שר האוצר אביגדור ליברמן קיים היום (רביעי) הצהרה לתקשורת, בה התייחס למשא ומתן שמתקיים מול הסתדרות המורים, בניסיון למנוע את השבתת מערכת החינוך בתחילת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. במהלך ההצהרה הוא חשף מתווה חדש שהוצע להסתדרות המורים, אשר מסרה בתגובה: "הצעה מעורפלת, לא הוצגה לנו כלל בדיונים שהתקיימו כל השבוע".

מספר שעות לאחר הצהרתו של ליברמן ותגובת הסתדרות המורים, ישראל ביתנו נקטו בצעד נוסף במאבק, כאשר פרסמו בחשבון הטיקטוק של המפלגה סרטון חדש, בו נראה יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר כשהוא משוחח עם "מורה חדשה", על מנת להסביר לה את הצעת האוצר. בסיום הסרטון שואל קושניר את "המורה", אשר הסכימה לתנאים שהוצגו לה, אם היא יודעת מה הצעד הבא שלה והיא משיבה "אני הולכת עכשיו ליפה בן דוד!".

@israel_beytenu האם אתם חושבים ששכר צריך להתבסס על ותק או מצויינות? תכתבו לנו 👇🏽 #מוריםבישראל #מורים #העלאתשכר #פוליטיקאים #פוליטיקהישראלית #politics ♬ Cartoon-style piano solo jazz(853970) - motofuji

עוד קודם לכן, בהצהרתו, אמר שר האוצר: "הגענו לרגע שכבר אי אפשר למשוך. ראיתי הצפה של כל מיני הודעות שקריות. אין צורך לתקוף את הפקידים, זו מדיניות של שר האוצר. אם למשהו יש טענות תפנו אותן לשר".

ליברמן בביקורת חריפה: "התנהגות יפה בן דויד - כוחנית ולא מקובלת"
יפה בן דויד בהפגנת המורים בת"א: "מערכת החינוך מדממת למוות"  

הוא הוסיף: "מבחינתי מערכת החינוך היא קריטית לעתידו של עם ישראל, היא בטח קריטית לילדינו, זאת הפעם הראשונה מאז קום המדינה שתקציב משרד החינוך גדול יותר מכל תקציב של משרד אחר, כולל משרד הביטחון".

אנחנו נשים היום על השולחן את כל המתווה, את כל ההצעה של משרד האוצר לעיני כל. נתנו הצעה שהיא צודקת, חכמה והוגנת. אני מתייחס לכל הרכיבים ולכל המרכיבים. גם בנושא השכר, התאמת חופשים בין המשק הישראלי למערכת החינוך, וגם בתגמול למצוינות. בכל פרמטר השתתדלנו לתת ביטוי ככל האפשר", ציין ליברמן.

שר האוצר תקף את התנהלותה של הסתדרות המורים: "יש פה ניסיון לקחת את התלמידים כבני ערובה, ולקבל הרבה יותר ממה שמגיע וממה שאנחנו מסוגלים לתת. אני מצטער על ההתנהלות כפי שאנחנו רואים אותה, אני לא יודע ממה זה נובע. אני שומע שיש כאלה שבטוחים שהממשלה לא תוכל להרשות לעצמה שביתה". 

ליברמן הבהיר כי "במקרה שלי התנהגות בריונית לא תשתלם. אנחנו מציעים את מה שאנחנו מסוגלים להציע, את המקסימום שאפשר להציע. זה לא היה פשוט גם פה בתוך כותלי משרד האוצר. היו ויכוחים רבים. במקרה הזה מדובר בדיוק במקסימום שאנחנו מסוגלים לתת. כמו כן, ליברמן ציין כי יפגש מאוחר יותר היום עם ראש הממשלה לפיד, בתקווה כי "גם שם המתווה שהצגנו יקבל תמיכה". 

