אפקט הקורונה: רק 43% מהתלמידים שולטים ברמה גבוהה בשפה העברית

בתום שנתיים של קורונה, משרד החינוך הציג את תוצאות ההערכה שקיימה הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך בקרב תלמידי כיתות ד' בשפת אם בשנת הלימודים תשפ"ב

אליאב בטיטו צילום: בועז רובין
שאשא ביטון בוועדת החינוך: "אפשר ללמוד פחות תנ"ך ולתת יותר מקום להיבט החברתי" (צילום: ערוץ הכנסת) | צילום:

בתום שנתיים של קורונה, משרד החינוך הציג היום (שלישי) את תוצאות ההערכה שקיימה הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך בקרב תלמידי כיתות ד' בשפת אם בשנת הלימודים תשפ"ב. תלמידים אלו היו באמצע כיתה ב' בשלב שבו פרצה המגפה. במסגרת המבחן, נבחנה שליטתם של התלמידים במיומנויות הבנת הנקרא, הכוללות בין היתר איתור מידע, מיון של פרטי מידע, הכללות והשוואות, זיהוי והערכת אמצעים ספרותיים, וכן נבחן הידע שלהם בלשון.

43% מהתלמידים דוברי העברית הם ברמה ה'גבוהה' בהבנת הנקרא. לעומת זאת, 26% מהתלמידים הם ברמה ה'נמוכה'. כמו כן, נרשמו פערים ניכרים על רקע חברתי-כלכלי, ככל שרקע זה של התלמידים גבוה יותר, כך הישגיהם גבוהים יותר. 50% מהתלמידים מרקע חברתי-כלכלי גבוה הם ברמה ה'גבוהה' בהבנת הנקרא, לעומת רק 27% מהתלמידים מרקע נמוך.

במקביל, רק 3% מהתלמידים דוברי הערבית הם ברמה ה'גבוהה' בהבנת הנקרא. לעומת זאת, 48% מהתלמידים הם ברמה ה'נמוכה מאוד' אשר מצביעה על קושי רב בהבנת הנקרא, ובכלל זה קושי בקריאה. כאשר מאפיינים את בתי הספר לפי שיעור התלמידים בכל אחת מרמות הביצוע בהבנת הנקרא, מוצאים כי בחמישה מכל שישה מבתי הספר (83%) יותר מרבע מהתלמידים סווגו לרמת הביצוע ה'נמוכה מאוד'.

תלמידים בכיתה
תלמידים בכיתה | צילום: הדס פרוש

כמו כן, נרשמו פערים ניכרים בין תלמידים ממגזרים שונים כך שהישגי תלמידים במגזר הבדואי בדרום נמוכים יותר מהישגי תלמידם במגזר הערבי ובמגזר הדרוזי. בכל המגזרים שיעור התלמידים ברמה ה'גבוהה' הוא נמוך מאוד עד אפסי. 61% מהתלמידים במגזר הבדואי בדרום, 48% מהתלמידים במגזר הדרוזי ו- 42% מהתלמידים במגזר הערבי הם ברמה ה'נמוכה מאוד'.

תגיות:
משרד החינוך
/
עברית
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף