שבוע וחצי לפתיחת שנת הלימודים, והמשבר במערכת החינוך נמשך: על אף פגישות מרובות שהתקיימו בשבועות האחרונים בין משרדי האוצר והחינוך להסתדרות המורים - טרם נרשמה התקדמות משמעותית. בסוף השבוע האחרון התקיימה פגישה בין משרד האוצר לנציגי הסתדרות המורים, שבסופה טענו כי לא נרשמה התקדמות.

היום צפויים הצדדים להיפגש פעם נוספת בשעה 12:30 במשרד האוצר שבירושלים. כזכור, על ההצעה האחרונה שפורסמה אמרו המורים כי מדובר בהצעה מעורפלת ומביכה. "מדובר בהצעה שפוגעת עוד יותר בתנאי העסקתם של עובדי ההוראה. אנו קוראים שוב לראש הממשלה יאיר לפיד להתערב אישית במשבר שמאיים להחריב את מערכת החינוך, ולמנוע את השבתתה".

יאיר לפיד (צילום: אבשלום ששוני)
יאיר לפיד (צילום: אבשלום ששוני)

בהקשר זה יצוין כי כתב וואלה! אורי סלע דיווח כי לפיד אכן התערב באופן אישי במשבר בשבוע שעבר כאשר נפגש עם שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון ושוחח עמם בנוגע להתקדמות במו"מ מול הסתדרות המורים. בפגישה השתתפו מנכ"לית משרד רה"מ נעמה שולץ, מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר והממונה על השכר באוצר קובי בר נתן. לאחר מכן התקיים דיון מורחב על מוכנות מערכת החינוך לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ג, עם שאשא ביטון וראשי משרד החינוך. בדיון ציינו גורמים ממשרד החינוך כי הדיון הינו הראשון מסוגו שמתקיים במעורבות ראש ממשלה.

על רקע הדברים הללו, גורם בכיר במשרד החינוך אמר ל"מעריב" כי "ההצעה של משרד האוצר, שהוגשה לנו לראשונה דרך התקשורת, לא תאפשר לנו להגדיל את מספר עובדי ההוראה לטווח הארוך ולא תמנע מאנשי חינוך לפרוש בהמשך הדרך". במתקפה חריפה הוא טוען: "להציע למורים מתחילים 9,000 שקל, אך לא לאפשר להם שום אופק קידום בשנים שאחר כך - זו הצעה שאינה מבינה את צורכי המערכת, ונדמה כי נכתבה לצורכי יחסי ציבור בלבד. המשימה שלנו היא לפתוח את שנת הלימודים, לצד חיזוק מערכת החינוך לטווח הארוך, לקלוט כוח הוראה חדש ואיכותי, לשמר את המורות והמורים שבמערכת ולתת להם אופק קידום".

לדבריו, "במקום לקדם את הפשרות שהובלנו מול ארגוני המורים, גורמים באוצר, שאין להם ידע בחינוך או הבנה לצורכי הילדים, פוגעים במאמצים לתת חינוך איכותי לילדי ישראל ותחושה של ביטחון וודאות להורים. טעות לחשוב שהסכם טוב הוא רק אינטרס של המורים או של ארגוני המורים. זהו קודם כל אינטרס של משרד החינוך וההורים בישראל, שרוצים מורים מקצועיים, מרוצים ומסורים".

לסיכום תוקף הגורם הבכיר ואומר: "באוצר חייבים לצאת מהאדישות ולעשות כל מאמץ כדי להגיע להסכם לפני תחילת שנת הלימודים. האמירות של משרד האוצר מראות שהם פשוט אינם רוצים הסכם. מי שביקש בחודש יוני לקבוע פגישות לסוף אוגוסט לא באמת רוצה להגיע להסכם עד 1 בספטמבר".

גם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון לא נשמעה אופטימית באשר לסיכויים להגיע להסכם טרם פתיחת שנת הלימודים. בראיון לחדשות 13 אמש אמרה השרה: "עשיתי הכל כדי שנגיע להסכם שכר עוד לפני 1 בספטמבר, אבל משרד האוצר לא הגיע לשיחות בתום לב. הוא בא עם הצעה מגוחכת, ואנחנו מנסים לגשר על הפערים. את משרד האוצר לא מעניינים התלמידים, המורים או ההורים, ולא בכדי המו"מ לא מתקדם. אני אפילו לא כועסת על השר ליברמן, הוא לא מכיר את מערכת החינוך וגם לא היועצים שלו".