לסיום, הוא פירט בנוגע לפרטי המתווה המוצג: "הדגש הוא על המורים הצעירים, וגם המורים הוותיקים מקבלים פה תגמול יפה. המורה הצעיר יקבל החל ממשכורתו הראשונה כ-9000 שקל מינימום. על פעילות נוספת יקבלו גמול של 1100 שקלים. בנוגע למענק התמדה: מי שיעבוד שלוש שנים ברציפות ומעבר לכך, יקבל מענק של 24,000 שקלים. כמו כן, שכר התחלתי של מנהל בית ספר יהיה 20,000 שקל". שר האוצר התייחס גם להארכת בתי הספר של הקיץ, וציין כי הם יוארכו בשלושה שבועות, עד ל-21 באוגוסט. 

אביגדור ליברמן (צילום: אבשלום ששוני)
אביגדור ליברמן (צילום: אבשלום ששוני)

מהסתדרות המורים נמסר בתגובה כי "ההצעה המעורפלת שהאוצר הציג היום לציבור, לא מוכרת לנו ולא הוצגה לנו במסגרת ישיבות המו"מ שהתקיימו כל השבוע. כנראה לא בכדי נמנע האוצר להעלות את ההצעה המביכה הזאת במו"מ איתנו. מדובר בהצעה שפוגעת עוד יותר בתנאי העסקתם של עובדי ההוראה. אנו קוראים שוב לראש הממשלה, יאיר לפיד, להתערב אישית במשבר שמאיים להחריב את מערכת החינוך ולמנוע את השבתתה".

מארגון הגננות המחנכות והסייעות נמסר בתגובה לדברי ליברמן: ״בשעה שבאוצר מאשרים העלת שכר לח"כים ללא כל התנגדות ליברמן טוען כלפי עובדות ההוראה שהתנהגותן אלימה. כנראה שליברמן לא מכיר את החוק לפיו מחאה ושביתה עדיין חוקיות בישראל. התנהגותו של שר האוצר היא התנהגות אלימה ומבזה את אנשי החינוך ואסור שזה יעבור לסדר היום".

מוקדם יותר היום, מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד התייחסה למשבר: "המחסור באנשי חינוך אמור להדאיג את הציבור ואת פקידי האוצר יותר מכל דבר אחר, אבל היחידה בממשלה שנלחמת בשביל החינוך כרגע היא שרת החינוך, לכל השאר לא אכפת. הדוח שפרסם אתמול מכון המחקר והמידע של הכנסת מוכיח ותומך במה שאנו אומרים כבר שנים! 85% מבתי הספר דיווחו על מחסור באנשי צוות. זה בגלל שפקידי האוצר חושבים שאנשי חינוך הם הבייביסטר הלאומי ולא אנשי מקצוע מיומנים ומוכשרים".  

שרת החינוך: "חייבים להגיע לכדי לפיתרון כבר בשבוע הבא"

במקביל לכך, שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, ערכה היום פגישת עבודה עם ראש הממשלה ושר האוצר, בסיומה סוכם כי תערך מחר פגישה עם מנכ״לית משרד החינוך והממונה על השכר במשרד האוצר על מנת לפתור את המשבר החמור ולהימנע מהשבתת מערכת החינוך ב-1 בספטמבר. 

יפעת שאשא ביטון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יפעת שאשא ביטון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מטעמה של שרת החינוך נמסר כי בכוונתה לקיים פגישות מקצועיות נוספות  לבחינת ומיצוי כל האפשרויות העומדות בפני משרד החינוך לסיום המשבר. "אני מאמינה שאם כל הצדדים יגיעו בנפש חפצה, ניתן למצוא מתווה מוסכם שיאפשר את המשך ההשקעה במורים שכבר היום נמצאים במערכת, תמריצים ועידוד למורים החדשים להם המערכת משוועת, לצד יישום רפורמות נוספות במערכת החינוך הכוללות גם את הטיפול בימי החופשה", מסרה.

עוד אמרה כי "במידה וגורמי המקצוע לא יגיעו להסכמות עד ליום ראשון, בכוונתי לדרוש כינוס דיון חירום בממשלה בנושא כבר בימים הקרובים. לא אתן להשאיר את התלמידים, ההורים וצוותי החינוך במתח וחוסר וודאות. חייבים להגיע לכדי לפיתרון כבר בשבוע הבא".