יממה לאחר שחשף משרד החינוך כי חסרים אלפי מורים במערכת, שוחחה היום (שני) מנכ"לית המשרד דלית שטאובר עם ענת דוידוב בתכניתה "איפה הכסף" ב-103FM והסבירה מדוע דווקא השנה חסרון המורים כל כך בולט. לטענתה, המורים שסיימו זה עתה את הכשרתם ממתינים בקוצר רוח להסכם השכר: "הם מחכים לראות אם יוכלו להתקיים ממשכורת מורה".

בממשלה הבאה לא צריך למנות שר חינוך, צריך ראש מועצת חינוך | דעה

הגיעה העת להעניק לעובדי ההוראה את התגמול הראוי על עבודתם החיונית | גדעון רייכר

שטאובר אמרה כי "קרוב ל-4000 מורים שסיימו את מכללות ההכשרה להוראה ואת הלימודים שלהם באוניברסיטאות יושבים על הגדר ומטפטפים למערכת בקצב מאוד איטי, מעולם זה לא היה כך. הם בעידן שבו אין אבטלה, יש הרבה אופציות, הם מחכים לראות האם הם יוכלו להתקיים ממשכורת של מורה. בדרך כלל הנתונים מראים שתשעים אחוזים מבוגרי ההכשרות משתלבים במערכת, לא כל מי שלומד הוראה הולך לעבוד בהוראה כי יש עוד הצעות במשק. היום אנחנו רואים הצעות מאוד משמעותיות שהם מקבלים בכל עולמות התוכן האחרים. יש פה פוטנציאל עצום שיכול מאוד לסייע".

עוד היא סיפרה כל כל התהליכים שמנסים במשרד החינוך להתניע, בהם גם שכר המנהלים ותוכניות נוספות, לא יצליחו לעזור אם לא יעבור הסכם השכר. "אי אפשר לחזור לסנריו הזה, של מתח עצום ועננה שחורה", הדגישה.

עוד קודם לכן, מנכ"לית משרד החינוך הסבירה את האתגר הגדול בשנת הלימודים הקרובה: "אנחנו נמצאים מול אתגר מאוד גדול, התרעתי עליו מיד עם כניסתי לתפקיד שאני מאבחנת סימנים של משבר אסטרטגי ולא של פלסטר של פתיחת שנת לימודים אחת. בעיות שלא נולדו השנה הזו אבל מאוד הועצמו. לצד כל הפעולות שאנחנו נוקטים בהם, התקווה הגדולה זה הסכם השכר".

"היום יש פגישה, יפה בן דוד דיברה על שלושה דברים - על הצורך בהצעה קונקרטית וזה באמת הדבר שחסר, לשים את הסכומים על השולחן. לדבר על פער זו לא הנקודה, הנקודה היא מסגרת התקציב שעומדת לרשות ההסכם הזה. אנחנו חושבים שכשישה מיליארד ש"ח יסייעו לפתור את כל הבעיות המרכזיות והתיקונים שצריך לעשות", הוסיפה.

יפה בן דוד בהפגנת המורים בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
יפה בן דוד בהפגנת המורים בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

לדבריה, הגם שצריך לתגמל את המורים הצעירים, אי אפשר להזניח את המורים הוותיקים שצריכים אופק קידום ושיפור בשכרם. המציאות אומרת לנו שמורים לא רוצים לקחת חינוך כיתה כי האתגרים שעומדים הים עם פערים לימודיים, בעיות חברתיות ורגשיות, הורים שפונים אליך ואתה צריך להיות שירותי בכל שעות היממה, הם לא רוצים גם אם הם מורים ותיקים. אנחנו צריכים לתת את המענים האלה. אנחנו יודעים מה עומד על הכתפיים של אנשי החינוך. אני אופטימית חסרת תקנה, אחרת לא הייתי בחינוך".

"אני מאמינה שיש היום הבנה גורפת של כל הנוגעים בדבר שהחוסן החברתי שלנו ועתיד המדינה יושב על הקפיצה הזו", אמרה, והוסיפה: "במקום שאין גננת 30 אנשים לא יוכלו ללכת לעבודה. זה לא משחק כיסאות שנעשה עכשיו סיבוב. מדובר על חסר אמיתי שאנחנו צריכים למלא את השורות. מסגרות לחינוך מיוחד שלא יוכלו לקבל מענה, כל הדברים האלה עומדים עכשיו על הפרק. מנהלים שעבדו בפרך במשך שנתיים לא יכולים לצאת לחופשה".

בסיום השיחה, התייחסה שטאובר לאפשרות כי שנת הלימודים תיפתח ללא הסכם: "אני לא רוצה לחשוב על אופציה שילדים לא יפתחו את השנה אחרי שנתיים של שיבושים. אני מסרבת לחשוב בכלל שנגיע למקום הזה, אני רוצה לשמור על אופטימיות זהירה למען אנשי החינוך, הילדים של מדינת ישראל, העתיד של החברה. לא ייתכן שאנחנו לא נדע לדבר ולהביא לשולחן את מה שצריך כדי להציל את המערכת הזו שזועקת, הזעקה נשמעת בכל מקום".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103FM