביל, ארגון "גננות מחנכות" מבית ההסתדרות הלאומית שאלפי הגננות המאוגדות בו השתתפו במחאה בתל אביב מסר כי: "שהגננות והמורות יזכו למשכורות נורמליות ולא ייחשבו כעובדי קבלן.  מגיעות לנו זכויות ובאנו להיאבק עליהן. הגיע הזמן שראשי הממשלה יתעוררו ויצילו את החינוך בישראל. אלפי גננות עוזבות בכל שנה את המקצוע כי המשכורת והתנאים עלובים. אסור שהגננות יופקרו, במצב הקיים, הענף יקרוס תוך מספר שנים".

מוקדם יותר, שר המשפטים, גדעון סער, שכיהן בעבר כשר החינוך, התייחס למשבר מול המורים בישיבת סיעתו ואמר: "אנחנו נמצאים במשבר לא פשוט אחרי שנתיים של קורונה. שרת החינוך עומדת בחזית על מנת לייצב את המערכת הזו שנמצאת במצב משברי ובו רבים מעובדי ההוראה עוזבים את המערכת. אנחנו מזהים שרבים עוזבים".

"שרת החינוך הביעה עמדה ברורה ביותר, בין שאר הדברים החיוניים: העלאת שכר המורים כדי לתגמל את מי שצריך לתגמל - את מי שעוסקים בחינוך, כמובן שיש את עניין המורים הצעירים שאותם צריך לתגמל, אבל צריך להיות תיקון בשכר המורים. אני מצפה מהממשלה כולה, לרבות שר האוצר, לתת גיבוי לשרת החינוך בסוגיה הקריטית הזו, כדי שנוכל להבטיח את עתיד מערכת החינוך ובכך את עתיד המדינה", אמר סער.

אתמול קיימו עשרות עובדות ועובדים במקצוע ההוראה משמרות מחאה מול ביתם של ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון. במהלך ההפגנות יצאה שרת החינוך לשוחח עם המפגינים ואמרה להם: "אנחנו מדברים על אופק התפתחותי בתוך מערכת החינוך. זאת אומרת, שהשכר לא יישאר סטטי. מורה שנכנס למערכת, יידע שהוא יוכל לשדרג את השכר שלו במהלך השנים ולפרנס את עצמו בכבוד".

כמו כן, עימות פרץ אתמול בין שר האוצר, אביגדור ליברמן, ושרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, בעקבות תוכנית לייעול מערכת החינוך שהציג ליברמן במסיבת עיתונאים. שאשא ביטון איימה כי ללא שיפור משמעותי בשכר המורים, תקציב המדינה הבא לא יעבור. יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, אמר אתמול בתוכניתה של ענת דוידוב ב-103FM כי הוא לא רואה בעיה שתוביל לעיצומים, מאחר שלדבריו יש הסכמה עקרונית בין ליברמן ובין מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בו דוד על כך שהשכר של המורים הצעירים כיום הוא נמוך: "מתחיל להישמע שתהיה לנו הסכמה. אם גם יפה בן דוד אומרת וגם שר האוצר אז איפה הבעיה שלנו? שניהם אומרים שצריך לתת יותר למורים המתחילים, שניהם אמרו שצריך לתת לוותיקים".