בית ספר, כיתת לימוד, אילוסטרציה (למקום המצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)
בית ספר, כיתת לימוד, אילוסטרציה (למקום המצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)

עוד אמרה כי "מה שדחוף כרגע הוא לבנות את מערכת החינוך ולתת אופק תעסוקתי למורה שנכנס למערכת". השרה הוסיפה: "כשלא תהיה גננת בגן, כשלא תהיה מחנכת בכיתה, לא יבואו בטענות למשרד האוצר ולא אל הסתדרות המורים, אלא למשרד החינוך. אנחנו מבקשים לבנות ולחזק את המערכת".

"משתמשים בתלמידים ככלי פוליטי"
על רקע המשבר החמור, בדק "מעריב" מה דעתם של המורים והתלמידים עצמם על המצב. איתי קפלינסקי, מ"מ יו"ר הנהגת ההורים הארצית, טוען כי "באחריות של משרד החינוך להביא לכך ששנת הלימודים תיפתח כסדרה ב־1 בספטמבר, בין אם באמצעות הסכם שכר חדש ובין אם באמצעות צווי מניעה מבית המשפט. המשך השביתה יהווה כישלון, מקצועי וערכי".

אודליה שיינדורף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מוסיפה: "מדינת ישראל חייבת להציל את מערכת החינוך אשר נמצאת במשבר עמוק . לילדים ולציבור מגיע חינוך איכותי וטוב יותר. אי אפשר להמשיך באותה המתכונת ולצפות לשינוי". גם סיגל שפיץ טולדנו, חברת הנהלה בהנהגת ההורים הארצית, מסכימה כי מאבק המורים "הוא בהחלט ראוי, אבל המטרה לא מקדשת את כל האמצעים".

אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל)
אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל)

לדבריה, "הילדים של כולנו צריכים לעמוד בראש סדרי העדיפויות של כולם, גם של המורים. לצערי, נראה כי לאחרונה הילדים 'זוכים' במקום האחרון פעם אחר פעם, כאשר כל מי שאמור היה להיות המבוגר האחראי נלחם על גבם ומתכתש. במלחמה הזאת כולם מפסידים, מערכת החינוך כבר גמורה ורופסת, וכולם מתעלמים מכך וממשיכים לריב על אינטרסים שלא מקדמים אף אחד". התלמידים מצדם טוענים כי להשבית את מערכת הלימודים ב־1 בספטמבר "זו הפקרת הנוער וחוסר אחריות כלפיו".

לדבריו של רן שי, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, "בתי הספר הם העוגן ליציבות של הנוער. מי שהופך את בית הספר לעוגן שלנו הם המורים, שיודעים להסתכל לנו בעיניים, לזהות את הקשיים ולקדם אותנו. המורים שלנו חשובים לנו, ואנחנו מאמינים שחשוב לשפר את התנאים שלהם".

לדברי אביב הברמן, שעולה לכיתה י"ב בהרצליה, למרות הקשיים - צריך להמשיך לשמור על התקווה שהתהליך לגשר על הפערים יניב פירות. "אני רוצה להאמין שנתחיל בתהליך שבסופו האחים הקטנים שלי ילמדו במערכת חינוך מהטובות בעולם", הוא אומר. "בית הספר מעניק סביבה לימודים ושגרה של מפגשים חברתיים ללא מעט ילדים שההורים שלהם לא נמצאים הרבה בבית. הרבה פעמים המורה היא כמו האמא השנייה שלהם ומלווה אותם", הסביר מאור פלקר מירוחם, שעולה לכיתה י״ב.

למרות הניסיון לשמור על אופטימיות, אלון ישראלי, תלמיד כיתה י' מערד, מסכם את התסכול בקרב חבריו לספסל הלימודים: "אי אפשר שבכל פעם שיש בעיה במערכת, משתמשים בנו, התלמידים, ככלי פוליטי בין הצדדים. אני לא מצליח להבין למה בוחרים להשתמש בנו במקום לפתור את הבעיות כמו אנשים בוגרים".

גורמים במשרד האוצר הגיבו לדברים ואמרו כי "האמירה שלפיה למורים לא יהיה אופק קידום אינה נכונה ומטעה את ציבור עובדי ההוראה. המו"מ המתנהל נוגע לתוספת שכר מעל טבלאות השכר הקיימות. מספיק שאותו 'גורם' יבחן את טבלאות השכר בהצעת האוצר, על מנת להבין זאת. כנראה שבהיעדר אמירות ענייניות, קל לחזור על אותן אמירות חסרות טעם".