בתום שנתיים של קורונה, משרד החינוך הציג היום (שלישי) את תוצאות ההערכה שקיימה הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך בקרב תלמידי כיתות ד' בשפת אם בשנת הלימודים תשפ"ב. תלמידים אלו היו באמצע כיתה ב' בשלב שבו פרצה המגפה. במסגרת המבחן, נבחנה שליטתם של התלמידים במיומנויות הבנת הנקרא, הכוללות בין היתר איתור מידע, מיון של פרטי מידע, הכללות והשוואות, זיהוי והערכת אמצעים ספרותיים, וכן נבחן הידע שלהם בלשון.

43% מהתלמידים דוברי העברית הם ברמה ה'גבוהה' בהבנת הנקרא. לעומת זאת, 26% מהתלמידים הם ברמה ה'נמוכה'. כמו כן, נרשמו פערים ניכרים על רקע חברתי-כלכלי, ככל שרקע זה של התלמידים גבוה יותר, כך הישגיהם גבוהים יותר. 50% מהתלמידים מרקע חברתי-כלכלי גבוה הם ברמה ה'גבוהה' בהבנת הנקרא, לעומת רק 27% מהתלמידים מרקע נמוך. 

במקביל, רק 3% מהתלמידים דוברי הערבית הם ברמה ה'גבוהה' בהבנת הנקרא. לעומת זאת, 48% מהתלמידים הם ברמה ה'נמוכה מאוד' אשר מצביעה על קושי רב בהבנת הנקרא, ובכלל זה קושי בקריאה. כאשר מאפיינים את בתי הספר לפי שיעור התלמידים בכל אחת מרמות הביצוע בהבנת הנקרא, מוצאים כי בחמישה מכל שישה מבתי הספר (83%) יותר מרבע מהתלמידים סווגו לרמת הביצוע ה'נמוכה מאוד'.

תלמידים בכיתה (צילום: הדס פרוש)
תלמידים בכיתה (צילום: הדס פרוש)

כמו כן, נרשמו פערים ניכרים בין תלמידים ממגזרים שונים כך שהישגי תלמידים במגזר הבדואי בדרום נמוכים יותר מהישגי תלמידם במגזר הערבי ובמגזר הדרוזי. בכל המגזרים שיעור התלמידים ברמה ה'גבוהה' הוא נמוך מאוד עד אפסי. 61% מהתלמידים במגזר הבדואי בדרום, 48% מהתלמידים במגזר הדרוזי ו- 42% מהתלמידים במגזר הערבי הם ברמה ה'נמוכה מאוד'.

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, מסרה: "מבחן השפה רחב ההיקף נועד לבדוק את רמת התלמידים במקצוע היסוד המהווה בסיס לכל הלמידה, לאחר שנתיים מורכבות של למידה לא סדירה בשל הקורונה. הנתונים יאפשרו מתן מענים מדויקים במקומות בהם ישנם פערים, בהתאם למצב הקריאה והכתיבה הייחודי במוסדות החינוך השונים. כבר השנה התחלנו לפעול לצמצום הפערים ואנו נמשיך ונמקד את המענים במקומות שידרשו לכך שכן מדובר בתהליך שימשך יותר משנה אחת".

מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, אמרה: "המשרד מודע לפערים שצברו התלמידים לאורך הקורונה, ולכן מאז שנפתחה שנת הלימודים הנוכחית נלחמה שרת החינוך להשיב את התלמידים אל מוסדות החינוך, ליצור בעבורם רצף לימודים, חוסן רגשי וחברתי. לצד זה, הקצה המשרד יותר מחצי מיליארד ש"ח לטובת מיקוד המענים בתחום הרגשי, החברתי והלימודי, בדגש על מקצועות הליבה: שפה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים. אנחנו נמשיך ונפעל ללא לאות ונמצא כל כלי שעומד לרשותנו כדי להבטיח לכל תלמידה ותלמיד שיוויון הזדמנויות אמיתי".